2025-09-13, 22:28
Medlem
Ryssarna anföll mest i Pokrovsk- och Novopavlovsk-riktningarna – Generalstaben
Kateryna Tysjtjenko — lördagen den 13 september 2025, 23:16

"Sedan dagens början har 158 sammandrabbningar inträffat på fronten, i synnerhet har ryssarna utfört 39 attacker i Pokrovske-riktningen och 30 i Novopavlovsk-riktningen.:

Källa : sammanfattning från Ukrainas generalstab kl. 22.00.

"Detaljer : Tre attacker av ryska inkräktare ägde rum i norra Slobozhansk och Kursk -riktningarna."

https://www.pravda.com.ua/news/2025/09/13/7530754/

Mer att läsa I länken.
Gick åt helvete för ryssarna som vanligt.
Ryska katastrofala förlustsiffror redovisas imorgon.
Citera
2025-09-13, 22:41
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...lojar-ryssland

"Drönarincidenten i Polen – spåren som avslöjar Ryssland
Publicerad idag 05:55
SVT Verifierar · Polen uppger nu att antalet drönare som flög in över landet tidigare i veckan uppgår till 21 stycken. Samtidigt fortsätter Ryssland att förneka sin inblandning.
Men flera experter pekar på detaljer i drönarna som tyder på att de tillverkats i Ryssland."

Mer att läsa I länken

Rekommenderas att läsa hela..
Bra jobbat SVT.
Citera
2025-09-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
nä jag vet inte allt. jag lär mig gärna av nån annan som vet mer. Frågan är intressant för en del påstår att bensinbristen är bara tillfällig sässongsvariation. men är det rimligt? osäker.

Jag kan lära dig lite. Vi har ju pratat förut. Om väst skulle agera totalt med sanktioner mot Ryssland så skulle det leda till att befolkningen i Ryssland får lida något enormt. Detta i relation med att Ryssland inte styrs av någon eller några som ser efter sin befolkning utan istället av den diktatur-regim som är på god väg att kunna spegla sig med Nord-Korea.

Då uppstår ett problem. Är det värt att sanktionera skiten ur ett folk, som generellt inte håller med om vad deras regim står för, dvs att invadera ett grannland i ett försök att förstöra detta grannland?

Ryssland är en bensinstation med kärnvapen, det är fullt möjligt att sanktionera Ryssland så att de inte kan sälja tillräckligt med olja för att kunna bedriva krig.
Citera
2025-09-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
nä jag vet inte allt. jag lär mig gärna av nån annan som vet mer. Frågan är intressant för en del påstår att bensinbristen är bara tillfällig sässongsvariation. men är det rimligt? osäker.
Intressant att du för ett par dagar sedan betraktade attackerna mot raffinaderierna som en parantes, en parantes som knappast påverkade den ryska ekonomin.

Du har förmodligen inte sett de enorma köerna av bilister som köar för att få köpa 10 liter bensin.
Du och dina gelikar har heller inte förstått att bensinbristen får stor påverkan på samhällsekonomin.

Du ska inte tro att Kreml internt inte är bekymrade av situationen. Jag har ingen aning om vad kremlfolket tror eller tycker men jag är övertygad om att de internt inte bagatelliserar bristen på bensin som du gör.

Hela det ryska samhället är påverkat men det är lätt att på ett svenskt forum-som du- göra en ”Bagdad Bob”
Det har inte bara att göra med exportinkomster…
Citera
2025-09-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Konflikten i Ukraina fortsätter på grund av Kievs orealistiska verklighetsuppfattning.
Kievregimen, som falskeligen framhåller att Ukraina vinner kriget, blundar för verkligheten på slagfältet, där Ukraina förlorar. Och Ukraina inte bara förlorar... Ukraina förlorar STORT.

TASS meddelar att...
Vladimir Zelensky's unwillingness to abandon his maximalist demands is hindering the settlement of the Ukrainian conflict, American political commentator and radio host Steve Gill told.

https://share.google/TC5ZG6jLl4kqHk6RC

"Not only does Gill frequently appear on Fox, he is also a recurring guest on RT, a Russian-controlled outlet responsible for spreading disinformation surrounding the war in Ukraine.

Gill is currently a conservative political analyst who is frequently a guest on TV and radio shows. He was previously the political editor of the conservative news site Tennessee Star. That job ended in 2019 when he was arrested for $170,000 in unpaid child support.

This isn’t the first time Gill and Preston have come under fire for participating in Russian propaganda, and it is unlikely to be the last. The two have been outspoken supporters of Russia, using the country as a way to criticize the United States."

