2025-09-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
1.
"Det finns några få som gått vidare så då kan jag lägga detta scenario på alla" - Bertil
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/han-hangdes-ut-av-dumpen-berattar/
Han har jobbat med sig själv, precis de som du säger man skall göra men får inte en chans tillbaks in i samhället. Raka motsatsen till vad du påstår.

2. Du är psykolog och expert i ämnet då du vet exakt vad folk skall göra för att må bättre?
För det låter mer som du än en gång säger saker på ett sätt så de skall låta som absoluta sanningen men i själva verket är något DU vill de skall göra.

3. Gräv är dina vänner per definition, ni har liknande intressen och spenderar åtskilda timmar tillsammans. Förutsätter att du deltar i deras video samtal med.
Tykarpsgrottan, alla butiker så som coop, ica och liknande som det skickades domar till för att de skulle ta bort bohlins glass (Grovt Förtal för övrigt), Bohlins glass över lag, den campingen som review bombats för att de inte lyder eller lyssnar på gräv, Alla småföretag som haft kopplingar till uthängda, alla arbetskompisar och chefer som blivit kontaktade för att få folk avskedade, eller när de ger sig på bostadsrättsföreningar eller folk som hyr utav uthängda.

Anser att dina kompisar är rätt aktiva på den biten när det gäller att ge sig på företag, högst troligt går det att ta fram fler.

När det gäller anhöriga tog jag redan upp ett exempel som är otroligt bra med Whit vars fru blivit attakerad, men även ägarinnan av Tykarpsgrottan har fått stå ut en hel del utav gräv.
Du anser inte att de är dina vänner men du är rätt aktiv där ändå, senast igår postade du en bild ifrån dumpens facebook. "deleted account frågade om ni skulle gå till godishuset" Du postade en skärmdump ifrån "gymgäddan" som skulle få reaktioner.

4. Nej, jag skriver och diskuterar. Du framför dina argument som rena sanningar.
När du nämner "intervjuer" du lyssnat på med mera. Även Lessler har varit förvirrad utav det och rakt av frågat dig om just den biten. Vill minnas att det var något i stil med att du hade inblick i Dumpens verksamhet och får det att framstå att du är del utav den.

5. Ni är vänner, samt är det något som retar dig mer än att bli kallad vän med dem.
Du får det att låta som att du har en extrem avsky emot dem, vilket inte stämmer alls.
Du har använt alla dina kontakter i olika ställen för att gräva fram information om folk, ex Tomelilla, där du via facebook försökt spåra upp personer. Person som de nu försöker få utvisad via Migrationsverket.

Passar in något, då det finns viss oärlighet i att vara anonym och låtsas vara någon annan. Möjligen är det en viss ärlighet att vara sitt riktiga jag där och att många låtsas utanför.

Men även vanliga vänner, eller du påstår att du hatar eller ogillar dessa människor och ändå arbetar med dem?

Nä, det tar tid såklart och sen har vi en massarbetslöshet i landet så gäddan är knappast ensam om att va arbetslös, den får väll vidareutbilda sig eller något annat
Mår den inte bra så får den söka hjälp för det

Man behöver väll inte va psykolog för att förstå att man mår bättre om man försöker få hjälp för sina problem?

Vad vet du om hur mycket tid jag spenderar där?
Jag spenderar betydligt mer tid på flashback än vad jag spenderar i gräv, så med den logiken borde du och jag vara mer vänner än folket i gräv

Dom företag du nämner har jag inte kontaktat och vad andra i gräv gör kan inte jag ta ansvar för
Citera
2025-09-09, 10:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dåtidens reklam.

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Oj ännu värre och i skyltfönstren, det trodde jag inte. Hur kan moral skifta så på 50 år? Tidigare var porr (princip allt med en svullen penis) förbjudet. Men har sett s k naturisttidningar där barn är nakna i naturen, ofta avspänt men inte alltid, på en bild med många familjer stod barnen i mitten och såg högst besvärade ut och försökte skyla sig, beklämmande.

