2025-09-12, 21:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Han bodde fortfarande hemma. Pappan var polis. Familjen verkade vara kristna, sonen undantaget då. Trots detta verkar de inte ha kunnat få honom att undvika att bli en vänsterextremist. Internet är farligt, speciellt för barn. Han var fortfarande ett barn, inte en man.
Och man behöver inte vara "vänsterextremist" bara för att man skjuter en amerikansk "högerinfluencer".
Citera
2025-09-12, 21:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Jag baserar att Kirk hade en fin kärnfamilj på att han hade en fin kärnfamilj.

Citat:
Synonymer till fin är tex vacker, fin, utmärkt.

Och vad gör den fin?
Citera
2025-09-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
En bra summering.

Det är ju det som är den verkliga faran med "polarisering". Till en början kan det tyckas att saker och ting blir klarare när man konstruerar om verkligheten till svart-vit, men sen sitter man där på sin enfärgade kant. Och det är förstås ohållbart, eftersom världen och verkligheten i all sin härlighet faktiskt ÄR regnbågsfärgad (pun intended ). Med bara två möjligheter kvar, att köra nåt slags götterdämmerung och hoppas på bästa eller att börja "avpolarisera" och arbeta in färgerna i sitt liv igen, och samtidigt omfamna den riktiga verkligheten sådan som den är.

Av någon anledning så är alternativ två otänkbart för en del människor. De har liksom sålt sin själ för den polariserade alternativa verkligheten och de ser ingen väg tillbaka, så det enda alternativ som de har kvar är "burn it all down". Det syns jättetydligt i kommentarerna nu efter mordet, både på FB och annanstans. Jag antar att det är den dödskult du hänvisar till. Det är inte helt fel begrepp, de har klivit in i en alternativ verklighet som de inte kan ta sig ur, och skillnaden mellan den riktiga verkligheten och deras alternativa värld gör dem irriterade och till slut fyllda av raseri. Som de måste göra nånting med, för att inte gå i bitar. Det är liksom the lost cause of all lost causes, att ta strid med den riktigt riktiga verkligheten. Men jag kan ändå inte synd om dem, som man bäddar får man ligga.

- - -

Man skulle tycka att mänskligheten skulle vara kapabel att lära sig av tidigare misstag, men icke. Vi har kört den här polariseringsgrejen, "vi mot dom", gång på gång på gång under den mänskliga historien. Så ofta och under så varierande omständigheter att det antagligen är fråga om en evolutiv anpassning för vårt medvetande. Under vår utveckling från "gående apa" till "naturbehärskande människa" så tog vi oss över kunskapsgapet mellan att knappt förstå omvärlden till att kunna förklara och hantera den med hjälp av "hitta på"-egenskaper.

De som hittade på förklaringar och byggde upp associationsmönster för att hantera komplexa naturliga skeenden klarade sig bättre än de som inte hade någon förklaring alls. Trots att förklaringen var både påhittad och fel så gjorde den att man kunde ta kontroll över tillvaron. Tor i stridsvagnen med Mjönir uppe bland molnen = åska, missväxt för att gud X är arg på oss och en massa annat i den stilen.

Men fast vi nu har vetenskapliga förklaringar, logik, statistik, sannolikhet och mer fakta än någonsin så har vi också de egenskaperna kvar i vårt genom, vi föds med egenskapen att kunna bygga upp egna "hitta-på"-associationer i vårt medvetande, så pass att vi kan skapa en egen alternativ version av världen där allt hänger ihop, fast det egentligen inte stämmer på riktigt. Och självklart inser vissa att man också kan utnyttja den egenskapen till att kontrollera och styra sina medmänniskor genom att servera dem färdiga alterntiva verkligheter ("belief system" på fackspråk). Sagor som svarar mot deras behov, ger förklaringar till allt som är fel, pekar ut fiender och t.o.m. ger dem en möjlighet att vara "hjältar").

Hur vi ska rensa ut det från vårt genom och få in mänskligheten på en väg mot en verklighetsbaserad framtid är sannolikt avgörande för hur länge vi kommer att finnas kvar på planeten.

