2025-09-12, 23:21
Avslutad
Hej

Jag sålde mitt radhus för par månader sedan, och fick flytta till en hyreslägenhet. Detta passar inte alls då vi är vana att ha leksaker, studsmatta osv.

När jag köpte radhuset, tog jag ett medlemslån och sålde av min gamla lägenhet.

Dock verkar det svårare idag, knappt jag får lånelöfte trotts att jag hade bra kapital. Nu har jag behövt röra i sparkapitalet under semestern, vilket ger mig ångest. Har ca 200 000 kr kvar på sparkontot

Jag undrar härmed om man kan ta en privatlån/medlemslån för att kunna få ett bolån. Känner att jag gärna vill börja investera i ett hus och inte bara slänga bort alla pengar på en skiten hyresrätt. Visst, VA ingår, värme ingår men vad gör de när hyran ligger på 10 000:-. Hade kunnat amortera av med dom cashen istället och haft ett hem där jag trivdes.

Har ni några tips hur man kan gå tillväga. Kikar just nu på ett hus för 1,5 miljoner och vill helst inte lägga in hela sparkontot, vilket diffar med ca 90 000 kr

Tacksam för tips och råd mvh
Citera
2025-09-12, 23:25
Medlem
kraftfoders avatar
Du blir slav under banken/kreditgivaren.
-Vill du det?
Citera
2025-09-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Vill du det?

Man kan ju byta bank, och få bättre vilkor efter köpet. Sen har man amorterat av ett-två år och högkonjunkturen kommer så kan man göra en bra affär om värdet ökar över själva kontantinsatsen, dvs 270000:-. Kan vara värt i detta fall
Citera
2025-09-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Vill du det?
Tja det är väl inte så många som har 2-9 miljoner på kontot och kan köpa cash..... Så någon form av län brukar behövas.
Citera
2025-09-13, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tja det är väl inte så många som har 2-9 miljoner på kontot och kan köpa cash..... Så någon form av län brukar behövas.

Skaraborgs län?
Skämt åsido:
1.5 MSEK har TS redan, ta ett lån för kontantinsatsen brukar sällan vara bra.
Citera
2025-09-13, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersen96
Man kan ju byta bank, och få bättre vilkor efter köpet. Sen har man amorterat av ett-två år och högkonjunkturen kommer så kan man göra en bra affär om värdet ökar över själva kontantinsatsen, dvs 270000:-. Kan vara värt i detta fall

Man ska inte ta för givet att högkonjunkturen kommer så fort, även om att den brukar göra det i cykler.
Citera
2025-09-13, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hej

Jag sålde mitt radhus för par månader sedan, och fick flytta till en hyreslägenhet. Detta passar inte alls då vi är vana att ha leksaker, studsmatta osv.

Dock verkar det svårare idag, knappt jag får lånelöfte trotts att jag hade bra kapital. Nu har jag behövt röra i sparkapitalet under semestern, vilket ger mig ångest. Har ca 200 000 kr kvar på sparkontot

Jag undrar härmed om man kan ta en privatlån/medlemslån för att kunna få ett bolån. Känner att jag gärna vill börja investera i ett hus och inte bara slänga bort alla pengar på en skiten hyresrätt. Visst, VA ingår, värme ingår men vad gör de när hyran ligger på 10 000:-. Hade kunnat amortera av med dom cashen istället och haft ett hem där jag trivdes.

Har ni några tips hur man kan gå tillväga. Kikar just nu på ett hus för 1,5 miljoner och vill helst inte lägga in hela sparkontot, vilket diffar med ca 90 000 kr

Klart du kan ta ett lån för kontantinsatsen, tyvärr blir det ju ett s.k blancolån då du inte kan använda ditt "nya" hus som säkerhet, så räkna med en 5-6%-ig ränta värre hos t.ex BleStep etc som lever på folk med dålig kreditvärdighet
Citera
2025-09-13, 08:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Hej

Använd ditt sparkapital, sen sparar du ihop till ett nytt.
Citera
2025-09-13, 08:10
Medlem
Du får knappt ett lånelöfte, men du vill ändå ta ytligare lån innan lånelöfte?
Citera
2025-09-13, 08:36
Medlem
Jag kunde låna flera hundratusen till kontantinsatsen när jag kollade runt förra året. Köpte billigt istället dock.
Citera
2025-09-13, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du får knappt ett lånelöfte, men du vill ändå ta ytligare lån innan lånelöfte?

Får ett lån men de baserar ju lånelöftet efter årsinkomst så även om jag har 15% på en miljon så får jag kanske bara låna 8% av någon anledning. Och dessutom vill man ha minst 150 000 kronor i buffert, därav frågan om man kan låna med privatlån/blanco
Citera
2025-09-13, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Jag kunde låna flera hundratusen till kontantinsatsen när jag kollade runt förra året. Köpte billigt istället dock.

Vilka banker och godkände dom det? Eller vad kolla dom på när dom bevilja bolånet/lånelöftet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in