Den äldsta naturisttidningen var från 1923, redan då gick det bra bara de benämnde tidningarna rätt. Jag kom nu på att på 70 talet sålde de högtalare med en naken flicka sittandes på den i reklamen i vanliga tidningar, kanske 9 år.

Det var faktiskt vanligt på den här tiden.

Minns framför allt en av dessa butiker som låg i närheten av Restaurang Pilen. En stor del av det som bjöds ut i det stora skyltfönstret bestod faktiskt av just sådant material. Såg detta personligen när jag var på väg ner till Hötorget.

Den där reklamen med en naken liten flicka sittandes på en högtalare minns jag inte men det var inget direkt ovanligt på den tiden med sådan reklam. Idag skulle detta aldrig ha blivit accepterat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-09-09 kl. 10:48.
Citera
2025-09-09, 10:49
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var faktiskt vanligt på den här tiden.

Minns framför allt en av dessa butiker som låg i närheten av Restaurang Pilen. En stor del av det som bjöds ut i det stora skyltfönstret bestod faktiskt av just sådant material. Såg detta personligen när jag var på väg ner till Hötorget.

Den där reklamen med en naken liten flicka sittandes på en högtalare minns jag inte men det var inget direkt ovanligt på den tiden med sådan reklam. Idag skulle detta aldrig ha blivit accepterat.

Och detta har Dumpen satt p för?
Citera
2025-09-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
1. Nä, det tar tid såklart och sen har vi en massarbetslöshet i landet så gäddan är knappast ensam om att va arbetslös, den får väll vidareutbilda sig eller något annat
Mår den inte bra så får den söka hjälp för det

2. Man behöver väll inte va psykolog för att förstå att man mår bättre om man försöker få hjälp för sina problem?

3. Vad vet du om hur mycket tid jag spenderar där?
Jag spenderar betydligt mer tid på flashback än vad jag spenderar i gräv, så med den logiken borde du och jag vara mer vänner än folket i gräv

4. Dom företag du nämner har jag inte kontaktat och vad andra i gräv gör kan inte jag ta ansvar för
1. Det var ett konkret exempel, dessutom så nämner personen att den lyckas komma på intervjuer. med andra ord är personen en utav intresse, något som raseras med en länk.
Personen i fråga nämner ju att den sökt hjälp och få hjälp?

2. En stor del utav ett missbruk är att man inte vet att det är ett missbruk, det är något som får en att må bra. Per din definition kommer man försöka söka hjälp för annat som får en att må dåligt.
Typ "Elaka människor får mig att må dåligt" Så som Gräv och Dumpen. Vilket inte leder till något med de problem du själv nämner, så rätt meningslöst.

3. Du står som att du varit inne nyligen.
Sa även att ni har liknande intressen, vilket du och jag inte har.

4. Sa aldrig att DU gjort något, läs igen så ser du att jag skrev "Dina vänner". Per definition INTE DU.
Citera
2025-09-09, 10:57
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Nae, det var nog Bodstöm, eller någon av hans likare.
Citera
2025-09-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
1. Det var ett konkret exempel, dessutom så nämner personen att den lyckas komma på intervjuer. med andra ord är personen en utav intresse, något som raseras med en länk.
Personen i fråga nämner ju att den sökt hjälp och få hjälp?

2. En stor del utav ett missbruk är att man inte vet att det är ett missbruk, det är något som får en att må bra. Per din definition kommer man försöka söka hjälp för annat som får en att må dåligt.
Typ "Elaka människor får mig att må dåligt" Så som Gräv och Dumpen. Vilket inte leder till något med de problem du själv nämner, så rätt meningslöst.

