2025-09-10, 13:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det kan tyda på att plattjordskartan han visar inte stämmer så bra med verkligheten. Men det i sig är inget bevis för att jorden skulle vara klotformad.

Måste va frustrerande och väldigt märkligt att ingen människa någonsin klarat att göra en korrekt karta? Vi människor är ju besatta av att mäta upp vår värld.

Hur vet t ex Australien var deras territorialvatten börjar och slutar? Inga kartor funkar eller har någonsin funkat där.
Citera
2025-09-10, 13:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Att säga att "jorden är platt" är ett sätt att ge fingret till propagandister som sitter i akademin och politiker som använder "vetenskap" som ett argument för allt. Eftersom att allting idag är "vetenskap", så har det tappat sitt värde (fan, nästan all forskning i dag är bullshit). Folk som säger att de är vetenskapliga har samma värde som en idiot på Internet som bara snackar skit. Om man ska vara pedantisk, ingen annan än en fysiker eller någon som jobber med långdistans trådlös kommunikation kan argumentera med säkerhet att jorden är rund. Alla säger att jorden är rund p.g.a att någon sa till dem att "så är det bara".

Jag kommer alltid att säga att "jorden är platt", inte för att jag tror på det, men för att det skapar en (pseudo)intellektuell härdsmälta hos folk som inte egentligen är så vetenskapliga, men tror på allt som vetenskapen säger. Folk som hatar dagens politiker kommer aldrig att försvinna.

Sam Hyde Show: The Flat Earth Special

Du har aldrig sett solen gå ner bakom havshorisonten?
Citera
2025-09-10, 13:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Så det finns inget viktigare att lägga sin energi på idag än om jorden är platt eller rund? Har någon i tråden utbildat sig till professor i Prioriteringslära?

Det finns säkert nåt viktigare, men alla kan väl inte ägna sig åt Världens Viktigaste Grej, och endast den?
Citera
2025-09-10, 13:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Lite offtopis men space/rymden är fejk och det finns inga runda planeter. Du är välkommen då du inte kommer göra din läxa. Och sist men inte minst, jorden är platt vilket bevisats via observbara verkligheten som upprepats och demonstrerats igen och igen. Ordentlig vetenskapsmetodologik vet du.

Men hur det kan vara mörk natt i Australien nu, vad sägs om den simpla iakttagelsen?
Citera
2025-09-10, 13:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Inga problem egentligen förutom att folk skulle bli arga och kräva svar. Detta skedde t ex i Brasilien där det hela är en så stor sak att det inte kunde ignoreras. Tidigare var det 8% flat earthers där, nu är det över 20%. Detta gjorde att staten blev involverad i det hela och försökte bevisa globen. Detta sket sig dock, föga förvånande, då de bevisade platt jord istället. I Brasilien är det riktigt stort alla känner till det hela och om man som mig vet att jorden är platt så blir man inte förlöjligad där. Finns tecken på att det går åt samma håll i USA, bland unga I Frankrike med mera. Se mer om Brasilianska statens tester i denna dokumentär: https://youtu.be/McdMMmclGVc?si=wRCmXmDDFYuJX44Y

Flat Earth är censurerat vilket är svårt att motivera naturligtvis och gör folk misstänksamma. Många trillar in på ämnet av denna anledningen.

Så något farligt är det ej! Farligare att vara globskalle isåfall då man endast baserar sin tro på globen för en auktoritet sagt så eftersom det ej finns några bevis. Hur fungerar denna auktoritetstro i andra ämnen som massinvandring? "Kommer rädda våra pensioner"

Denna meme summerar den döende tron på globen ganska bra tycker jag: https://ibb.co/6cC03s1m

