2025-09-09, 11:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Jag vet inte om han brutit mot sina regler mer än vid tillfället han nämner i artikeln. Men ja, reglerna är förstås en konsekvens av missbruket. Reglerna jag refererar till handlar ju om hur han bestämt sig för att hantera sina sexuella förbindelser. Utöver det är det ju uppenbart att han återkommande även brutit mot äktenskapslöftena gentemot Julia, men det är ju något helt annat.
Du får öva på läsförståelsen och läsa ditt eget citat flera gånger:

"Under relationen med Julia Dufvenius upprepades mönstret gång på gång, perioderna då han mötte kvinnor, självhatet efteråt, rättfärdigandet (”det var bara tillfälligt”), de egenuppfunna reglerna (”bara i andra städer, aldrig aktivt söka upp kvinnor, inte träffa någon flera gånger”), perioderna av avhållsamhet och så tillbaka till ruta ett".

Citera
2025-09-09, 11:34
Medlem
Skvistens avatar
Skulle han stanna kvar hos henne om hon från och med nu var otrogen 90 gånger med olika män?

Tror inte det
Citera
2025-09-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du får öva på läsförståelsen och läsa ditt eget citat flera gånger:

"Under relationen med Julia Dufvenius upprepades mönstret gång på gång, perioderna då han mötte kvinnor, självhatet efteråt, rättfärdigandet (”det var bara tillfälligt”), de egenuppfunna reglerna (”bara i andra städer, aldrig aktivt söka upp kvinnor, inte träffa någon flera gånger”), perioderna av avhållsamhet och så tillbaka till ruta ett".

Jag kanske får jag det, för jag förstår verkligen inte vad du menar. Han har lite godtyckliga regler för hur han ska hantera sexuella förbindelser i sitt missbruk, och trots att han försöker avstå de sexuella förbindelserna så faller han tillbaka och bedrar hustrun gång på gång. Inget om att han skulle träffa samma kvinna flera gånger. Oavsett så är inte detta en jätteintressant diskussion.
Citera
2025-09-09, 11:55
Medlem
Jag har själv levt i en sån relation men är nu separerad sen ett par år. 20 års relation med olika grader av otrohet ledde till en kontrollverksamhet utan dess like. Jag hade nog ett 50tal kvinnor jag hade sex med. One night stands mest, men otrohet finns ju på fler plan än så med flört, hångel, sexchattar och kontaktsiter.
Efter att ha lagt många år på att försöka leva som Wollter är jag nu singel och har insett att det är nog inte min grej att leva i en parrelation. Om Wollter har hällt sitt ord, vilket jag inte tror på utifrån egen erfarenhet, är han rätt unik. Att han slutat med sina beteenden är rätt osannolikt.
Starkt av dem att gå ut med detta, men inte så kul för barnen att få se mamma Julia idiotförklaras av halva Sveriges befolkning.
Jag tror denna bok kan skada mer än den gör nytta. Har du blivit bedragen är det bara att lämna direkt. Precis samma gäller om du blivit misshandlad fysiskt i en relation.
Mitt tips är att Wollter blir dumpad av henne till slut som det gått för i stort sätt alla mina ”vänner” på SLAA.
Något är trasigt i de flesta sexmissbrukare och det ligger en tickade bomb i de som nyktrat till.
En livskris av något slag triggar igång missbruket och vips så är de där i sitt mörker igen.
Men det kanske finns en fördel med att gå publikt med detta. Alla kvinnor i Wollters närhet vet ju om storyn nu och kanske inte släpper till. Men nätet med porr och sexchattar ligger där för honom varje dag och lockar. Så även om han inte stoppar in den igen kommer han nog klicka bort sig förr eller senare.
Citera
2025-09-09, 12:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedulven
Jag har själv levt i en sån relation men är nu separerad sen ett par år. 20 års relation med olika grader av otrohet ledde till en kontrollverksamhet utan dess like. Jag hade nog ett 50tal kvinnor jag hade sex med. One night stands mest, men otrohet finns ju på fler plan än så med flört, hångel, sexchattar och kontaktsiter.
Efter att ha lagt många år på att försöka leva som Wollter är jag nu singel och har insett att det är nog inte min grej att leva i en parrelation. Om Wollter har hällt sitt ord, vilket jag inte tror på utifrån egen erfarenhet, är han rätt unik. Att han slutat med sina beteenden är rätt osannolikt.
Starkt av dem att gå ut med detta, men inte så kul för barnen att få se mamma Julia idiotförklaras av halva Sveriges befolkning.
Jag tror denna bok kan skada mer än den gör nytta. Har du blivit bedragen är det bara att lämna direkt. Precis samma gäller om du blivit misshandlad fysiskt i en relation.
Mitt tips är att Wollter blir dumpad av henne till slut som det gått för i stort sätt alla mina ”vänner” på SLAA.
Något är trasigt i de flesta sexmissbrukare och det ligger en tickade bomb i de som nyktrat till.
En livskris av något slag triggar igång missbruket och vips så är de där i sitt mörker igen.
Men det kanske finns en fördel med att gå publikt med detta. Alla kvinnor i Wollters närhet vet ju om storyn nu och kanske inte släpper till. Men nätet med porr och sexchattar ligger där för honom varje dag och lockar. Så även om han inte stoppar in den igen kommer han nog klicka bort sig förr eller senare.
Eller så har ett guldläge för Wollter nu skapats, där endast kvinnor som inte vill ha förhållande och kan hålla tyst blir de som är tillgängliga. Finns ju en del gifta kvinnor som gärna skulle träffa en man som Wollter.
Citera
2025-09-09, 12:11
Medlem
Citat:
Eller så har ett guldläge för Wollter nu skapats, där endast kvinnor som inte vill ha förhållande och kan hålla tyst blir de som är tillgängliga. Finns ju en del gifta kvinnor som gärna skulle träffa en man som Wollter.

