2025-09-10, 14:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Brukar titta på Flawless Cleaning, en kanal på Youtube där en brittisk snubbe med vänner högtryckstvättar men kanske framförallt röjer upp i folks totalt igenväxta trädgårdar.

Det verkar som att det växer jävligt snabbt och utom kontroll i det landet. Det är murgröna, klängväxter av annat slag, björnbärsbuskar, nässlor, för mig okända lövträd, blandat ogräs mm som formligen tar över hela tomter och ibland även letar sig in i hus!

Är klimatet gynnsamt i London med omnejd? Är det valet av växter? Kan det hända i en genomsnittlig svensk trädgård att den tas över på liknande sätt?

Jag är uppväxt i ett villaområde i Sverige på ungefär samma breddgrad som där Flawless Cleaning opererar. Har dock aldrig sett något tillnärmelsevis lika illa. Har ni? Vad kan det bero på?

Exempel: https://youtube.com/playlist?list=PL...sy7yYU5RWNtYYZ
Senast redigerad av Tavastehus 2025-09-10 kl. 14:43.
Citera
2025-09-10, 14:48
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Social kontroll. Svenskar tenderar att vara mer lyhörda för "grannsämjan" och låter det därför inte bara vara i åratal, för då kanske Bengtssons på andra sidan muren slutar hälsa och då blir det ju så tryckt stämning... Britter kanske inte är lika nervöst lagda?

Sedan handlar det om stil också. Svenska trädgårdar är inte lika överväxta eftersom svenskar föredrar tomma ytor och raka led framför stora buskar och hela väggar täckta av murgrönor. Germanen i oss gör att naturen ska tuktas, inte trivas.
Citera
2025-09-10, 15:03
Medlem
På 1990 talet köpte jag en fastighet i Duvbo ( Sundbyberg ) som inte varit bebodd på
över 30 år. Den var helt överväxt med allt som finns i vår natur.
Såg bilder från 1950 talet med en fin villaträdgård med äppelträd, hallon, buskar och ett växthus.

Bobcaten fick jobba i 4-5 dagar innan man kunde ta sej runt huset.

Huset eldades upp och tomten styckades i fyra delar.
Bra affär.
Citera
2025-09-10, 15:36
Medlem
Glostrups avatar
Har du sett hur snabbt sly växer, och hur fort en trädgård går från välansad till överväxt under maj-juli? Svensk lövskog blir ju nästan som en djungel om man inte håller efter den.
Citera
2025-09-10, 15:47
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Social kontroll. Svenskar tenderar att vara mer lyhörda för "grannsämjan" och låter det därför inte bara vara i åratal, för då kanske Bengtssons på andra sidan muren slutar hälsa och då blir det ju så tryckt stämning... Britter kanske inte är lika nervöst lagda?

Sedan handlar det om stil också. Svenska trädgårdar är inte lika överväxta eftersom svenskar föredrar tomma ytor och raka led framför stora buskar och hela väggar täckta av murgrönor. Germanen i oss gör att naturen ska tuktas, inte trivas.

Tror du har rätt om stil. Kul formulerat också.

Grannsämjan tror jag är sämre i England. Det verkar vara vanligt att husen sitter ihop också, som vissa radhus i Sverige. Aldrig fattat vitsen med det.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
På 1990 talet köpte jag en fastighet i Duvbo ( Sundbyberg ) som inte varit bebodd på
över 30 år. Den var helt överväxt med allt som finns i vår natur.
Såg bilder från 1950 talet med en fin villaträdgård med äppelträd, hallon, buskar och ett växthus.

Bobcaten fick jobba i 4-5 dagar innan man kunde ta sej runt huset.

Huset eldades upp och tomten styckades i fyra delar.
Bra affär.

30 år kan säkert göra sitt. I dessa engelska videos är det betydligt kortare tidsperioder.

Helvete vad den marken du köpte skulle vara värd idag, men skönt att du gick vinst ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Har du sett hur snabbt sly växer, och hur fort en trädgård går från välansad till överväxt under maj-juli? Svensk lövskog blir ju nästan som en djungel om man inte håller efter den.

