2025-09-12, 17:00
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En anledning är väl som du själv säger, aktien är fullständigt efterbliven.
En annan anledning är väl förslagsvis att du gillar pengar och inte älskar att förlora surt förvärvade slantar.
Vi har sett detta mönster många gånger förut. Nu sticker aktien väldigt många % uppåt, några få pull-backs och sen vidare upp.
Några få procent från toppen kommer nu relativt pessimistiska småsparare att vakna och börja pumpa in sina pengar. Lagom till det sker faller aktien igen 15-30% eller mer med småsparare som likviditet.

Kan inte spå om framtiden, men dom envisa björnarna kanske vinner till slut, men frågan om det är resan uppåt som man vill sitta kort…
Hade jag varit du hade jag köpt shorts när det ploppar upp nya konton i tråden som börjat prata om Elon, Robotar och Marsresor, då är det dags att börja korta, inte nu.
Så kan man tänka, jag tror det börjar bli svårt för Elon att manipulera kursen. För den är manipulerad, antingen av honom eller av marketmakers. Det är inte småsparare som står för dessa kursrörelser.

Jag tänker franska revolutionen, till slut tröttnar folk och tar lagen i egna händer, vi har redan sett ett högerspöke få smaka på folkets missnöje.
Citera
2025-09-12, 17:02
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det är nog många som knockats idag.
Marknaden satsar ju på att Tesla kommer att lyckas med allt några tomtar på Flasshback hävdar motsatsen till.
Jag väljer att satsa på marknaden och har alltid gjort. Skitsamma vad som man själv uppfattar som "rätt eller fel".
Pe och strunt har ju ingen som helst effekt på Tesla. Det har alla vetat sedan 2022.
Det är inte att marknaden satsar, det är att aktien manipuleras, det är väldigt tydligt. SEC hade gjort någonting om inte USA var en de facto bananrepublik.
Citera
2025-09-12, 17:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så kan man tänka, jag tror det börjar bli svårt för Elon att manipulera kursen. För den är manipulerad, antingen av honom eller av marketmakers. Det är inte småsparare som står för dessa kursrörelser.

Jag tänker franska revolutionen, till slut tröttnar folk och tar lagen i egna händer, vi har redan sett ett högerspöke få smaka på folkets missnöje.

Aktien går upp = MaNiPuLaTiOn
Aktien går ner = kOrRiGeRinG, men den ska ned mer!

Björn-logik.
Citera
2025-09-12, 17:05
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Björn-logik.
Jag kollar på mätbara saker som intäkter, försäljningen, marknadsandelar, osv. Tesla krymper medan konkurrenterna växer.
Citera
2025-09-12, 17:14
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Jag kollar på mätbara saker som intäkter, försäljningen, marknadsandelar, osv. Tesla krymper medan konkurrenterna växer.

Tror jag är den enda som inte önskar dig olycka här inne ^^

Om du kollar på fundamenta så ska du nog välja bolag som baseras på fundamenta.
Tror det är lättare att korta SKF baserat på fundamenta jämfört med TSLA.
Men på kort sikt kommer det nog en motreaktion till 12-13% upp på två dagar.
Så kanske kommer lite kortlägen, men det är nog först när vi ser +2 veckor med röda dagar, innan dess är det nog risk för raket uppåt.
Citera
2025-09-12, 17:21
Medlem
Citat:
Det är inte att marknaden satsar, det är att aktien manipuleras, det är väldigt tydligt. SEC hade gjort någonting om inte USA var en de facto bananrepublik.
Det är som alltid med människor, går aldrig att ha fel fel fel.
Citera
2025-09-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En anledning är väl som du själv säger, aktien är fullständigt efterbliven.
En annan anledning är väl förslagsvis att du gillar pengar och inte älskar att förlora surt förvärvade slantar.
Vi har sett detta mönster många gånger förut. Nu sticker aktien väldigt många % uppåt, några få pull-backs och sen vidare upp.
Några få procent från toppen kommer nu relativt pessimistiska småsparare att vakna och börja pumpa in sina pengar. Lagom till det sker faller aktien igen 15-30% eller mer med småsparare som likviditet.

Kan inte spå om framtiden, men dom envisa björnarna kanske vinner till slut, men frågan om det är resan uppåt som man vill sitta kort…
Hade jag varit du hade jag köpt shorts när det ploppar upp nya konton i tråden som börjat prata om Elon, Robotar och Marsresor, då är det dags att börja korta, inte nu.

Ja detta, topparna har legat på ungefär samma nivå de senaste åren där man kunnat swinga 100% upp och 50% ner i princip.
Citera
2025-09-12, 18:35
Medlem
Citat:
Om du syftar till Charlie Kirk så är det en tragisk händelse.
Det folk har tröttnat på är woke-vänstern.

Fyll på ordentligt med shorts nu, teslas pe är så högt att snart blir det revolution.
Citera
2025-09-12, 18:55
Medlem
Citat:

Skillnaden mellan dig och mig är att jag diskonterar för framtida intäkter, har inte varit inne när sedan ja köpte aktier för 2.5m SEK för 3 månader sedan.

Det verkar som att WA börjat diskontera framtida intäkter också, därav kurs rörelsen. Den som gjort jobbet vet också att on average (senaste räntesänkningar) har går TSLA upp 0.89% per dag över en 12 månaders period.

Tack media för all FUD, gjorde att ja lyckats komma in billigt!
Citera
2025-09-12, 19:06
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Tur att du inte investerar i upstarts med noll intäkter, försäljning eller marknadsandelar. Håll dig till Coca Cola och ABB du.
Citera
2025-09-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Björn-logik.

Men det finns ju faktiskt inga vinster eller tecken på vinster som är någorlunda trovärdiga. Det är bara förhoppningar.

Aktien kanske dubbleras från den här nivån, vad vet jag. Men jag tror det blir svårt på riktigt lång sikt för Tesla.
Citera
2025-09-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Skillnaden mellan dig och mig är att jag diskonterar för framtida intäkter, har inte varit inne när sedan ja köpte aktier för 2.5m SEK för 3 månader sedan.

Det verkar som att WA börjat diskontera framtida intäkter också, därav kurs rörelsen. Den som gjort jobbet vet också att on average (senaste räntesänkningar) har går TSLA upp 0.89% per dag över en 12 månaders period.

Tack media för all FUD, gjorde att ja lyckats komma in billigt!

Vilka intäkter? Tror det blir svårt för Tesla att verkligen tjäna de där pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in