2025-09-11, 17:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Såg en bild på Optimus och för mig verkar det vara en rejäl robot, storleksmässigt kanske mer för tung industri snarare än att den står i köket och fixar.
Tänker du på denna? Ingenting jag skulle vilja ha i en industri, kanske som krock-docka.
https://youtube.com/shorts/55fI4Yvs9J4
Citera
2025-09-11, 18:35
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det kan ju inte vara meningen att privatpersoner ska köpa en robot och ha hemma för att göra vardagssysslor? Vem har råd med det?

Alla kommer vara rika för alla äger en Tesla som kör robottaxi 22 timmar per dygn och drar in flera miljoner kr om året. Robottaxin är enda inkomsten för Optimus gör alla jobb som människor gör idag. Vi kommer vara lediga allihop och bara åka runt i varandras robottaxibilar och på så vis går ekonomin runt.
Rena paradiset.
Citera
2025-09-11, 19:51
Medlem
Humeruss avatar
Bra tryck i TSLA idag, undrar om den stannar över 365$ efter stängning.

Jag är inte direkt ”teknisk analys” typen(spådom i min värld) men det ser verkligen ut som att aktien ”bryter ut”

Otello håller du kvar dina 🩳 eller har du tagit ditt förnuft till fånga och gjort dig av med dom?
Citera
2025-09-11, 21:23
Medlem
raskenss avatar
Troligaste förklaringen till dagens skutt är nog short squeeze. Man ska inte underskatta styrkan i miljoner fanatiska Teslaspekulanter. 3 år efter gamestops shortsqueeze är den aktien fortfarande orimligt högt värderad.

Sen finns det ju en del som kissar i byxan för att dom släppt megapacks.
Citera
2025-09-11, 22:20
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Troligaste förklaringen till dagens skutt är nog short squeeze. Man ska inte underskatta styrkan i miljoner fanatiska Teslaspekulanter. 3 år efter gamestops shortsqueeze är den aktien fortfarande orimligt högt värderad.

Sen finns det ju en del som kissar i byxan för att dom släppt megapacks.

Ja hade säkert en effekt om det är fallet, ca 3 % av aktierna va kortade i senaste datan jag kunde komma över. Räcker det tror ni ?
Citera
2025-09-12, 12:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

Jag är inte direkt ”teknisk analys” typen(spådom i min värld) men det ser verkligen ut som att aktien ”bryter ut”

Otello håller du kvar dina 🩳 eller har du tagit ditt förnuft till fånga och gjort dig av med dom?

Det förnuftet är nog svårare att fånga än Bigfoot.
Citera
2025-09-12, 14:59
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

Varför skulle jag gjort mig av med mina shorts?
Aktien har inget fundamentalt värde; PE är 220 (jämför med Googles PE på 23), försäljningen är ner 50-90% i Europa, marknadsandelarna i USA är nere på 36% (det var tidigare 80%), deras så kallade FSD fungerar inte (och kommer aldrig fungerar), deras energisatsning har stagnerat/krymper, fabriker bomar igen till följd av låg efterfrågan, man har hittills lyckats sälja totalt 600 bilar i Indien (lol), varumärket förknippas med nazism/fascism, flera pågående stämningar relaterade till dödsfall orsakade av icke-fungerande FSD, Cybertruck är en massiv flopp, miljontals bilar kommer behöva återkallas till följd av undermålig hårdvara, osv. Till råga på allt så kommer demokraterna att slakta Tesla/Elon när dom återtagit kongressen – vi vet ju att Tesla var måltavla för inte mindre än 19st utredning när fascisten Elon gavs fri lejd att avveckla halva statsapparaten.
Citera
2025-09-12, 16:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Aktien har inget fundamentalt värde; PE är 220 (jämför med Googles PE på 23), försäljningen är ner 50-90% i Europa, marknadsandelarna i USA är nere på 36% (det var tidigare 80%), deras så kallade FSD fungerar inte (och kommer aldrig fungerar), deras energisatsning har stagnerat/krymper, fabriker bomar igen till följd av låg efterfrågan, man har hittills lyckats sälja totalt 600 bilar i Indien (lol), varumärket förknippas med nazism/fascism, flera pågående stämningar relaterade till dödsfall orsakade av icke-fungerande FSD, Cybertruck är en massiv flopp, miljontals bilar kommer behöva återkallas till följd av undermålig hårdvara, osv. Till råga på allt så kommer demokraterna att slakta Tesla/Elon när dom återtagit kongressen – vi vet ju att Tesla var måltavla för inte mindre än 19st utredning när fascisten Elon gavs fri lejd att avveckla halva statsapparaten.

Tänk att man kan förlora så mycket pengar på att ha rätt.
Citera
2025-09-12, 16:12
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tänk att man kan förlora så mycket pengar på att ha rätt.
Vad är ditt bull-case? Jag vill ha ett seriöst svar.
Citera
2025-09-12, 16:16
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vad är ditt bull-case? Jag vill ha ett seriöst svar.

Jag skiter väl i dig och vad du vill ha.
Citera
2025-09-12, 16:54
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

En anledning är väl som du själv säger, aktien är fullständigt efterbliven.
En annan anledning är väl förslagsvis att du gillar pengar och inte älskar att förlora surt förvärvade slantar.
Vi har sett detta mönster många gånger förut. Nu sticker aktien väldigt många % uppåt, några få pull-backs och sen vidare upp.
Några få procent från toppen kommer nu relativt pessimistiska småsparare att vakna och börja pumpa in sina pengar. Lagom till det sker faller aktien igen 15-30% eller mer med småsparare som likviditet.

Kan inte spå om framtiden, men dom envisa björnarna kanske vinner till slut, men frågan om det är resan uppåt som man vill sitta kort…
Hade jag varit du hade jag köpt shorts när det ploppar upp nya konton i tråden som börjat prata om Elon, Robotar och Marsresor, då är det dags att börja korta, inte nu.
Citera
2025-09-12, 16:56
Medlem
Det är nog många som knockats idag.
Marknaden satsar ju på att Tesla kommer att lyckas med allt några tomtar på Flasshback hävdar motsatsen till.
Jag väljer att satsa på marknaden och har alltid gjort. Skitsamma vad som man själv uppfattar som "rätt eller fel".
Pe och strunt har ju ingen som helst effekt på Tesla. Det har alla vetat sedan 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in