Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Jag tror mig förstå att Kirk fick frågan om han skulle ha tillåtit sin tioåriga dotter att göra abort om hon blev våldtagen. Ett tioårigt barn som just har blivit könsmogen löper en betydligt ökad risk att drabbas av allvarliga komplikationer under en graviditet, just därför att hon (troligen) är liten och outvecklad i kroppen, medan däremot barnet som ska utvecklas inuti henne ska växa till normal babystorlek.
Kirk borde ha fått frågan om han skulle ha tillåtit sin tioåriga dotter att göra abort, ifall hon hade blivit gravid efter en våldtäkt och läkare hade upplyst honom om att dotterns liv hade varit i fara om hon skulle genomgå hela graviditeten.
Jag har hört kristna galen-radikaler säga att barnet ska födas även om det sker till priset av att mamman dör. Til och med även om läkarna vet att det sker till priset av att mamman dör.
Jag hade gärna velat veta vad Kirk hade svarat på den frågan. Skulle han hellre se att hans dotter dog än att hon fick genomgå en abort efter en våldtäkt?
Ifall en abort hade bedömts som nödvändigt för att rädda mammans (dotterns) liv, så hade han varit för abort. Detta innebär att om dottern hade blivit gravid av en våldtäkt så hade han tillåtit abort för att rädda hennes liv.
Han specificerar dock att detta är det ENDA scenariot där han hade varit ok med abort, dvs. det måste handla om medicinsk bedömning att abort är nödvändigt för att rädda mammans liv (ett extremscenario).
Logisk följd:
Detta innebär att våldtäktsrelaterade aborter var han emot i de situationer där en abort inte behöver göras för att rädda mammans liv, även om den våldtäktsrelaterade aborten uppstod genom incest genom att en pappa förgrep sig på en dotter.
Det är detta jag finner problematiskt.
Tänk att få reda på att ens dotter har våldtagits av en nära anhörig och att istället för att värdera hennes välmående och ta dotterns parti för att minimera risken för trauma och att hennes liv försätts i fara, så prioriterar man en cell med DNA material, en zygot, mindre än vad man kan se med blotta ögat, där inte ens några organ har utvecklats

.
Detta är helt obegripligt.