3. Du står som att du varit inne nyligen.
Sa även att ni har liknande intressen, vilket du och jag inte har.

4. Sa aldrig att DU gjort något, läs igen så ser du att jag skrev "Dina vänner". Per definition INTE DU.

Och då handlar det såklart om att kunna acceptera motgångarna och ändå må bra, många går genom hela livet utan ett jobb och kan ändå må bra

Ja, jag är kollar där ibland men jag är inte särskillt aktiv
Skriver nästan aldrig vilket du kan se då du verkar oerhört intresserad av min aktivitet där

Jag har mina vänner på andra ställen än gräv då jag inte har särskillt mycket gemensamt med dom bortsett från min avsky mot sexuella övergrepp mot barn vilket inte är något man kan bygga en hel vänskap på om du frågar mig

Det du ägnar dig åt är guilt by association vilket är jävligt fult
Senast redigerad av Bertil87 2025-09-09 kl. 11:23.
Citera
2025-09-09, 11:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sexuell läggning.

Citat:

Inte då.

Går inte att stoppa men reklam och porrblaskor av detta slag har i a f stoppats genom lagstiftning. Åtminstone öppet. Minns för åratal sedan såg jag en dokumentär på TV. Det handlade om en ung man med "småflickstycke". Han blev intervjuad och han förklarade sitt intresse på ett bra sätt. Han sa helt öppet att han aldrig skulle kunna bli botad från sitt stora intresse. Ville heller inte att bli botad. Han menade att han var som han var och detta var hans sexuella läggning för alltid.

Glöm ej heller alla kvinnor som också har den här läggningen.
Citera
2025-09-09, 11:26
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Problemet är att det är diskutabelt om det är ens detta de faktiskt gör mot. Majoriteten av "gäddor" är uppfiskade på sajter som uttalat är 18+, det vill säga barn ska inte vara där över huvud taget. Även om jag inte direkt tycker synd om personer som Arboga-gäddan så kan man konstatera att de först försökte ragga på honom med två profiler som angav sig vara 13 för att sedan gå på honom med pedofilmamma-profilen. De försöker mer eller mindre i det här laget att provocera människor att gå över gränser som de aldrig skulle gått över annars; majoriteten tillhör inte samhällets topp direkt och har hopplöst haft dessa profiler i flera år utan att få napp från jämnåriga.

Jag har sagt det förr, men om man nu ska ta en större blick och se på vart problemet faktiskt finns så är det snarare på plattformar som lockar till engagemang från en blandad publik rent åldersmässigt, där det inte ses som nödvändigtvis konstigt för äldre och yngre att hänga. Roblox har ju som sagt en rätt stor skandal som har seglat upp eftersom de låter vuxet material existera på en plattform som många barn använder. Parasocialitet är även en stor faktor i grooming.

Men detta är saker inte Dumpen bryr sig nämnvärt om eftersom de behöver producera nya gäddor på löpande band för att verksamheten ska kunna existera. Du kan inte bara gå in på till exempel Roblox och messa någon med "HEJ JA Ä 13 Å SUGER DIN KUK FÖR ETT PAKET CIGG" (någonting som jag inte direkt tror händer ofta i verkligheten och är således inte ett problem).

Men vad vet jag. Kanske ligger problemet att 13 åringar tjatar hål i huvudet på Lasse, 58 med ölmagen att ta deras oskuld och innan Dumpen gjorde entre så satte flensostgubbarna på tonåringar helt obehindrat.

Det där med 18+ sajter är ingen vidare metod, nej. För det är något jag också är kritisk till, att det blir i praktiken ofta ett framprovocerande av gäddorna. Det handlar här mycket även om hur fiskaren agerar med ordval och formuleringar; tjatande, lockande, suktande ("ja gillar äldre"; "bryr mig inte om ålder"; "söt jue!"). Jo, jättesöt är Lasse, 58 med ölmagen i en verklig 13-14-årings sinne. Eller inte.

Ja, har sett att du har diskuterat Robloxmiljön tidigare, och visst skulle det vara dylika platser som tilldrar sig Dumpens intresse, förutom självklara forum som Snapchat (13+). Men, som du konstaterar, förmodligen sämre fiskevatten på Roblox.

Vad jag menade med "mörkare bakgårdar" var dock oberoende av specifika sajter/appar, utan varhelst det dyker upp någon som på ett eller annat sätt visar sig vara villig att inleda en konversation i avsikt att få till sexuell kontakt. Den senaste Dumpade mannen, #669, ser ut att fungera som ett exempel på vad jag menar.

