2021-05-04, 13:25
Medlem
Dogecoin. Det kommer inte att finnas en enda vara eller tjänst i hela världen som du inte kommer att kunna köpa för Dogeoin inom ett år. Detta utan att passera banken. Tom Amazon säljer giftcards idag för Dogecoin i Tyskland. IKEA, H&M och Zalando accepterar i realitreten redan Dogecoin via giftcards. Inom månader så tar de Doge direkt i kassan.
Citera
2021-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Nej. Idiotiskt. Sälj huset. Lägg 15miljoner i 20% kontantinsats. Dvs köp nytt hus för 75 miljoner. Sälj för 150 miljoner efter 10-15 år.
Kanske inte så bra.
Just nu är det hur många dyra fastigheter som helst till salu.
Tror många inser att bostads marknaden kommer mattas av.
Och speciellt dyra fastigheter +15 miljoner. Någon ska ju betala.
Citera
2021-05-15, 20:47
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBInvest
Hej!

Utan att gå in på detaljer har jag på 10 års tid gått från ett par hundra tusen till 25 miljoner kronor genom aktiv trading och aktiehandel. Jag har varit fast anställd under tiden men motiveras inte längre av mitt arbete och planerar att säga upp mig till sommaren.

Förnärvarande ligger kapitalet på ISK. Framöver planerar jag att investera i bostad, säkra aktiefonder och samtidigt fortsätta förvalta en del av kapitalet på egen hand - dock på lägre frekvens än tidigare.

Nu till det trixiga. Av olika andledningar önskar jag fortsatt taxerad inkomst i Sverige. Utan inkomst blir man nämligen relativt låst. Jag vill inte tappa min kreditvärdighet och jag vill också fortsätta betala skatt och pension av samvetsskäl. Samtidigt vill jag inte skatta "för mycket" på redan skattade pengar.

Därför undersöker jag nu möjligheterna att betala ut lön till mig själv, samtidigt som jag förvaltar mitt kapital och låter det växa på olika håll.

Låt oss säga att jag startar ett aktiebolag (Investmentbolag?) och gör en egen insättning på 5.000.000 kr. Via det här bolaget investerar jag i låg risk och siktar på 10-15% årlig avkastning över tid. Från det här bolaget räknar jag på att kunna ta ut en lön på ca 30.000 kr i månaden, vilket kostar bolaget ca 500.000 / år inkl. avgifter. Räknat på att bolaget når avkastningsmålet borde det gå med vinst/break-even över tid. Gör jag en större förlust första åren kan jag i värsta fall skjuta in mer kapital. Betänkt att bolaget främst ska täcka min lönekostnad.

När jag sedan väljer att gå i pension i framtiden, kan jag ta ut det insatta kapitalet (5.000.000) som eget uttag, förutsatt att pengarna finns kvar i bolaget?

Är det någon som har gjort något liknande, eller kanske har ett bättre förslag?

Kortfattat så vill jag betala ut lön till mig själv, men förtillfället inte jobba mer än vad som behövs.

Tack på förhand!

Låter extremt dumt att betala ut det som lön och därmed skatta extremt mycket mer, målet skall alltid vara betala så lite skatt som möjligt. Ta ett bostadslån medans du jobbar sen säg upp dig, sen behöver du väl inte låna mer?
Citera
2021-05-16, 13:39
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Hej!

Utan att gå in på detaljer har jag på 10 års tid gått från ett par hundra tusen till 25 miljoner kronor genom aktiv trading och aktiehandel. Jag har varit fast anställd under tiden men motiveras inte längre av mitt arbete och planerar att säga upp mig till sommaren.

Förnärvarande ligger kapitalet på ISK. Framöver planerar jag att investera i bostad, säkra aktiefonder och samtidigt fortsätta förvalta en del av kapitalet på egen hand - dock på lägre frekvens än tidigare.

Nu till det trixiga. Av olika andledningar önskar jag fortsatt taxerad inkomst i Sverige. Utan inkomst blir man nämligen relativt låst. Jag vill inte tappa min kreditvärdighet och jag vill också fortsätta betala skatt och pension av samvetsskäl. Samtidigt vill jag inte skatta "för mycket" på redan skattade pengar.

Därför undersöker jag nu möjligheterna att betala ut lön till mig själv, samtidigt som jag förvaltar mitt kapital och låter det växa på olika håll.

