2025-09-07, 14:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Möjligen om hon uppvisade intyg på att hon är ren från könssjukdomar. Vem vill ha herpes liksom.

Dagens dejtingliv är så romantiskt!
Citera
2025-09-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dagens dejtingliv är så romantiskt!
Jag hade så klart inte frågat först.
Citera
2025-09-07, 17:00
Medlem
Faraherdens avatar
Citat:
Företagen kan alltid begära in utdrag från polisregistret ändå. Om du inte lämnar in det behandlas helt enkelt inte din platsansökan - och det är fullt lagligt i alla branscher, inte bara inom skola-vård-omsorg. Så för detta ändras ingenting.

Det som är skillnaden, är att Lexbase har räddat många kvinnor och barn från att bli misshandlade och sexutnyttjade. Och hade kunnat rädda många fler, om kvinnorna/de ensamma mammorna hade haft vett att kolla upp sina dejter - när möjligheten nu funnits. Jag blir helt förtvivlad när jag hör om ett ihjälmisshandlat barn - och så visar det sig att gärningsmannen redan VAR dömd för våldsbrott, men barnets mor brydde sig inte om att ta reda på det, utan lämnade sin nye karl ensam med sitt barn på en gång...

Såklart kom det där resonemanget från en kvinna (antar att du är det). Att du inte kan förstå hur mycket annan kriminalitet/misär i samhället som detta medfört gör det bara tröttsamt. Men ja, att skydda tindertjejerna är tydligen viktigare än allt annat..
Citera
2025-09-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/eu-domstolen-lexbase-inte-journalistiskt-undantagna/

På det korta citatet jag ser i din kommentar (paywall i artikeln) låter det som upplagt för deras idé att låta AI sammanfatta varenda domslut i deras databas och publicera dessa texter som "nyhetsartiklar" utan namn, men som ger träff när man söker på personnummer.

Uppfattade jag denna metod korrekt? Tror ni vi går mot detta?
Citera
2025-09-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
På det korta citatet jag ser i din kommentar (paywall i artikeln) låter det som upplagt för deras idé att låta AI sammanfatta varenda domslut i deras databas och publicera dessa texter som "nyhetsartiklar" utan namn, men som ger träff när man söker på personnummer.

Uppfattade jag denna metod korrekt? Tror ni vi går mot detta?
Du uppfattade rätt och så arbetar Verifiera redan idag.
Citera
2025-09-09, 16:03
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
”EU:s generaladvokat: Lexbase bryter mot GDPR”

Gäller mål C-199/24.

”EU-domstolen är inte bunden av generaladvokatens yttrande men följer det ofta. En dom väntas senare under 2025.”

https://www.friatider.se/eus-generaladvokat-lexbase-bryter-mot-gdpr
Citera
2025-09-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
”EU:s generaladvokat: Lexbase bryter mot GDPR”

Gäller mål C-199/24.

”EU-domstolen är inte bunden av generaladvokatens yttrande men följer det ofta. En dom väntas senare under 2025.”

https://www.friatider.se/eus-generaladvokat-lexbase-bryter-mot-gdpr
Nu hopps jag att vi får leva i fred !!!
Citera
2025-09-10, 17:43
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna1971
Nu hopps jag att vi får leva i fred !!!

Alla dessa tjänster kommer väl att gå över till AI-genererade ”journalistiska artiklar”. I så fall blir nästa fråga för denne tappre riddare bakom EU-målet, att ta upp till EU-domstol huruvida det är förenligt med GDPR att artikeln länkar till dokument med folks fullständiga identitet i form av personnummer. I Danmark är till exempel inte ens personnummer och adress en offentlig uppgift. Därför skulle man kanske kunna göra processen kort genom att fråga EU-domstolen om det är förenligt med GDPR att folks personnummer och adresser (även inkomster, fordonsinnehav, husdjursägande m.m.) är offentliga uppgifter.

Skulle det efter flera rättsprocesser landa i att dessa sajters ”journalistik” är begränsad till formuleringar som tant Agda i 80-årsåldern från Lövånger blev dömd till 21 1/2 dagsböter för ofredande, så kommer det att bli ekonomiskt ointressant att driva dessa sajter.
Senast redigerad av Rosa Luxemburg 2025-09-10 kl. 17:57.
Citera
2025-09-10, 19:34
Medlem
Shugus avatar
Vill bara informera att Lexbase samt MrKoll har tagit bort mig från sina register efter att jag hotat med stämningsansökan, nu är det bara Krimfup kvar.
Citera
2025-09-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shugu
Vill bara informera att Lexbase samt MrKoll har tagit bort mig från sina register efter att jag hotat med stämningsansökan, nu är det bara Krimfup kvar.
Hur gjorde du ? Kan du vara snäll och skriva hur du skrev 🙏🏼
Citera
2025-09-12, 19:43
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Alla dessa tjänster kommer väl att gå över till AI-genererade ”journalistiska artiklar”. I så fall blir nästa fråga för denne tappre riddare bakom EU-målet, att ta upp till EU-domstol huruvida det är förenligt med GDPR att artikeln länkar till dokument med folks fullständiga identitet i form av personnummer. I Danmark är till exempel inte ens personnummer och adress en offentlig uppgift. Därför skulle man kanske kunna göra processen kort genom att fråga EU-domstolen om det är förenligt med GDPR att folks personnummer och adresser (även inkomster, fordonsinnehav, husdjursägande m.m.) är offentliga uppgifter.

Skulle det efter flera rättsprocesser landa i att dessa sajters ”journalistik” är begränsad till formuleringar som tant Agda i 80-årsåldern från Lövånger blev dömd till 21 1/2 dagsböter för ofredande, så kommer det att bli ekonomiskt ointressant att driva dessa sajter.
https://www.youtube.com/watch?v=zHOWBDNiW_I
Det mesta verkar prövas här redan.
Citera
2025-09-17, 09:57
Medlem
Citat:
Skulle du själv ha begärt ett registerutdrag och lämnat över till din tjej då, i ett oöppnat kuvert, som om hon varit en arbetsgivare... om hon begärt det på en av era första dejter? Jag kan säga att JAG inte skulle ha gjort det, om jag hade träffat en ensamstående pappa som ville ha denna lilla garanti. Jag skulle FÖRSTÅ honom, men det skulle ändå kännas för kränkande, så jag skulle säga "tack för mig!" och gå därifrån.
I Sverige blir man dömd två eller fler gånger, först av rättsväsendet och sen socialt, jag vet inte riktigt vad du tänker att det ska leda till för positiva effekter. Jag har själv blivit anmäld för våldtäkt för att kvinnan var öm i fittan efter att vi hade knullat, jag hade också hjälpt henne betala en faktura och det valde snuten att utreda som köp av sexuell tjänst, störd tjej skulle jag vilja säga. Oavsett, jag blev dömd för det sistnämnda, blev av med jobbet inom säkerhetsklass, prick i registret i 10 år (villkorlig dom), hot om att bli utesluten ur bostadsrättsföreningen och sen ska samhället döma ut mig som ett rötägg, plus att jag mår fruktansvärt dåligt psykiskt av detta. Men det kanske är skäligt för mig att visa upp mitt belastningsregister för alla kvinnor jag möter? Där står det att jag betalade för sexuell tjänst med uppsåt, gjorde jag det? Nä men jag valde att erkänna för att slippa rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in