Har du några källor av kvalitet?
Citera
2025-09-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Jag kan lära dig lite. Vi har ju pratat förut. Om väst skulle agera totalt med sanktioner mot Ryssland så skulle det leda till att befolkningen i Ryssland får lida något enormt. Detta i relation med att Ryssland inte styrs av någon eller några som ser efter sin befolkning utan istället av den diktatur-regim som är på god väg att kunna spegla sig med Nord-Korea.

Då uppstår ett problem. Är det värt att sanktionera skiten ur ett folk, som generellt inte håller med om vad deras regim står för, dvs att invadera ett grannland i ett försök att förstöra detta grannland?

Ryssland är en bensinstation med kärnvapen, det är fullt möjligt att sanktionera Ryssland så att de inte kan sälja tillräckligt med olja för att kunna bedriva krig.

Ännu svårare blir det om hänsyn tas till att 86% av Rysslands invånare är för kriget.
Knepigt 🤔
Citera
2025-09-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

SVT Verifierar · Polen uppger nu att antalet drönare som flög in över landet tidigare i veckan uppgår till 21 stycken. Samtidigt fortsätter Ryssland att förneka sin inblandning.
Men flera experter pekar på detaljer i drönarna som tyder på att de tillverkats i Ryssland."

Mer att läsa I länken

Bra jobbat SVT.
Det är kul att läsa om dumskallarnas argument om ”false flag” här i tråden, de liknar på något sätt de om Bucha.
Ryssarnas Telgramkonton har en enorm påverkan på de obildade…
Citera
2025-09-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Ännu svårare blir det om hänsyn tas till att 86% av Rysslands invånare är för kriget.
Knepigt 🤔

Snarare ligger en sån siffra mer runt 75%. Sen kommer den du frågar i Ryssland svara ungefär vad en Nordkoreansk-regim (eller i nuläget rysk) förväntar sig att du svarar. Men vi kan leka med tanken, tror du det var svårt för Hitlers regim att få stöd till att invadera Polen?

Följdfråga: Tror du de tyckte det blev bra?
Citera
2025-09-13, 23:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

Mer att läsa I länken

Bra jobbat SVT.

Ja, det är ju det här med att Putin fullt ut förstår..att det mesta Trump gör är att snacka..tex om "2 veckor till".., men inget mer sker sen. Så då (och fullt förståelig) så passar han på med att finna på mer f-nskap.

Det kommer att ske mer, det är jag övertygad om. Trump visar ju svaghet, och för Putin är det som en haj känner doften av blod i vatten. Det är Trump som håller på och "lallar" iväg..
Citera
2025-09-13, 23:34
Medlem
Vi kan nog bara konstatera att moskoviterna drömmer mardrömmar om att förlora alla sina raffinaderier.
Citera
2025-09-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Snarare ligger en sån siffra mer runt 75%. Sen kommer den du frågar i Ryssland svara ungefär vad en Nordkoreansk-regim (eller i nuläget rysk) förväntar sig att du svarar. Men vi kan leka med tanken, tror du det var svårt för Hitlers regim att få stöd till att invadera Polen?

Följdfråga: Tror du de tyckte det blev bra?

Kanske är 75%. Jag fick siffran från prof. Gerdes på youtube. Stöd för invasion av Polen var ju dödslätt efter en false flag. Putin gjorde väl också det i början av sin karriär. "Hindrade" terror genom att spränga bostadshus.
Så länge som ryssar är medialt kidnappade så vet vi ju inte.

Det är en svår fråga.
Citera
2025-09-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
Kanske är 75%. Jag fick siffran från prof. Gerdes på youtube. Stöd för invasion av Polen var ju dödslätt efter en false flag. Putin gjorde väl också det i början av sin karriär. "Hindrade" terror genom att spränga bostadshus.
Så länge som ryssar är medialt kidnappade så vet vi ju inte.

Det är en svår fråga.

Så opererade Ryssland innan de invaderade Finland 1939 också, sa att man blev angripen osv. Ryssland opererar oftast genom att ljuga, det är så en toxisk och expansionistisk stat försöker ta sig framåt i världen. Det ska man inte glömma.

Repressionen är närmast total i Ryssland, jag själv är ganska övertygad om att ungefär hälften av dess 140 miljoner befolkning tycker kriget mot Ukraina är helt åt helvete. Om de hade fått säga vad de egentligen tyckte om saken. Det får de inte, medialt kidnappade är ett bra uttryck för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in