- - -

Men jag tror inte att Kirk var en sån, han trodde nog inte själv på den alternativa verklighet han var så skicklig på att sprida. Kirk verkar mera ha varit en skitsmart opportunist, som först gjorde sig en massa pengar som lobbyist (på rika människors politiska bidrag) och sen ville greppa möjligheten att komma upp högt i systemet som politiker. Med den makt som hör till. När han blev nobbad av det republikanska etablissemanget allierade han sig först med Trump (som också inledningsvis blev nobbad, och som ännu ses med oblida ögon av "klassiska republikaner"), och när det inte hjälpte verkade hans plan ha varit att använda sin existerande plattform till att göra sig så inflytelserik att det republikanska partiet helt enkelt inte kunde fortsätta säga "nej tack". Lagom till nästa års mellanval.

För att visa att han menade allvar grundade han en ny politisk lobbyverksamhet som angrep sittande republikanska partifunktionärer (uttryckligen de som motarbetade honom, de utmålades som "inte äkta republikaner"). Så pass smart, effektiv, målmedveten och hänsynslös är inte någon som går omkring och tror på Jesus uppståndelse och känner sig missbytt över att de vita inte mera har all makt i USA, och som ser "abort" som den viktigaste politiska frågan i USA. Men att inte omfatta den BS:en gjorde förstås att Kirk ännu me effektivt kunde arbeta för att sälja den. Och det bästa med just den alternativa sagan var att den dessutom redan var etablerad, hela storyn fanns, komplett med patentförklaringar och argument, och det var bara att börja sälja den. Effektivt.

Jag tycker inte heller att Kirk förtjänade att bli skjuten bara för en sån sak. Med det känns djupt ironiskt att Kirk, som skickligt hade spelat på den republikanska alternativa verklighetens spelplan i ett flertal år och som själv spelade en roll skulle bli skjuten av en förvirrad avhoppad studerande. Som tydligen mördade Kirk därför att också han, mördaren, trodde att den rollen var den riktiga Kirk.

Den där ”verklighetsbaserade framtiden” känns långt bort när man blir skjuten till döds till miljontals människors firande för att man ansåg att en kvinna inte kan vara en man och att avslutandet av en levande människas liv är mord.
Citera
2025-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddsteffe
Charlie Kirk mördades av ett horbarn kopplad till Palestinavänstern. Vakna, ni som blint accepterar allt! Svenskar rycker bara på axlarna åt detta brutala vänstermord och fortsätter sina tråkiga, patetiska liv som om ingenting hänt. Ni dricker eran vidriga kaffe latte på era smutsiga kontor. Ni inser inte vad som håller på att hända i världen. När politiska motståndare tystas med våld är det mycket allvarligt, och det är bara en tidsfråga innan något liknande kan inträffa i Sverige. Vi har garanterat vänsterhoror med extrema åsikter och tillgång till vapen som rör sig fritt på våra gator, redo att slå till mot meningsmotståndare.

Det ironiska är att vänstern startar konflikter de inte själva kan hantera – många saknar ens grundläggande fysisk styrka eller disciplin, medan högern enbart lägger ner tid på att utveckla sig själva och leva ett ordnat, drogfritt liv. Hahaha.
Antifa syns bara på nätet och doxxar högerpersoner, varför kör ni inte i verkligheten era veka fittor? Köp er ett gymkort/gå med i valfri kampsportsförening ni smutsiga horungar som stödjer mordet på Charlie Kirk. Ni vet lika väl som jag att ni innerst inne är fega & veka fittor som inte vågar köra när det bjuds upp till dans på gatan. 🕺😂

Gamla vanliga idiotin från slödder om påståenden om tillhörighet. Inget har bekräftats om vad som ligger bakom.

Vem är skyldig för morden på demokraterna i Minnesota enligt din logik?
Citera
2025-09-12, 21:51
Medlem
BombaySaphires avatar
”Båda Robinsons föräldrar ska vara registrerade republikaner, och båda röstade på Trump i höstens presidentval.

– Min son, hans pappa, är republikan och för Trump. De flesta i min familj är republikaner. Jag känner inte en enda som är demokrat, säger farmor Debbie Robinson till Daily Mail.”

