Citat:
Ursprungligen postat av
otello
Varför skulle jag gjort mig av med mina shorts?
Aktien har inget fundamentalt värde; PE är 220 (jämför med Googles PE på 23), försäljningen är ner 50-90% i Europa, marknadsandelarna i USA är nere på 36% (det var tidigare 80%), deras så kallade FSD fungerar inte (och kommer aldrig fungerar), deras energisatsning har stagnerat/krymper, fabriker bomar igen till följd av låg efterfrågan, man har hittills lyckats sälja totalt 600 bilar i Indien (lol), varumärket förknippas med nazism/fascism, flera pågående stämningar relaterade till dödsfall orsakade av icke-fungerande FSD, Cybertruck är en massiv flopp, miljontals bilar kommer behöva återkallas till följd av undermålig hårdvara, osv. Till råga på allt så kommer demokraterna att slakta Tesla/Elon när dom återtagit kongressen – vi vet ju att Tesla var måltavla för inte mindre än 19st utredning när fascisten Elon gavs fri lejd att avveckla halva statsapparaten.
En anledning är väl som du själv säger, aktien är fullständigt efterbliven.
En annan anledning är väl förslagsvis att du gillar pengar och inte älskar att förlora surt förvärvade slantar.
Vi har sett detta mönster många gånger förut. Nu sticker aktien väldigt många % uppåt, några få pull-backs och sen vidare upp.
Några få procent från toppen kommer nu relativt pessimistiska småsparare att vakna och börja pumpa in sina pengar. Lagom till det sker faller aktien igen 15-30% eller mer med småsparare som likviditet.
Kan inte spå om framtiden, men dom envisa björnarna kanske vinner till slut, men frågan om det är resan uppåt som man vill sitta kort…
Hade jag varit du hade jag köpt shorts när det ploppar upp nya konton i tråden som börjat prata om Elon, Robotar och Marsresor, då är det dags att börja korta, inte nu.