Låt oss säga att jag startar ett aktiebolag (Investmentbolag?) och gör en egen insättning på 5.000.000 kr. Via det här bolaget investerar jag i låg risk och siktar på 10-15% årlig avkastning över tid. Från det här bolaget räknar jag på att kunna ta ut en lön på ca 30.000 kr i månaden, vilket kostar bolaget ca 500.000 / år inkl. avgifter. Räknat på att bolaget når avkastningsmålet borde det gå med vinst/break-even över tid. Gör jag en större förlust första åren kan jag i värsta fall skjuta in mer kapital. Betänkt att bolaget främst ska täcka min lönekostnad.

När jag sedan väljer att gå i pension i framtiden, kan jag ta ut det insatta kapitalet (5.000.000) som eget uttag, förutsatt att pengarna finns kvar i bolaget?

Kortfattat så vill jag betala ut lön till mig själv, men förtillfället inte jobba mer än vad som behövs.

Tack på förhand!

Det här behöver du en finansiell rådgivare till. Flashback är bra i många sammanhang - men folk uttalar sig ibland tvärsäkert om saker som de faktiskt inte har tillräcklig kunskap om.

Ska du bo i Sverige året om, eller någon annanstans? Vad exakt är det som gör att du behöver ha en taxerad inkomst i Sverige?

Jag skulle omedelbart flytta pengarna bort från Sverige om jag var du. Det verkar vara ganska vanligt att folk får konton låsta pga "bristande kundkännedom" i Sverige - ibland på misstänkt politiska grunder.

Du kan vara anställd av ett "utländskt" bolag, som i själva verket ägs av dig - men det behöver väl skattemyndigheterna inte nödgvändigtvis veta om. Men hur du än gör så öppnar du en burk med maskar, när det gäller skatt. Det är just såna personer som du, som Skattemyndigheten zoomar in på. Du är inte ett storföretag med en massa skattejurister och andra experter som rådgivit dig - men du sitter på många fina SEK som skulle klirra störtskönt i kistan... Räkna med trubbel om du inte sköter det här mycket diskret och snyggt, med professionell hjälp.
Citera
2021-05-16, 13:46
Medlem
Superenkelt.

Du låter någon du litar på starta ett bolag.
Finns många skitsaker du kan starta företag som.

pizzeria, kiosk, elelr nåt liknande. Gatukök kanske?
Räkna med några hundra k investering.

Sen står du som anställd i det företaget.Du behöver såklart aldrig vara närvarande då det aldrig kommer kontrolleras.

Du får in en skitlön på 15k/månad. Skattat och klart.
Citera
2021-05-16, 13:58
Medlem
orgonits avatar
Tar tillbaka min tidigare kommentar. Det finns ju en del riktigt bra uppslag i den här tråden!
Lärorikt! Jag har inga 25 miljoner SEK, men jag tyckte ändå att det här var intressant. Ska läsa allt från början.

En sak till TS -- Bolån och kredit må så vara... Men när det gäller sjukvården i Sverige: Den levererar inte till befolkningen längre. Den är i sig ingen anledning att betala skatt i Sverige. Du har väntetid på över 6 månader på många akuta och viktiga problem. Längst i Europa. Ta det här i beaktande och använd din lilla förmögenhet till att skaffa dig en bra sjukvårdsförsäkring som berättigar till snabb vård - INNAN du får någon sjukdom.

Hur det ser ut med bolån och kredit vågar jag däremot inte yttra mig om. Men det ligger absolut något i vad du säger - systemet i Sverige är mycket fyrkantigt. Jag tror du löper stor risk att bli noggrant synad av Skattemyndigheten - så du bör antingen ha ett helt vattentätt upplägg som är granskat av experter.. eller skaffa bostad och skriva dig i ett annat land.

Om dina 25 miljoner är helt vita (??) så är det dock inget praktiskt som hindrar att du använder dem till att köpa ett hus för dem, utan bolån eller kredit.
Citera
2021-05-16, 17:20
Medlem
HatarIslams avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Felpost.
Citera
2025-09-10, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Nu bumpar jag men det kan ju vara andra som funderar över samma sak.

TS verkar väldigt omständlig. Det rätta i det läget är ju att trycka in de 25 miljonerna på ett ISK hos Avanza och sedan leva på utdelningarna, det blir skattemässigt oerhört mycket bättre än att bilda bolag enbart för att få en löneinkomst att visa upp.

Dendär krediten han vill åt finns ju i form av aktiebelåning hos Avanza, han kan lätt få en kredit på två miljoner med en ränta i nuläget före ränteavdrag på 1,49%, det ska väl räcka?

