Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NancyVicious
Fast riktigt så är ju inte fallet. Hamas behövs då dom är de enda som skyddar Palestina någorlunda bra. Om Israel slutade begå folkmord skulle inte Hamas behövas längre heller.

Att hävda att Hamas skyddar Palestina är en farlig förenkling. Hamas styr med våld, förtrycker sin egen befolkning och använder civila som sköldar. Det är inte frihet eller skydd, det är ett parallellt förtryck.

Och ja, Israels agerande måste kritiseras hårt, ingen ursäktar bombningar av civila. Men det går inte att blunda för skillnaden i verkligheten: i Israel lever över en miljon arabiska muslimer som medborgare med rösträtt, utbildning och representation i parlamentet. I Gaza och på Västbanken kan en jude inte ens tänka tanken att vistas utan att riskera sitt liv.

Det säger en del om asymmetrin i hat och tolerans.

När människor här i Sverige dessutom firade efter 7 oktober, då barn, kvinnor och civila slaktades, blir det ännu tydligare vad som händer när man romantiserar Hamas. Det är inte motstånd, det är en ideologi som gör oskyldiga till måltavlor.

Man kan vara emot Israels politik utan att romantisera Hamas. Att byta ut ett förtryck mot ett annat är ingen lösning.
Citera
2025-09-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Kan du ta det på svenska?
Dags för goy att vakna.
Citera
2025-09-09, 12:23
Personligen skulle jag unnat mig en taxi hem från jobbet om jag gav mitt stöd till terrostater som Ryzzland eller Izrael, istället för att gråta för att någon skriker på mig.

Med det sagt så borde givetvis en minister ha någon form av personskydd eller annan säkerhetsupplägg 2025. Ulf tar kanske inte sitt arbetsmiljöansvar på allvar, han måste väl se över hur hans ministrar tar sig till och från jobbet.

Beträffande gaphalsarna till aktivister så bör dom inse att deras beteende inte är önskvärt i Sverige. Dom får kasta färg med hjälp av drönare mot ambassader istället för att markera sitt missnöje. Det verkar vara mer accepterat
Citera
2025-09-09, 12:23
Medlem
Va faaaan har Bohlin med kriget i Gaza att göra ?? Är det inte bättre dom åker ner till Israel och protesterar istället.
Citera
2025-09-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Att ha sönder en lyktstolpe är en piss i havet jämfört med att radera 90% av all infrastruktur

Fast Israel har inte raderat 90 procent av all infrastruktur. Och i de fall de har raderat infrastruktur, har de -antingen i egen regi via IsraAid mm, eller genom att släppa in NGOs- aktivt verkat för att skapa levnadsvillkor som är om inte drägliga så åtminstone uthärdliga. Vilket är motsatsen till det som beskrivs i punkt 3. Som ju som sagt handlar om levnadsvillkor, inte infrastruktur. Gazaborna har fortfarande tillgång till avsevärt bättre faciliteter än hela folkslag som bott i Afrika, Amazonas eller asiatiska öar i årtusenden.
Citera
2025-09-09, 12:25
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NancyVicious
Blir ärligt talat lite rädd av kommentarerna här. Självklart är det aldrig okej att förfölja någon hem, och eftersom USA inte kommer stoppa Israels etniska utrensning av palestinier så lär ju det aldrig ta slut heller. Om Palestina bara kunde få rätt att vara just Palestina och båda sidorna la ned vapnen så hade detta varit ickeexisterande. Men då Israel bestämt sig för att rensa ut varenda liten palestinier så kommer även sådant här ske regelbundet.
Israel har bestämt sig för att eliminera ett dödskult som plågat både den israeliska och den palestinska civilbefolkningeni 20 år. Hamas hyser ingen omsorg om palestinier. Deras enda mål är, på uppdrag och finansiering av den förtryckande shariadiktuturen Iran, att förinta Israel. Iran har ett nedräkningsur i sin huvudstad som räknar ner till när Israel ska vara förintat.
Citera
2025-09-09, 12:25
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Om ingen hade sålt vapen till Israel över åren, hade varken Israel eller dess medborgare funnits idag.
Vi hade haft ytterligare en i raden av folkmord som judarna varit utsatta för under över två tusen år.

Skitsnack, judar har levt i mellanöstern i tusentals år. Ända gånger de blivit slaktade är av kristna, inte muslimer. Läs på lite!
Citera
2025-09-09, 12:26
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Va faaaan har Bohlin med kriget i Gaza att göra ?? Är det inte bättre dom åker ner till Israel och protesterar istället.

Ja man kan undra varför de protesterar i sverige. De har väll tittat på sina andra landsmän i grannländer som Storbritannien och bara härmar? Jag vet ej.
Citera
2025-09-09, 12:26
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
På väg hem från jobbet?

Ja, om han stödjer ett land som bombar barn som är påväg för att hämta vatten så ..
Citera
2025-09-09, 12:27
Medlem
Xeliouss avatar
Så här börjar det. Kurder, somalier, iranier och skit tar hit sina tusenåriga konflikter. Snart ser det ut som i Tyskland, Frankrike, Storbritannien med ständiga upplopp och hot.
Citera
2025-09-09, 12:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Ja, om han stödjer ett land som bombar barn som är påväg för att hämta vatten så ..
Brukar vara inavlade barn Hamas skickar fram. Barnsoldater med bombbälten.
Citera
2025-09-09, 12:28
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, Sverige har inte sålt vapen till Israel sedan 1959-talet.

Sluta sprid desinformation.

Skrev jag att vi sålde vapen till Israel?
Du ljuger ju, jag har inte skrivit att vi sålt vapen till Israel.
Diskussionen var kring hurvida Sverige har med krigen i mellanöstern att göra i allmänt.

Tex att vi sålt vapen till Saudiarabien, och klagar på folk som klagar på att Saudiarabien bombar sönder Jemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in