Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-12, 13:15
Medlem
Noetlovskijs avatar
Trots ett antal USA-resor i mina dagar har jag inte provat det.
Vad tror ni? Hit eller flopp i Sverige?

Citat:
Bakom initiativet står franchisetagaren TB Group Scandinavia där vd:n Monir Kalgoum och hans bror, NHL-proffset Mika Zibanejad varit involverade i hamburgerkedjan Brödernas som fått genomgå en rekonstruktion.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1400238
Citera
2025-09-12, 13:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Trots ett antal USA-resor i mina dagar har jag inte provat det.
Vad tror ni? Hit eller flopp i Sverige?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1400238

Just nu är ekonomin är lite skakig för många människor och en del restauranter går lite illa, detta i kombination med att många svenskar bojkottar amerikanska företag, är det nog inte optimalt för ett amerikanskt företag i restaurantbranschen att försöka etablera sig i Sverige öht. Skulle föreslå att de väntar några år.
Citera
2025-09-12, 13:28
Moderator
Lapapps avatar
Vi har en stark tacotradition i Sverige, så jag är förvånad över att de inte kommit hit för länge sedan. Taco Bells tacos påminner om våra svenska tacos, så man tycker att de borde gå hem här också. Kan nog för en hel del kännas lite mindre onyttigt än en flottig burgare med pommes frites (även om det säkert är lika onyttigt). De har funnits i Finland i ganska många år nu. Vet inte hur det går där?

Mina barn är galna i Taco Bell, så de kommer uppskatta att en restaurang öppnas upp så nära inom kort. Undrar var i Stockholm de planerar att öppna. Risken finns nog att det blir mest snack och att en restaurang aldrig öppnas.
Citera
2025-09-12, 13:28
Medlem
Riksreptilens avatar
Många skulle nog vilja testa istället för Santa Marias utbud enstaka fredagar, så om de får till ett bra avtal med Foodora första två åren kan det bli mer långvarigt än Five Guys hamburger i verkar bli.

Att vänta enstaka år som redan föreslagits är nog även bra råd.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-09-12 kl. 13:30.
Citera
2025-09-12, 13:29
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag åt på Taco Bell ofta när jag åkte genom Usa 1990.
Man fick då en liten hamburgare en Taco och något annat för 99c.
Billigare blev det inte.
Citera
2025-09-12, 13:37
Medlem
Noetlovskijs avatar
Vad jag hört så tycker en del svenskar som provat att köttet har en dålig smak/konsistens.

Måhända de anpassar det till våra svenska smaklökar med en mer Santa Maria-lik kryddning.
Citera
2025-09-12, 13:40
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Gjorde inte TB ett försök i Sverige på 70 eller 80-talet men fick lägga ner??
Eller minns jag helt fel?
Citera
2025-09-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vi har en stark tacotradition i Sverige, så jag är förvånad över att de inte kommit hit för länge sedan. Taco Bells tacos påminner om våra svenska tacos, så man tycker att de borde gå hem här också. Kan nog för en hel del kännas lite mindre onyttigt än en flottig burgare med pommes frites (även om det säkert är lika onyttigt). De har funnits i Finland i ganska många år nu. Vet inte hur det går där?

Mina barn är galna i Taco Bell, så de kommer uppskatta att en restaurang öppnas upp så nära inom kort. Undrar var i Stockholm de planerar att öppna. Risken finns nog att det blir mest snack och att en restaurang aldrig öppnas.

Ryktas om Mall of Scandinavia. Och där finns redan El Birria som har en helt annan kvalitet och anseende. Så det kan nog bli tufft för Taco Bell.
Citera
2025-09-12, 14:12
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ryktas om Mall of Scandinavia. Och där finns redan El Birria som har en helt annan kvalitet och anseende. Så det kan nog bli tufft för Taco Bell.
Det låter inte som så smart etableringsstrategi. De kommer troligen att vara något billigare än El Birria, men inte mycket. Och betydligt sämre kvalitet, som du själv säger.
Citera
2025-09-12, 14:35
Medlem
Känns som om det är försent in på svenska marknaden. Hajpen kring amerikanska snabbmatskedjor har svalnat, deras mat är inte speciellt bra(kanske bättre med svenska råvaror?), finns bättre och mer autentiska alternativ och svennealternativet Taco Bar(hur bra går dom?). Och ska man lansera i Sverige så räcker det inte med en restaurang utan man måste lansera några stycken för att testa marknaden. Bara en i MOS tror jag inte ger en vettig bild av hur det kan funka i Sverige.
Sen gissar jag bara men ser man på vart nya etableringar sker så är det längs motorvägarna och där kanske de hade haft en bättre chans?
Citera
2025-09-12, 14:43
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vad jag hört så tycker en del svenskar som provat att köttet har en dålig smak/konsistens.

Måhända de anpassar det till våra svenska smaklökar med en mer Santa Maria-lik kryddning.

Konsistensen är en katastrof. När jag käkade det i USA var "köttfärsen" totalt söndermald och mer som nån form av gröt. Undrar va fan de blandar ut färsen med och hur mycket som är kött.

Taco Bell, Tack o Hej sade min kompis. Här äter jag aldrig igen
Citera
2025-09-12, 14:47
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Konsistensen är en katastrof. När jag käkade det i USA var "köttfärsen" totalt söndermald och mer som nån form av gröt. Undrar va fan de blandar ut färsen med och hur mycket som är kött.

Taco Bell, Tack o Hej sade min kompis. Här äter jag aldrig igen

Kommer vara annorlunda i Sverige med tanke på alla lagar och krav vi har här. Med det sagt tror jag ändå på en flopp. Ägarna är kända för att floppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in