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tyler-robinson-geni-i-maga-familj-gripen-for-mordet-pa-charlie-kirk/
Citera
2025-09-12, 21:52
Medlem
Citat:
Och man behöver inte vara "vänsterextremist" bara för att man skjuter en amerikansk "högerinfluencer".

Naturligtvis inte, men det är med 99,9% mycket sannolikt.
Citera
2025-09-12, 21:53
Medlem
Citat:
Valhall är ju Odens hem, och att han samlar ihop ärorika krigare är för att de ska strida tillsammans med asagudarna vid Ragnarök.

Jupp. valkyriorna "hämtad" dock bara de som dör i strid.

Citat:

Inte riktigt lämpligt för nån som är kristen, eftersom de nog är på den motsatta sidan. Ingen har ju gjort så mycket skada till asarna som de kristna, under historiens gång.

Japp, därav min teori, det var ett inte ett "kristet/religöst" farväl, utan ett mellan "krigare/soldater", inte riktiga naturligtvis, utan mer filosfiska och/eller vänskapligt.

men svårt att veta utan att känna dem (jag kan inte precis säga att jag vet mycket om någon av dem, mer än från "nyheter" och enstaga klipp/youtubesvideos med kirk, främst där han äger "libtards", eller argumenterar för det han "tror" på.
Senast redigerad av slö 2025-09-12 kl. 21:57.
Citera
2025-09-12, 21:53
Medlem
develis avatar
Tyler Robinson – ”geni” i MAGA-familj gripen för mordet på Charlie Kirk

.. hyllad student med toppbetyg, uppväxt i en Trump-röstande familj.

Hans farmor:
"Båda Robinsons föräldrar ska vara registrerade republikaner, och båda röstade på Trump i höstens presidentval.

– Min son, hans pappa, är republikan och för Trump. De flesta i min familj är republikaner. Jag känner inte en enda som är demokrat, säger farmor Debbie Robinson till Daily Mail.

Hon beskriver sitt barnbarn som en tystlåten och tillbakadragen ung man som ”aldrig” pratade politik, trots att hans far är en stark Trumpsupporter."

Tyler var reggad men röstade inte i senaste valet.

"På sitt inträdesprov till universitetet fick han 34 poäng, bättre än 99 procent av alla som skriver provet, uppger Reuters.
Han läste även universitetsmatematik – i gymnasiet."

Hoppade av uni och började studera till elektriker på Dixie Technical College.

”Robinson sågs uppskatta vapen under hela sin uppväxt och verkade ofta besöka skjutbanor” återger Daily Mail.

Han poserar med bazooka och gevär med kikarsikte på fb.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tyler-robinson-geni-i-maga-familj-gripen-for-mordet-pa-charlie-kirk/
Citera
2025-09-12, 21:54
Medlem
https://youtu.be/jE62NX44-_c?si=FKPhzhteTKlKbfx3

Fin intervju med en person som stod nära scenen när det hände. Han tar också upp ett exempel på en kommentar från en engelsman som hyllade mordet. Vilket vissa här också gör. Ni är patetiska.
Citera
2025-09-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Naturligtvis inte, men det är med 99,9% mycket sannolikt.

Nej, det är det inte. Idiotiskt påstående då alla i den familjen Robinson är republikaner.
Citera
2025-09-12, 21:55
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
https://youtu.be/jE62NX44-_c?si=FKPhzhteTKlKbfx3

Fin intervju med en person som stod nära scenen när det hände. Han tar också upp ett exempel på en kommentar från en engelsman som hyllade mordet. Vilket vissa här också gör. Ni är patetiska.

Länka gärna vem/vilka i den här tråden som har hyllat mordet. Inte många va?
Citera
2025-09-12, 21:56
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
”Båda Robinsons föräldrar ska vara registrerade republikaner, och båda röstade på Trump i höstens presidentval.

– Min son, hans pappa, är republikan och för Trump. De flesta i min familj är republikaner. Jag känner inte en enda som är demokrat, säger farmor Debbie Robinson till Daily Mail.”

Ouch, så det var en högeranhängare trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in