20% av brasilianarna, det motsvarar mängden analfabeter där, och några till. Kan det finnas ett samband? Utbildningsnivån i det landet är skrämmande låg.
Citera
2025-09-10, 15:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Så det finns inget viktigare att lägga sin energi på idag än om jorden är platt eller rund? Har någon i tråden utbildat sig till professor i Prioriteringslära?
Extremt viktigt för alla som vill navigera på jorden med t ex flygplan eller fartyg att veta hur den ser ut då man skulle hamna totalt fel om man navigerade efter rund jord om jorden vare platt och tvärtom.
Citera
2025-09-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Extremt viktigt för alla som vill navigera på jorden med t ex flygplan eller fartyg att veta hur den ser ut då man skulle hamna totalt fel om man navigerade efter rund jord om jorden vare platt och tvärtom.
Sa han något annat???
Så klart går flighterna inte raka vägen som man skulle gjort om jorden vore platt.....
Citera
2025-09-11, 10:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Sa han något annat???
Så klart går flighterna inte raka vägen som man skulle gjort om jorden vore platt.....
Han sa ju att det inte spelade någon roll om Jorden var platt eller rund?
Citera
2025-09-11, 13:46
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Inga problem egentligen förutom att folk skulle bli arga och kräva svar. Detta skedde t ex i Brasilien där det hela är en så stor sak att det inte kunde ignoreras. Tidigare var det 8% flat earthers där, nu är det över 20%. Detta gjorde att staten blev involverad i det hela och försökte bevisa globen. Detta sket sig dock, föga förvånande, då de bevisade platt jord istället. I Brasilien är det riktigt stort alla känner till det hela och om man som mig vet att jorden är platt så blir man inte förlöjligad där. Finns tecken på att det går åt samma håll i USA, bland unga I Frankrike med mera. Se mer om Brasilianska statens tester i denna dokumentär: https://youtu.be/McdMMmclGVc?si=wRCmXmDDFYuJX44Y

Flat Earth är censurerat vilket är svårt att motivera naturligtvis och gör folk misstänksamma. Många trillar in på ämnet av denna anledningen.

Så något farligt är det ej! Farligare att vara globskalle isåfall då man endast baserar sin tro på globen för en auktoritet sagt så eftersom det ej finns några bevis. Hur fungerar denna auktoritetstro i andra ämnen som massinvandring? "Kommer rädda våra pensioner"

Denna meme summerar den döende tron på globen ganska bra tycker jag: https://ibb.co/6cC03s1m

Så hur förklarade då Brasilien vår- och höstdagjämningen med hur solen rör sig över den ”platta” jorden.

Ja just det jag, inte en (1) enda plattfisk vill ju inre diskutera detta… glömde bort det.

Eller så kommer dom men någon trams som dom själva vet inte på något sätt är möjligt.

Men välkommen, berätta hur solens bana kan röra sig i en helt rak bana under vår- och höstdagjämningen över hela jordklotet dessa två dagar.

Låt mig gissa, du kommer ignorera mig eller inte på något sätt förklara hur det fungerar mer än att rapa upp ”en spiralformad rörelse” fast du vet det inte på något sätt är möjligt.
Citera
2025-09-13, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnowboarMusik
Att säga att "jorden är platt" är ett sätt att ge fingret till propagandister som sitter i akademin och politiker som använder "vetenskap" som ett argument för allt. Eftersom att allting idag är "vetenskap", så har det tappat sitt värde (fan, nästan all forskning i dag är bullshit). Folk som säger att de är vetenskapliga har samma värde som en idiot på Internet som bara snackar skit. Om man ska vara pedantisk, ingen annan än en fysiker eller någon som jobber med långdistans trådlös kommunikation kan argumentera med säkerhet att jorden är rund. Alla säger att jorden är rund p.g.a att någon sa till dem att "så är det bara".

Jag kommer alltid att säga att "jorden är platt", inte för att jag tror på det, men för att det skapar en (pseudo)intellektuell härdsmälta hos folk som inte egentligen är så vetenskapliga, men tror på allt som vetenskapen säger. Folk som hatar dagens politiker kommer aldrig att försvinna.

