Citat:
Ursprungligen postat av
TBInvest
Hej!
Utan att gå in på detaljer har jag på 10 års tid gått från ett par hundra tusen till 25 miljoner kronor genom aktiv trading och aktiehandel. Jag har varit fast anställd under tiden men motiveras inte längre av mitt arbete och planerar att säga upp mig till sommaren.
Förnärvarande ligger kapitalet på ISK. Framöver planerar jag att investera i bostad, säkra aktiefonder och samtidigt fortsätta förvalta en del av kapitalet på egen hand - dock på lägre frekvens än tidigare.
Nu till det trixiga. Av olika andledningar önskar jag fortsatt taxerad inkomst i Sverige. Utan inkomst blir man nämligen relativt låst. Jag vill inte tappa min kreditvärdighet och jag vill också fortsätta betala skatt och pension av samvetsskäl. Samtidigt vill jag inte skatta "för mycket" på redan skattade pengar.
Därför undersöker jag nu möjligheterna att betala ut lön till mig själv, samtidigt som jag förvaltar mitt kapital och låter det växa på olika håll.
Låt oss säga att jag startar ett aktiebolag (Investmentbolag?) och gör en egen insättning på 5.000.000 kr. Via det här bolaget investerar jag i låg risk och siktar på 10-15% årlig avkastning över tid. Från det här bolaget räknar jag på att kunna ta ut en lön på ca 30.000 kr i månaden, vilket kostar bolaget ca 500.000 / år inkl. avgifter. Räknat på att bolaget når avkastningsmålet borde det gå med vinst/break-even över tid. Gör jag en större förlust första åren kan jag i värsta fall skjuta in mer kapital. Betänkt att bolaget främst ska täcka min lönekostnad.
När jag sedan väljer att gå i pension i framtiden, kan jag ta ut det insatta kapitalet (5.000.000) som eget uttag, förutsatt att pengarna finns kvar i bolaget?
Är det någon som har gjort något liknande, eller kanske har ett bättre förslag?
Kortfattat så vill jag betala ut lön till mig själv, men förtillfället inte jobba mer än vad som behövs.
Tack på förhand!
Nu bumpar jag men det kan ju vara andra som funderar över samma sak.
TS verkar väldigt omständlig. Det rätta i det läget är ju att trycka in de 25 miljonerna på ett ISK hos Avanza och sedan leva på utdelningarna, det blir skattemässigt oerhört mycket bättre än att bilda bolag enbart för att få en löneinkomst att visa upp.
Dendär krediten han vill åt finns ju i form av aktiebelåning hos Avanza, han kan lätt få en kredit på två miljoner med en ränta i nuläget före ränteavdrag på 1,49%, det ska väl räcka?
Gör inte detta mer komplicerat än det är.
Edit:
Han vill av samvetsskäl fortsätta att betala skatt och för kommande pension i Sverige . Ha vill ha en bruttolön på 360.000 kr om året och det skulle enligt honom kosta hans bolag (fåmansbolag får vi anta) 500.000 kr om året, det låter väldigt lågt om det ska ingå pensionsinbetalningar i det beloppet.