2025-09-11, 23:01
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Ja extremvänstern vill göra oss illa. Att montera ner samhället, kärnfamiljen och allt som byggts upp av generationer är deras högsta önskan. Frågor på det?

Hur monterar ”extremvänstern” ner ”kärnfamiljen”?
Citera
2025-09-11, 23:03
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Svara på frågan istället för att prata runt den. Våga vara ärlig mot dig själv, så...
Självklart är det av moralisk såväl som rättsligt rätt att låta ett våldtaget barn göra abort. Svårare än så är det inte. Du skriver att det är överlagt mord men det är det självklart inte utan du har hjärntvättats av idioter som Charlie Kirk. Vi har regler för vad som är lagligt vad gäller abort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Empati är hur vi förstår våra medmänniskor. Är man psykopat har man ingen empati. Att någon skulle använda ett ord som empati taktiskt, det verkar bara underligt. Hur skulle det ens kunna gå till?

Kirk stod för en massa vidriga saker och levde på polarisering och hat. Det är i alla fall mitt intryck av vad som har sagts om honom sedan hans död blev känd. Jag tog nämligen aldrig del av något av det han hade att säga, vilket visade sig vara bra då jag inte vill ha hat i mitt liv.

Du verkar sitta fast i ett Kirk-narrativ där du tror dig se en extremvänster som vill göra illa. En vänster som använder ordet empati taktiskt. Du lät dig bli polariserad av Kirk och liknande personer.

Så du utgår ifrån vad ”andra sagt” och därmed dummar du ned dig själv igenom att inte ens ta 10 min att lyssna på honom debattera för att bilda dig en egen uppfattning.

Ser du problemet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Kirk är smart nog och säger vad Trump vill höra för att göra karriär vid Trumps sida. Pengar, pengar och mer pengar

Makt och pengar är vad som driver alla politiker och opinionsbildare idag…
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ironin i att förespråka dödligt våld mot någon med andra politiska åsikter känns som något det borde finnas ett ord för. Fast vänta nu...

Helt ärligt, skärp dig. När människor dör för sina åsikters skull eftersom oliktänkande väljer att bemöta ord med våld så är det djupt oklokt i att ställa sig på våldsverkarnas sida. Det är ingen fin samling du sållar dig till och jag hoppas du skrev i ogenomtänkt affekt. Jag har inte mycket till övers vad gäller offrets åsikter, men jag vet rätt från fel och var jag sorterar in dödligt våld som svar på ord.

Du verkar ha missat en del. Vänstern hyllar mordet. Inte tvärtom.
Citera
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhane
Vilka vidriga saker? Kärnfamiljen? Att abort är mord? Definitionen av kvinna?
Kan du säga mig vad det är som är vidrigt?
Nej, det kan jag inte göra. Jag vet inte vilka Kirks åsikter var. Han stod när Trump-administationen och den bygger på hat. Kanske går det att undersöka det om du vill veta mer.
Citera
2025-09-11, 23:07
Medlem
Mullrets avatar
Märkligt Taco Boy och Pam Bondi var knäpptysta när två demokrater mördades härförleden.

Från SVT. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-tva-amerikanska-politiker-skjutna

USA ger jag inte mycket för nuförtiden.

47000 skjutna per år. 60000 dog i vietnamkriget, över 20 år.

Men viktigt leka cowboys i det förlovade landet… ryser av obehag.
Citera
2025-09-11, 23:08
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Kirk utmålas som en galen extremist. Från en amerikansk synvinkel var han rätt så moderat. Men han mördades inte för sina åsikter, han mördas för att han var en framgångsrik kommunikatör som nådde fram till unga vuxna.

Han har självklart inte uttryckt önskan om att homosexuella ska stenas, det klippet är taget ur sitt sammanhang. Bara att se något av de alla klipp där han konverserar med homosexuella.