Sam Hyde Show: The Flat Earth Special
Intressant post och bra video! Du har helt rätt! Det finns absolut ingenting som tyder på att jorden skulle vara rund förutom att det är populärt att tro det samt att auktoriteter som ljugit om annat menar det. Men ändå menar du att jorden är rund vad jag förstår? Vilka bevis har du för detta? Blås bort mig tack jag borde bli helt överväldigad eftersom det är en sån "självklarhet" () att jorden är rund?!?

Något man fick höra som barn var att folk förr i tiden var extremt dumma och trodde jorden var platt samt att horisonten var den punkt där vattnet rann över kanten. Dumheter såklart, ingen har nånsin trott att så är fallet. Vi vet att det finns rikligt med bevis för att horisonten är optisk och det kan man enkelt testa själv så som jag gjort.

1. Länkar här till min legendariska video där horisonten befinner sig på helt fel plats om den vore geometrisk: https://youtube.com/shorts/-uh-K4PaKSU?feature=shared Som en bonus ska tråden få förtjusas av en screenshot från videon där horisonten är linjerad med buskaget till vänster på ca 20 meters avstånd: https://i.postimg.cc/wBZ5TmSN/Screenshot-20250913-172705-You-Tube.jpg Ska inte ens existera någon horisont på detta avstånd se på earth Curve Calculator (lägg in vilken höjd du vill på observationshöjd horisonten ska ej vara där). I videon är det 80 meter till ficklampan. Earth Curve Calculator: https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=1&h0=0.01&unit=metric

2. Vad som syns och döljs av horisonten stämmer ej då vi ser för långt! Vill påminna att refraktion som ursäkt för detta är bara att glömma då detta avslutades i min post för någon månad sedan i en post kallad den totala och slutgiltiga förintelsen av refraktion. Här är en wiki full av kända observationer man kan göra själv: https://web.archive.org/web/20240615135750/https://wiki.24-7flatearth.org/index.php/Observations

3. Horisonten varierar utöver dagen eftersom den är optisk. Hade horisonten haft med jordens kurva att göra hade den varit fixerad. Finns gott om timelapses på denna kanal: https://youtube.com/@heathcarmody2867?si=Q6Uf1830tHot0605

4. Horisonten varierar också beroende på linsen t ex skilda positioner med p900 vs mobilkamera. Förklaringen är givetvis att horisonten är optisk.

Samtidigt finns det som bekant inte ett enda bevis på att horisonten skulle vara geometrisk.
Citera
2025-09-13, 18:27
Medlem
Citat:
Intressant post och bra video! Du har helt rätt! Det finns absolut ingenting som tyder på att jorden skulle vara rund ...

Nja... det faktum att vi hittar på jorden är faktiskt ett väldigt starkt bevis för att vi känner till jordens form och storlek.

Citat:
... Samtidigt finns det som bekant inte ett enda bevis på att horisonten skulle vara geometrisk.

Nej det är verkligen inte bekant.

Citat:
... Förklaringen är givetvis att horisonten är optisk. ...

Vad är en optiskt horisont och hur uppstår den?

Citat:
... vi ser för långt ...

Kan det inte ha något med optik att göra?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-13 kl. 18:37.
Citera
2025-09-13, 19:54
Medlem
Citat:
.... Vill påminna att refraktion som ursäkt för detta är bara att glömma då detta avslutades i min post för någon månad sedan ....

Jag har inte glasögonen på mig så jag har lite svårt att se texten. Samma text som har kommit till min dator med hjälp av refraktion i fiberoptiska kablar.

Jag frågade tidigare om du opponerar dig mot Snells lag eller om du hävdar att atmosfären är homogen. Men jag fick aldrig något svar - troligtvis därför att du inte ens förstår frågan.

Så då tar vi det igen: Vad är dina argument för att det inte finns refraktion? Det är ju trots allt ett påstående som går emot vedertagen kunskap så det krävs ju ett lite djupare resonemang för att vi ska ta dig på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in