2025-09-10, 16:49
Avslutad
Just sett avsnitt 6, ännu ett avsnitt med så korkade misstag så jag fattar inte att intelligenta människor har skrivit detta manus.....
Citera
2025-09-10, 17:46
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Just sett avsnitt 6, ännu ett avsnitt med så korkade misstag så jag fattar inte att intelligenta människor har skrivit detta manus.....

Har en del problem med serien men måste ändå försvara den i detta fallet. Karaktärerna må vara vuxna skådisar men de är ju barn mentalt som placerats i en syntetisk kropp. Så att de fattar idiotiska beslut blir på något sätt logiskt enligt serien's interna logik. Hade varit betydligt värre om personen som fattade 2-3 felbeslut och blir inlåst med mördarflugorna hade haft den mentala kapaciteten av en vuxen person. Men barn brukar ju agera innan de tänker efter och då blir det konsekvenser.

Dock kan man väl ta din kritik ett steg längre och fråga sig varför serien behöver ha ett gäng barn i mixen, om det är för att underlätta hur enkelt man kan ta död på alla eller om det finns någon tanke bakom det.
Citera
2025-09-10, 17:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Har en del problem med serien men måste ändå försvara den i detta fallet. Karaktärerna må vara vuxna skådisar men de är ju barn mentalt som placerats i en syntetisk kropp. Så att de fattar idiotiska beslut blir på något sätt logiskt enligt serien's interna logik. Hade varit betydligt värre om personen som fattade 2-3 felbeslut och blir inlåst med mördarflugorna hade haft den mentala kapaciteten av en vuxen person. Men barn brukar ju agera innan de tänker efter och då blir det konsekvenser.

Dock kan man väl ta din kritik ett steg längre och fråga sig varför serien behöver ha ett gäng barn i mixen, om det är för att underlätta hur enkelt man kan ta död på alla eller om det finns någon tanke bakom det.
Ja, men tänk även del 5, då var det vuxna människor som gjorde alla misstag - Forskningslabbet, samt operations scenen, totalt IQ befriat.

Sedan tänker jag, varför förlitar man sig på att en 65+ år gammal teknik som Morrow ska få tillbaka dessa varelser? Borde det inte under dessa 65 år ha kommit nyare teknik, eller är han totalt fulländad? Finns det en arme av sådana eller är han ensam?
Citera
2025-09-10, 18:19
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ja, men tänk även del 5, då var det vuxna människor som gjorde alla misstag - Forskningslabbet, samt operations scenen, totalt IQ befriat.

Sedan tänker jag, varför förlitar man sig på att en 65+ år gammal teknik som Morrow ska få tillbaka dessa varelser? Borde det inte under dessa 65 år ha kommit nyare teknik, eller är han totalt fulländad? Finns det en arme av sådana eller är han ensam?

Haha där instämmer jag. Förra avsnittet var nog det svagaste för min del denna säsongen, mest för att det kändes som "vi måste göra om första Alien fast i ett avsnitt". Vi visste ju redan hur det gick för skeppet så kändes inte så spännande att se händelserna inträffa ungefär precis som förväntat.

Weyland-Yutani framstår som ganska dåliga på sitt jobb ändå men det kanske är med glimten i ögat med tanke på att stora företag i verkligheten också tabbar sig regelbundet. Även om jag tycker Morrow är intressant så håller jag med om att han knappast borde vara deras huvudspår.
Citera
2025-09-10, 22:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Är det Critical Drinkers ande som tagit över dig?

Precis som Onda Ögat tar över organismer.

Har varit tveksam till serien men avsnitt 6 var bäst hittills. Vass dialog och det hettade till på 5-6 fronter.

Creepy med geten från helvetet

Boygenius är smart, hans android ännu smartare ...

Men smartast är ... ?

Life will find a way, som det heter. And death.

Enda cringe-grejen var referensen till Private Vasquez.

Hög nivå!
Senast redigerad av Dalulven 2025-09-10 kl. 22:07.
Citera
2025-09-10, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det Critical Drinkers ande som tagit över dig?

Precis som Onda Ögat tar över organismer.

Har varit tveksam till serien men avsnitt 6 var bäst hittills. Vass dialog och det hettade till på 5-6 fronter.

Creepy med geten från helvetet

Boygenius är smart, hans android ännu smartare ...

Men smartast är ... ?

Life will find a way, som det heter. And death.

Enda cringe-grejen var referensen till Private Vasquez.

Hög nivå!
Jag brukar kolla på Critical Drinkers inlägg på Youtube men har inte gjort det, men nä är inte enig med dig.
Citera
2025-09-11, 00:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera

Det är ju som du säger, de är ju barn och fattar idiotiska beslut.

Och frågan blir då mer varför man låter ett barn mata varelserna helt ensam. Och varför kan ett barn låsa upp burarna?

Frågan togs upp tidigare. Varför skickar man in barn för att reka ett krashat rymdskepp osv.

Det är mycket såna saker som brister här.
Citera
2025-09-11, 10:44
Medlem
drinksareonmes avatar
Den som gör det bäst är helt klart fåret.
Citera
2025-09-11, 16:07
Medlem
Giant Squids avatar
Det tog sig efter ep3.
Ögat är bäst. Bangar inte för en combat med xenonorphen.
Citera
2025-09-11, 19:00
Medlem
Det här med barn som går runt i vuxna kroppar funkar inte alls för mig. Jag hoppas dom hittar en annan vinkel snart för det är lite gäsp nu.
Han "geniet" spelar inte alls bra får klökningar lite i halsen.
Citera
2025-09-13, 19:27
Medlem
carminaburanas avatar
Väldigt dåligt. Handlingen går vidare för att karaktärerna gång på gång fattar oerhört korkade beslut. Tonalt vet den inte var fan den är, jag bryr mig noll om alla ungarna och det är för många storylines. De skulle hållt sig till att de två företagen försökte komma åt The samples. Och såklart ännu en oövervinnlig Mary Sue girl oss som kan göra vad som helst som manus vill att hon ska göra. Totalt ointressant karaktär
Citera
2025-09-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är ju som du säger, de är ju barn och fattar idiotiska beslut.

Och frågan blir då mer varför man låter ett barn mata varelserna helt ensam. Och varför kan ett barn låsa upp burarna?

Frågan togs upp tidigare. Varför skickar man in barn för att reka ett krashat rymdskepp osv.

Det är mycket såna saker som brister här.

Gubbroboten känner ju till att indiern är under hot men gör inget och har ju uppenbart en egen agenda att ta död på boy Genius eller liknande. Han ville ju åt att varelserna skulle rymma. Det är ju uppenbart man får ju se hur han sitter och tittar på övervakningen utan att slå larm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in