Haha. Så kan det ju vara. Men jag fick inga erbjudanden från kvinnor i ”vår” bekantskapskrets när min exfru gick all in och skulle berätta om detta för alla som vill och inte ville veta. Men jag är ju ingen kändis heller.
Det var många som vände mig ryggen under den perioden då allt skulle vändas och vridas på. Det sjuka med dysberoendeklinikens pedagogik som även Wollter har varit på är att i steget gottgörelse skall alla sårskorpor rivas av och alla skall förlåtas. Därav Julias alla brev till kvinnorna Stoffe satte på.
En total galenskap att involvera en massa människor i dessa sanningar. Sanningen är ju inte en fast punkt. Olika människor ser olika på samma ögonblick.
En annan galenskap med terapin är att offret skall få svar på alla sina frågor för att kunna lägga det hela bakom sig. Tänk att jag gick med på det. Att i detalj svara på alla otroheter. Så klart ledde det bara till nya frågor och ännu större brist på tillit.
Det hade nog varit bättre för min exfru att få veta så få detaljer som möjligt.
Citera
2025-09-09, 12:24
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Han berättar om en kollega som drog över halva personalen och lämnade dem förtvivlade. Och drar paralleller till Wollter och att ingen talar om kvinnorna han varit otrogen med och hur de måste ha mått. Läser man hela krönikan är detta tydligt.

Jag tycker slutklämmen är ganska tydlig i hans krönika att hans bekant är Wollter.

"Och kanske finns det fler offer här som ingen hittills pratat om. Om kvinnorna Wollter legat med får vi inte veta så mycket, utom att det skett 80 eller 90 gånger. Klart Wollter mått dåligt. Men jag som minns ödeläggelsen på min gamla arbetsplats, minns gråten i korridoren efter hans framfart, jag är inte helt säker på vem som mått sämst, Wollter själv eller de kvinnor som han snabbt passerade, på väg till nästa."

Citat:
Då får du ta ditt "Men snälla..." med användaren Citronfrommage som lurade in mig på villovägar.
Citera
2025-09-09, 12:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag tycker slutklämmen är ganska tydlig i hans krönika att hans bekant är Wollter.

"Och kanske finns det fler offer här som ingen hittills pratat om. Om kvinnorna Wollter legat med får vi inte veta så mycket, utom att det skett 80 eller 90 gånger. Klart Wollter mått dåligt. Men jag som minns ödeläggelsen på min gamla arbetsplats, minns gråten i korridoren efter hans framfart, jag är inte helt säker på vem som mått sämst, Wollter själv eller de kvinnor som han snabbt passerade, på väg till nästa."
Ja, allt i samma mening. Du har nog rätt.
Citera
2025-09-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ja, allt i samma mening. Du har nog rätt.

Här var ju en rätt bra analys.

https://www.vk.se/2025-09-08/hur-ska...tra-igen-ae976
Citera
2025-09-09, 12:41
Medlem
Citat:

Herregud. Det är inte Wollter som var hans kollega. "Jag kom hur som helst att tänka på den här sexgalningen när jag fick syn på en annan i tv häromdagen, för där satt han, skådespelaren Christopher Wollter, i Skavlans debattstudio, tillsammans med sin fru Julia Dufvenius."
Citera
2025-09-09, 12:58
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedulven
Här var ju en rätt bra analys.

https://www.vk.se/2025-09-08/hur-ska...tra-igen-ae976
Ur din länk:
"Så också offentliggörandet nu, det kontrakt med en omvärld som sluts när rökaren berättar att nu är det slut, eller alkoholisten tillkännager ett nytt liv i nykterhet nu – en akt som stänger en del dörrar för det fortsatta missbruket i bästa fall. När alla vet, är det svårare att fortsätta helt enkelt".

Jag vet alkoholister som accepterat sin sjukdom och gått ut med sina problem, men ser sjukdomen som en ursäkt att fortsätta. När vänner och anhöriga ifrågasätter eller kommer på missbrukaren så svarar denne bara att: Ja, jag är ju alkoholist, det är en sjukdom. Ni vet detta.

Julia har accepterat sin mans sjukdom, hon kan aldrig vara säker och borde veta detta. Han vet också vad hon accepterat och att ribban ligger högt, hon kommer inte att lämna vitt ett (eller flera) "återfall", det har hon ju klart och tydligt visat. Hon har givit honom tillåtelse att behandla henne illa.
Citera
2025-09-09, 16:07
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:

För ett par decennier sedan arbetade Schulman på Expressen. För ett par decennier sedan var Joachim Berner chefredaktör på Expressen. Han fick sparken för att han satte på alla kvinnor i huset. Nej, han fick sparken av andra skäl utåt sett. Samt att Bonniers fick betala miljoner i skadestånd till försummade kvinnor. Det är högst troligt honom som Schulman jämför med. Han (Berner alltså) har själv aldrig erkänt sina synder och menar att han kanske var lite flörtig... Wolter är dessutom för ung för att ha varit chef på Expressen för 20 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in