Citat:
Ursprungligen postat av
Tsanwhalar
Hej
Jag sålde mitt radhus för par månader sedan, och fick flytta till en hyreslägenhet. Detta passar inte alls då vi är vana att ha leksaker, studsmatta osv.
När jag köpte radhuset, tog jag ett medlemslån och sålde av min gamla lägenhet.
Dock verkar det svårare idag, knappt jag får lånelöfte trotts att jag hade bra kapital. Nu har jag behövt röra i sparkapitalet under semestern, vilket ger mig ångest. Har ca 200 000 kr kvar på sparkontot
Jag undrar härmed om man kan ta en privatlån/medlemslån för att kunna få ett bolån. Känner att jag gärna vill börja investera i ett hus och inte bara slänga bort alla pengar på en skiten hyresrätt. Visst, VA ingår, värme ingår men vad gör de när hyran ligger på 10 000:-. Hade kunnat amortera av med dom cashen istället och haft ett hem där jag trivdes.
Har ni några tips hur man kan gå tillväga. Kikar just nu på ett hus för 1,5 miljoner och vill helst inte lägga in hela sparkontot, vilket diffar med ca 90 000 kr
Tacksam för tips och råd mvh
Klart du kan ta ett lån för kontantinsatsen, tyvärr blir det ju ett s.k blancolån då du inte kan använda ditt "nya" hus som säkerhet, så räkna med en 5-6%-ig ränta värre hos t.ex BleStep etc som lever på folk med dålig kreditvärdighet