Jag har faktiskt inte sett det, i alla fall inget som är i närheten av han Jims trädgård i videon jag länkade. Minns en granne som knappt bodde i sitt hus. Det enda som märktes i hans trädgård var att gräset blev meterhögt och senare förvandlades till hö.
Citera
2025-09-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Helvete vad den marken du köpte skulle vara värd idag, men skönt att du gick vinst ändå.

Ja och jag köpte den på märkligt vis av Allmänna arvsfonden.
Dom hade en lång arvstvist innan dom kunde sälja.
Våren 1993 var det få som ville eller kunde köpa. Ingen fick lån.
Men, hade du cash så kunde du göra klipp.
Citera
2025-09-10, 16:02
Medlem
Vet inte om du är mycket ute i skogen, men tänk dig ett område som kalhuggits. Efter bara två-tre år går man inte igenom hygget utan att fastna i björnbärssnår och annat.

En trädgård som går från välskött till djungel tar längre tid och framför allt om man har stora gräsmattor, men en del växter sprider sig snabbt om man inte håller efter dem. En normal trädgård i ett villaområde söder om Dalälven skulle säkert vara djungel på fem år.
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2025-09-10 kl. 16:08.
Citera
2025-09-10, 20:00
Medlem
Europes avatar
Jag har någon gång sett det här i Stockholmsområdet, kanske i första hand kring större äldre hus som står mer för sig själva än i ett villaområde. Jag minns speciellt ett stort gammalt hus nära vatten, med stenmur m.m., som hade en helt överväxt trädgård/tomt. Möjligtvis var det vid Albysjön, men jag vågar inte svära på det.

Edit: Möjligtvis är det mer social press i vanliga villaområden, som någon skrev i tråden?
Citera
2025-09-16, 11:59
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har någon gång sett det här i Stockholmsområdet, kanske i första hand kring större äldre hus som står mer för sig själva än i ett villaområde. Jag minns speciellt ett stort gammalt hus nära vatten, med stenmur m.m., som hade en helt överväxt trädgård/tomt. Möjligtvis var det vid Albysjön, men jag vågar inte svära på det.

Edit: Möjligtvis är det mer social press i vanliga villaområden, som någon skrev i tråden?

Jag har sett det vid egnahems-hus i Bromma någon gång, det var dock ganska länge sen. Komplett med skruttig bil på uppfarten. Tänkte att det nog var äldre människor som bodde där som inte längre orkade hålla efter hus och tomt. Gissningsvis är huset i dag tokrenoverat och toppfräscht av någon yngre familj.

Annars är det väl inte helt ovanligt i sommarstugeområden med djungeltomter och jag har sett exempel på att det gått hyfsat snabbt för det att växa igen. Sly växer upp snabbt och exempelvis aspar är för jävliga på att sprida sig om man inte håller efter. Men då är det ju inte riktigt som i trådstarten, alltså mindre och från början väldigt tuktade trädgårdar, det handlar om.
Citera
2025-09-17, 02:42
Medlem
Tavastehuss avatar
Spelar minusgrader på vintern in?
Citera
2025-09-21, 19:33
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Tror du har rätt om stil. Kul formulerat också.
Grannsämjan tror jag är sämre i England. Det verkar vara vanligt att husen sitter ihop också, som vissa radhus i Sverige. Aldrig fattat vitsen med det.

Jag har faktiskt inte sett det, i alla fall inget som är i närheten av han Jims trädgård i videon jag länkade. Minns en granne som knappt bodde i sitt hus. Det enda som märktes i hans trädgård var att gräset blev meterhögt och senare förvandlades till hö.

Det fetade : Jag har lagt märke till samma sak här där jag bor när det varit övergivna hus, ett hus var övergivet i 10 år innan ägaren (psykisk sjuk)gick bort och det juridisk gick sälja det , inte ens efter 10 år var det så vildvuxet som i filmerna på youtube utan som du beskriver det mest jätthögt gräs

TS: London är generellt känt för att vara ett fuktigt klimat. Kan ha stor betydelse för att det växer igen snabbare.
Jag har varit mycket i Berlin som ju är en grön stad åker man S-tåget ut mot förstäderna är det oerhört igenväxt längs banvallarnas staket , oftast ser man en typ av klänger växt överallt, även ute i förstäderna tex Wansee upplevde jag det som väldigt frodigt överallt, Berlin har ju också hög luftfuktighet som säkerligen påverkar igenväxtningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in