2025-09-12, 18:15
Medlem
För amerikanerna spelar det nog mindre roll om han var demokrat eller republikan. Vänstern har ändå redan polariserat frågan genom att håna Kirk och fira mordet på sociala medier. Det blir svårt att vända detta….
Citera
2025-09-12, 18:16
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Tror du att han tillåter en jury som kommer att yrka på annat än dödsstraff?

Du verkar vara lite naiv.
Du verkar inte kunna någonting om USAs rättssystem. 1. Presidenten utser inte juryn utan den väljs slumpmässigt. 2. Det är inte juryn som yrkar på dödsstraff, det är åklagaren.
Citera
2025-09-12, 18:16
Medlem
Såklart fruktansvärt att en människa - småbarnsfar dessutom - ska mördas på det här sättet. För övrigt helt kontraproduktivt - om något blir väl den kristna högern stärkta av en sådan här händelse, medan "anti-fascismen" som rörelse tappar i trovärdighet. Jag fördömer personligen allt sådan våld.

Som debattör var Kirk verkligen hemsk; han tillhörde den sortens debattörer som mest pratar snabbt, mekaniskt och med inövade nyckelfraser, och helst mot förvirrade unga studenter med färgat hår, så att det ska bli bra filmklipp i hans sociala medier. Det är precis samma modus operandi som tex Ben Shapiro. Man är inte intresserad av att lyssna, kommunicera eller nå någon slags syntes, i stället ska man bara köra över sina motståndare med enkla, populistiska catch-phrases.

Som i sin avslutande debatt, när han besvarar frågan om hur många av de amerikanska masskjutarna som var transpersoner (minns inte exakt frågeställningen) och hans svar är "för många", och detta jublade alltså hans fans åt och tyckte att det var ett toppensätt att debattera. Ett ytterst oärligt argument, då det går att hitta mängder med gemensamma nämnare som är mycket tydligare, tex att i princip samtliga är män, och alla älskar vapen. Men det är knappast så intressant att lyfta i den här kontexten.

Man ska inte behöva skjutas för sina åsikter, men jag hade också önskat att offentliga, karismatiska personer skär ner på sin provokativa retorik, och dessutom undviker att måla ut enkla, populistiska syndabockar till komplexa problem.
Citera
2025-09-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
https://www.fec.gov/data/receipts/individual-contributions/?contributor_name=tyler+robinson&contributor_city= St+george&contributor_state=UT

Snubben donerade till trumps kampanj 2020. Aj aj vad säger ni nu då trumptards?

Ni tror alltså på riktigt att det är samme Tyler Robinson? 😂 bara googla/facebooka. Finns hundratals med samma namn/efternamn.

Ännu mer osannolikt att en då 17 årig ung Tyler är så politisk insatt 2020, satt framför datorn för att dra fram sitt bankkort, knappa in, för att donera pengar till Trumpeten.

Nåja. Inte första gången jag läser naivt tröga kommentarer och påståenden.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
För att kunna vinna debatten har han ju tagit sig tid.

Att "ta sig tid" betyder i allmänt språkbruk att man gör en uppoffring för någon annan. Charlie Kirk spenderade sin tid med att försöka "äga" illa förberedda, korkade, amerikanska college-ungdomar på video för egen vinning. Det är något helt annat.

Citat:
Vad jag tror, som jag skrev.

Men du baserar väl ändå denna tro på något? Eller är det helt taget ur luften? Varför då ens skriva det?

Citat:
Det var en reflektion från min sida angående en av hans åsikter, inte nödvändigtvis motivet.

Ok, märkligt val att skriva som du gjorde då, bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman1
Uppfostrad av registrerade republikaner. Bar Trump-kostym på Halloween. Har donerat pengar till Trumps kampanj.

Samma gamma vanliga. Ändå skyller man på ”vänstern”, invandrare, transpersoner etc. Som vanligt.

Ni vänsterblivna går verkligen långt.
Uppfostrade av republikaner? Vad i helvete har det med saken att göra?
Bar Trump-kostym på Halloween, ja på halloween bär man väl kostymer av ondskefulla saker? Så han gillade nog inte Trump.
Han donerade för länge sedan, vad spelar det för roll nu?

Han budskap som han lämnade efter sig är tydligt pro HBTQ och vänster. Och det är allt som betyder nått.
Och varför i helvete skulle en Trumpsupporter avrätta en av Trumps bästa valarbetare? Tänk till lite.

Ni kan inte snacka er ur detta vänsterdåd.
Citera
2025-09-12, 18:18
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Det är konstigt att till synes förnuftiga personer i USA begår mord när de vet att de kan bestraffas med döden. Vi i Sverige behöver inte vara rädda för det. Men den här Tyler och Luigi Mangione riskerar sina liv.
Att sedan fattiga drogberoende gör det kanske inte är så underligt.

Är dödsstraff på straffskalan i denna delstat?

Jag är själv kluven till dödsstraff, om någon dödat min dotter hade jag personligen satt en kula i hjärnan på denne utan att darra, men att staten med berått mod ska avrätta en människa känns olustigt.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag ser var du är på väg i ditt logiska felslut

Då borde inget hindra dig från att svara på frågorna:
Är vi överens om att Charlie Kirk kände till detta samband?
Är vi överens om att Charlie Kirk tjänade på bidra till polariseringen?
Citera
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Du verkar inte kunna någonting om USAs rättssystem. 1. Presidenten utser inte juryn utan den väljs slumpmässigt. 2. Det är inte juryn som yrkar på dödsstraff, det är åklagaren.

Tuor är dum i huvudet, lite som ett barn. Bra att du är tydlig och pedagogisk.
Citera
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Han verkar förespråka för HBTQ+ och är definitivt vänster. Så det är inte så far off. Dessutom så lär man inte klä upp sig i klackskor och aftonklänning när man ska gå och snipra någon

Tydligen så hängde han i ANTIFA discords i USA. Drogs nog in i vänsterradikalism på universitet.

Ändå så oväntat. Uppväxt i Utah i en kristen familj där nån från kyrkan är involverad i att få fast honom. Kärnfamiljsuppväxt. Väldigt intelligent som maxar USAs motsvarighet till högskoleprovet. Får stipendium för att studera och väljer tekniskt.

Helt seriöst tror jag att 99% av den gruppen är republikaner av hävd.
Citera
2025-09-12, 18:19
Medlem
barkeepers avatar
Fy fan vilken mardröm för skyttens pappa också. Tänk att lämna in sin son till ett potentiellt dödsstraff. Självklart gjorde han helt rätt, men jag vete fan om jag skulle klara det.
Citera
2025-09-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Är dödsstraff på straffskalan i denna delstat?

Jag är själv kluven till dödsstraff, om någon dödat min dotter hade jag personligen satt en kula i hjärnan på denne utan att darra, men att staten med berått mod ska avrätta en människa känns olustigt.

Ja det är dödsstraff. Gas är vanligaste metoden men även avrättning på skjutbana kan erbjudas om mördaren önskar.

Folk kommer vilja göra exempel av vad som händer med terrorister som försöker tysta demokratin så pojken kommer 100% avrättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in