Av vad som framgår i chatten uttalar inte fiskaren "barnets" ålder inledningsvis, vilket ju är det vanliga, utan det är gäddan som påstår det, "du är snart 14 år". Det måste han därmed ha kunnat se på annat sätt, närmast i Snapprofilen, såvida inte denna chatdel med åldersinfo är bortklippt.

Vidare är det tydligt redan i chattens startskede att det är gäddan som har addat och han frågar genast om "barnet" gillar äldre män. Han visste alltså direkt att det var en påtagligt yngre person och som sagt till och med "snart 14", vad det synes.

Som jag tolkar chatten var denne herre på avsiktlig jakt efter detta, vad han trodde var, ett barn. Annars skulle han inte ha addat, eftersom han redan när han la till Dumpenkontot av allt att döma måste ha känt till åldern.

Där har du Dumpen som vakthund, som jag skrev om i förra inlägget, på en nätets bakgård i miniatyr i form av en Snapkonversation som initieras av gäddan, en nätets "mikrobakgård" - varhelst det dyker upp någon, som sagt.

Citat:
Historisk kontext: Programmet lades ner efter att en åklagare i Texas tog sitt liv efter en stingoperation. Trots detta har flera spin-offs skapats, som To Catch a Con Man och To Catch a Car Thief. Och Dumpen. Fast Dumpen snålar inte, de är uppe i tvåsiffrigt.

De exponerade över 300, Dumpen har presterat över det dubbla, och det 20 dubbla i självmord.

Teman i dokumentären:

🔍 Jägare, rovdjur, subjekt och åskådare: Filmen granskar alla roller i detta mediala drama.

📺 Amerikas besatthet av att se människor på sin lägsta punkt.

❓ Vad händer när svar inte finns att få? Osit ville skapa en film som inte erbjuder enkla lösningar, utan ställer svåra frågor om mänskligt beteende.

Ja Dumpen kommer definitivt gå till historien, eleverna kommer läsa om dem i samhällslära om hundra år.

Citat:
En studie från University of Cambridge analyserade brittiska "pedofiljägare" och fann att deras arbete drivs av en komplex blandning av moralisk övertygelse, trauma, ilska och behov av rättvisa. Forskarna använde begreppet way-of-being för att beskriva hur dessa individer ser sitt uppdrag som en livsstil snarare än en hobby.

“Deras engagemang är emotionellt laddat och ofta rotat i personliga erfarenheter av övergrepp eller svek från rättssystemet.” – de Rond et al., 2022

Visst är Copilot bra? Mycket effektiv hjälpreda!
Citera
2025-09-09, 11:41
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Som jag tolkar chatten var denne herre på avsiktlig jakt efter detta, vad han trodde var, ett barn. Annars skulle han inte ha addat, eftersom han redan när han la till Dumpenkontot av allt att döma måste ha känt till åldern.

Där har du Dumpen som vakthund, som jag skrev om i förra inlägget, på en nätets bakgård i miniatyr i form av en Snapkonversation som initieras av gäddan, en nätets "mikrobakgård" - varhelst det dyker upp någon, som sagt.

Och här är väl där jag helt enkelt har svårt att förstå syftet. För vad är problemet? En gubbe som lägger till en tonåring som han aldrig kommer kunna få ett ligg med, förutom i Dumpens fantasier? Det är liksom svårt att inte se att Dumpen snarare skapar ett problem än löser det.
Citera
2025-09-09, 12:04
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Och här är väl där jag helt enkelt har svårt att förstå syftet. För vad är problemet? En gubbe som lägger till en tonåring som han aldrig kommer kunna få ett ligg med, förutom i Dumpens fantasier? Det är liksom svårt att inte se att Dumpen snarare skapar ett problem än löser det.

Jag förstår och instämmer i detta med ligg: Den typiska Dumpenscenen, utan ens krav på ersättning i någon variant, är inte verklighetstrogen, nej.