Nja, jag tycker det säger något om vilken typ av människa han är, när han tycker bibelcitatet "STENA BÖGARNA!" övertrumfar bibelcitatet "Älska din granne"...

Den logiska slutsatsen hade förstås varit att avfärda bibeln som moraliskt rättesnöre, eftersom den motsäger sig själv ungefär två gånger per sida, och att man kan rättfärdiga precis vad som helst med utgångspunkt från bibeln...

Alla kristna plockar russinen ur bibelkakan, så jag tycker det säger mer om vilken sorts människa det handlar om, beroende på vilka russin de plockar ut.
Citera
2025-09-11, 23:09
Medlem
Noterar att FBI har gått ut med bilder på den misstänkta skytten. Skriker varken höger eller vänster om honom i mina ögon, vilket det mesta dravlet i den här tråden verkar handla om.

Finns på Deseret News sida också
Citera
2025-09-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hur monterar ”extremvänstern” ner ”kärnfamiljen”?

Pride är väl ett ypperligt exempel. Sedan var ju både Marx och Engels motståndare till Kärnfamiljen. Från ChatGPT;

Enligt Karl Marx och Friedrich Engels (som skrev om familjens ursprung baserat på Marx idéer) var den moderna "kärnfamiljen" en produkt av privat egendom och kapitalism, som skapade klassamhällen och kvinnoförtryck. Kvinnan blev förslavad inom familjen genom att bli beroende av mannen för försörjning, vilket isolerade henne från produktionen och cementerade hennes roll som hushållare och barnuppfostrare. Historiskt sett var inte människan ensamstående eller gift, utan levde i klaner där barnen uppfostrades gemensamt.

Vänstern har alltid förespråkat det som upplöser samhällets normer, i det här fallet kärnfamiljen. Vänstern förespråkar Stjärnfamiljen istället.
Citera
2025-09-11, 23:12
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igentligheten
Så du utgår ifrån vad ”andra sagt” och därmed dummar du ned dig själv igenom att inte ens ta 10 min att lyssna på honom debattera för att bilda dig en egen uppfattning.

Ser du problemet?
Implikationerna av detta dödsfall är ännu svåra för mig att överblicka. Därför har jag ännu inte tagit mitt fulla ansvar som kritiskt tänkande skeptiker och kollat upp de hatfyllda citaten som tillskrivs Kirk. Kanske är hans rykte som en polariserande röst oförtjänt.

För övrigt är 10 minuter inte mycket tid för att ta del av någons hela professionella livsverk. Det blir mest slagord och kvickheter då. Inte mycket att gå på vid en djupare analys.
Citera
2025-09-11, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Empati är hur vi förstår våra medmänniskor. Är man psykopat har man ingen empati. Att någon skulle använda ett ord som empati taktiskt, det verkar bara underligt. Hur skulle det ens kunna gå till?

Kirk stod för en massa vidriga saker och levde på polarisering och hat. Det är i alla fall mitt intryck av vad som har sagts om honom sedan hans död blev känd. Jag tog nämligen aldrig del av något av det han hade att säga, vilket visade sig vara bra då jag inte vill ha hat i mitt liv.

Du verkar sitta fast i ett Kirk-narrativ där du tror dig se en extremvänster som vill göra illa. En vänster som använder ordet empati taktiskt. Du lät dig bli polariserad av Kirk och liknande personer.

Nej, det är inte alls underligt att människor använder den typen av retoriska grepp. Du verkar vara lite bakom flötet.

Ex. Du vill ha hit kaosmänniskor från tredje världen för att använda dem som fotsoldater i en kommunistisk revolution.
Säger du det? Eller säger du: "Vi måste visa empati med dessa människor som flytt för sina liv. De kommer att dödas i sina hemländer om de inte får komma hit."

Kirk hade sunda, traditionella värderingar som en majoritet av alla amerikaner håller med om i stora drag.
Senast redigerad av borskungen 2025-09-11 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in