Citat:
Ursprungligen postat av
Stiert-Munning
Social kontroll. Svenskar tenderar att vara mer lyhörda för "grannsämjan" och låter det därför inte bara vara i åratal, för då kanske Bengtssons på andra sidan muren slutar hälsa och då blir det ju så tryckt stämning... Britter kanske inte är lika nervöst lagda?
Sedan handlar det om stil också. Svenska trädgårdar är inte lika överväxta eftersom svenskar föredrar tomma ytor och raka led framför stora buskar och hela väggar täckta av murgrönor. Germanen i oss gör att naturen ska tuktas, inte trivas.
Tror du har rätt om stil. Kul formulerat också.
Grannsämjan tror jag är sämre i England. Det verkar vara vanligt att husen sitter ihop också, som vissa radhus i Sverige. Aldrig fattat vitsen med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Felix_
På 1990 talet köpte jag en fastighet i Duvbo ( Sundbyberg ) som inte varit bebodd på
över 30 år. Den var helt överväxt med allt som finns i vår natur.
Såg bilder från 1950 talet med en fin villaträdgård med äppelträd, hallon, buskar och ett växthus.
Bobcaten fick jobba i 4-5 dagar innan man kunde ta sej runt huset.
Huset eldades upp och tomten styckades i fyra delar.
Bra affär.
30 år kan säkert göra sitt. I dessa engelska videos är det betydligt kortare tidsperioder.
Helvete vad den marken du köpte skulle vara värd idag, men skönt att du gick vinst ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Har du sett hur snabbt sly växer, och hur fort en trädgård går från välansad till överväxt under maj-juli? Svensk lövskog blir ju nästan som en djungel om man inte håller efter den.
Jag har faktiskt inte sett det, i alla fall inget som är i närheten av han Jims trädgård i videon jag länkade. Minns en granne som knappt bodde i sitt hus. Det enda som märktes i hans trädgård var att gräset blev meterhögt och senare förvandlades till hö.