Emellertid utgör sexualbrott mot barn idag så mycket mer än fysiskt umgänge. Många brott förövas online via skärm.

Även om Dumpens fiskande helt riktar in sig på fysiska möten, är det ett sätt att upptäcka människor som överhuvudtaget har ett sexuellt intresse för barn, vilket intresse riskerar att driva fram ett beteende som slutar i övergrepp på distans (om inte annat). #669 är ett färskt exempel.

Så medan Dumpens scenario är orealistiskt, är det inte lika orealistiskt med sexualbrott online, vilket åtskilliga domar visar, låt vara att det även då inte sällan är fråga om vederlag, hot eller utpressning - något som dock har föregåtts av någon form av groomande manipulation.

Blott det faktum att det seglar runt män på nätet som genom detta sitt seglande manifesterar sitt sexuella intresse för barn - om det så bara är "Skicka en nakenbild!" (även det kriminellt) - är en riskfaktor. Det är trots allt något Dumpen på ett övergripande plan åskådliggör, liksom som en bieffekt av deras egna förvisso orealistiska scenario.

Det är ungefär så jag ser det, detta med vakthunden.
Citera
2025-09-09, 12:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Så medan Dumpens scenario är orealistiskt, är det inte lika orealistiskt med sexualbrott online, vilket åtskilliga domar visar, låt vara att det även då inte sällan är fråga om vederlag, hot eller utpressning - något som dock har föregåtts av någon form av groomande manipulation.

Ge mig domar där något liknar Dumpen.

Ofta så känns det som att folk vill rättfärdiga Dumpen med att hitta på scenarier som inte ens existerar i verkligheten. Spoiler: jag vet vem Arbogagäddan är och jag ogillar den personen. Han är en genuint värdelös person och jag skrattade gott när jag såg honom på Dumpen... men är han ett problem när det gäller grooming av ungdomar? Nej, kom igen. Det tror ingen. Nu har han uppenbarligen fått sitt hem vandaliserat och vi kommer väl se det hela gå åt helvete.

Återigen: Dumpens scenarior om störtkåta 13-åringar som vill få sin oskuld tagna av Lasse med flensostkuken existerar inte. Att det är moraliskt fel att någon säger ja till att ta någon av Dumpens 13-åriga oskulder är en annan sak.
Citera
2025-09-09, 12:29
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ge mig domar där något liknar Dumpen.

Ofta så känns det som att folk vill rättfärdiga Dumpen med att hitta på scenarier som inte ens existerar i verkligheten. Spoiler: jag vet vem Arbogagäddan är och jag ogillar den personen. Han är en genuint värdelös person och jag skrattade gott när jag såg honom på Dumpen... men är han ett problem när det gäller grooming av ungdomar? Nej, kom igen. Det tror ingen. Nu har han uppenbarligen fått sitt hem vandaliserat och vi kommer väl se det hela gå åt helvete.

Återigen: Dumpens scenarior om störtkåta 13-åringar som vill få sin oskuld tagna av Lasse med flensostkuken existerar inte. Att det är moraliskt fel att någon säger ja till att ta någon av Dumpens 13-åriga oskulder är en annan sak.

De domarna existerar inte. Det var heller inte vad jag avsåg med att referera till "domar"; jag håller ju med om att Dumpens konkreta scenario är verklighetsfrånvänt.

Vad som dock inte är verklighetsfrånvänt - domarna igen - är sexualbrott online, även andra än våldtäkt. Dit hör exempelvis "Skicka nakenbild!", vilket inte är en ovanlig uppmaning i Dumpenchattar - och detta oberoende av fiskarens provokativa beteende för att få till den från Dumpens sida avsedda träffen. Bieffekten igen.

Fysiska angrepp på Dumpenuthängda, inklusive vandalisering av hem, är förkastligt givetvis. Det är en följd av utpekandena/uthängningarna, vilka jag, som jag har nämnt, är kritisk till. Följ medieetiken och följ lagen, Dumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in