Gör inte detta mer komplicerat än det är.

Edit:
Han vill av samvetsskäl fortsätta att betala skatt och för kommande pension i Sverige . Ha vill ha en bruttolön på 360.000 kr om året och det skulle enligt honom kosta hans bolag (fåmansbolag får vi anta) 500.000 kr om året, det låter väldigt lågt om det ska ingå pensionsinbetalningar i det beloppet.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-09-10 kl. 13:49.
Citera
2025-09-10, 14:05
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu bumpar jag men det kan ju vara andra som funderar över samma sak.

TS verkar väldigt omständlig. Det rätta i det läget är ju att trycka in de 25 miljonerna på ett ISK hos Avanza och sedan leva på utdelningarna, det blir skattemässigt oerhört mycket bättre än att bilda bolag enbart för att få en löneinkomst att visa upp.

Dendär krediten han vill åt finns ju i form av aktiebelåning hos Avanza, han kan lätt få en kredit på två miljoner med en ränta i nuläget före ränteavdrag på 1,49%, det ska väl räcka?

Gör inte detta mer komplicerat än det är.

Edit:
Han vill av samvetsskäl fortsätta att betala skatt och för kommande pension i Sverige . Ha vill ha en bruttolön på 360.000 kr om året och det skulle enligt honom kosta hans bolag (fåmansbolag får vi anta) 500.000 kr om året, det låter väldigt lågt om det ska ingå pensionsinbetalningar i det beloppet.
Du blir inte beviljad aktiebelåning på Avanza utan inkomst/anställning, är den låg åker du på låg kreditlimit istället.

Dessutom tas det kreditupplysningar vid teckning alla möjliga abonnemang man behöver i vardagen och är då inkomst av tjänst noll är det risk att man anses vara icke kreditduglig. Samma med att hyra en annan bostad om man nu inte äger sitt boende, vissa bolag är snällare gällande kapital dock brukar det alltid finnas krav på viss inkomst.

Så planerar man "FIRE" bör man ha alla lån, abonnemang och dylikt spikade innan detta faktum.
Citera
2025-09-10, 14:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Du blir inte beviljad aktiebelåning på Avanza utan inkomst/anställning, är den låg åker du på låg kreditlimit istället.

Dessutom tas det kreditupplysningar vid teckning alla möjliga abonnemang man behöver i vardagen och är då inkomst av tjänst noll är det risk att man anses vara icke kreditduglig. Samma med att hyra en annan bostad om man nu inte äger sitt boende, vissa bolag är snällare gällande kapital dock brukar det alltid finnas krav på viss inkomst.

Så planerar man "FIRE" bör man ha alla lån, abonnemang och dylikt spikade innan detta faktum.

Du har rätt, man måste veta begränsningarna.
Men vad gäller krediten hos avanza så bygger den på värdet på aktieportföljen, inte på hur hög löneinkomst man har.

Man kan tjäna under 400k om året i lön men ändå ha en kreditlimit på fyra miljoner kronor.
Citera
2025-09-10, 15:00
Medlem
Jag tycker TS tänker rätt ok under sitt första inlägg. Även om man är rik så vill man ha något att göra under resten av sitt liv och vad är bättre än att starta ett eget företag?
Citera
2025-09-10, 15:11
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du har rätt, man måste veta begränsningarna.
Men vad gäller krediten hos avanza så bygger den på värdet på aktieportföljen, inte på hur hög löneinkomst man har.

Man kan tjäna under 400k om året i lön men ändå ha en kreditlimit på fyra miljoner kronor.
Belåningsvärdet bygger på värdet av aktieportföljen när man väl fått den beviljad, ja, men belåningsvärdet är ju något annat än kreditlimiten. Nu vet jag inte hur Avanza sätter kreditlimit vid ansökan men troligtvis är det ett samspel mellan det aktuella kapitalet och inkomst.

Angående kreditlimit:
"När du ansöker om höjd limit så tar vi en kreditupplysning."

Således kan låg eller ingen inkomst sätta käppar i hjulet. Skulle inte förvåna mig om man blir nekad höjd kreditlimit om man inte kan visa på inkomst av tjänst. Har själv en limit långt under gränsen för överbelåning mest för att jag inte orkat höja, brukar ligga runt 10% belåning för det mesta.
Senast redigerad av Vansterpartiet 2025-09-10 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in