2024-04-22, 16:48
Medlem
Det är värt att ta tiden att sätta sig in i säkerhetsutrustning och förstå sig på alla luddiga standarder.

Det bästa man kan ha idag är i princip airbag-utrustning, för ryggen så motsvarar det i princip att ha 20 lager av lvl 1 ryggskydd på sig OM den löser ut. Du kan också ha en som hjälper till att låsa din nacke när den löser ut.

Ska du ha vanligt ryggskydd så leta efter dom bästa, t.ex Alpinestars och Dainese har vissa som är level 2 men som slår standarden med stor marginal medan många andra bara precis uppnår standarden.

Leta efter AAA kläder, försöka hitta bekväma. A och AA är betydligt sämre men ofta bekvämare.

Se över inkluderade skydden i byxor/jacka.
Det finns olika storlekar och nivåer, en AAA jacka måst t.ex komma med skydd inkluderade för att uppnå AAA standarden, men det kan vara minsta möjliga skydd instoppat för att uppnå kraven. Dom små skydden är för små för många och kan betyda att dom åker åt sidan av t.ex armbågen och inte hjälper alls när du slår i backen.
https://imgur.com/a/m7ITgjE

Inbyggda ryggskydd bör bytas ut med ett du spänner direkt på kroppen, dom är bättre och glider inte runt.

Köp hjälm som uppfyller senaste standarden, det var ganska mkt som ändrades från 22.05 till 22.06. Gärna med MIPS, men lite luddigt nu då 22.06 i princip ska uppfylla samma sak som MIPS.

Handskar vill du ha något slitstarkt, gärna med en förstärkt utstickande del i handflatan också.

Skor så vill du helst ha något som täcker över fotleden som minimum och undvik snören som måste knytas eller har öglor.

Citat:
Ursprungligen postat av SpelarAllanballan
Ha helljus på hela tiden, syns bättre.
Ha koll på bilister.
Har större effekt att installera DRL/ljustriangel på cykeln och kör med det hela tiden, bilister får det betydligt lättare att uppfatta 3 lampor istället för 1. Det kan också få många att titta en extra gång när det kommer 3 lampor istället för 1 eller 2.

Här finns bra exempel:
https://www.hojstyling.se/motorcykel/3-fordelar-med-drl-ljus-pa-mc/

Personligen upplever jag att det har större effekt än varselväst och varselhjälm, speciellt så fort det är mer än 10 meter bort.
Man kan skaffa sig riktigt snygga lampor eller lampor kombinerad med blinkers som gör cykeln snyggare istället för en "töntig" varselväst, samtidigt som man syns bättre.
Senast redigerad av Myztico 2024-04-22 kl. 16:50.
Citera
2024-04-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvarnenDePlug
Jag tog kort i augusti förra sommaren och är alltså lyckligt nybliven mc-förare. Jag måste dock säga att det precis som med B-kortet känns som att den teoretiska inlärningen lämnade stora luckor i allt ifrån manövrering till vård av mc:n. Dessutom är ju livets hårda skola den allra bästa så nu frågar jag er inbitna motorcyklister med år av misstag och upptäckter bakom er om era bästa tips, trix och lärdomar ni dragit genom åren.

Det kan vara allt ifrån hur man hanterar vått väder till hur man bäst plockar upp brudar. Alla anekdoter som rör ämnet är av intresse.
Gör inte sån stor sak av det, det är ingen vetenskap att köra hoj. Hjälm såklart, heltäckande kläder, gärna kraftiga skor. Kör i stan och förorter, där uppstår alla olika situationer som man kan behöva behärska. Farten är inte så hög heller. Vård - en modern hoj är som en bil och behöver inte vårdas. Lämna den på service en gång om året, eller byt olja och filter själv. Inga konstigheter. Spänna kedjan kan behövas nån gång.
Citera
2024-04-22, 20:24
Medlem
Massa som redan skrivit men man kan inte säga det för ofta, räkna med att du är helt osynlig för andra trafikanter och även när du vet att du blivit sedd räkna med att dom kan svänga ut framför dig ändå.
Undvik i den mån att ligga bredvid bilar när du kör om. Gasa på istället så du kommer förbi snabbare och minimerar tid i den möjlighet det går att ha bilar vid sidan av dig.
Citera
2024-06-17, 13:37
Medlem
Revelationss avatar
Jag har en gammal telefon som jag har monterat synligt och som jag har alltid google maps på, även när jag inte behöver.
Den visar mig hur skarp kurva ligger framför.

Har du en glidare så var försiktig hur mycket du lutar. Jag har skrapat avgasröret, men det värsta som har hänt mig är att jag har tagit min glidare på racebana och lutat så pass mycket att jag skrapade avgasröret och bakhjulet hoppade upp och jag tappade marken på en bråkdel av sekund.
Som tur är så gick det inte fort eftersom det var en skarp kurva och min glidare kan inte luta mycket så man måste sakta ner, men under en bråkdel av sekunden trodde jag att jag kommer att köra omkull (något jag har gjort i mitt liv, men inte just då).
Senast redigerad av Revelations 2024-06-17 kl. 13:46.
Citera
2024-06-17, 14:51
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvarnenDePlug
Jag tog kort i augusti förra sommaren och är alltså lyckligt nybliven mc-förare. Jag måste dock säga att det precis som med B-kortet känns som att den teoretiska inlärningen lämnade stora luckor i allt ifrån manövrering till vård av mc:n. Dessutom är ju livets hårda skola den allra bästa så nu frågar jag er inbitna motorcyklister med år av misstag och upptäckter bakom er om era bästa tips, trix och lärdomar ni dragit genom åren.

Det kan vara allt ifrån hur man hanterar vått väder till hur man bäst plockar upp brudar. Alla anekdoter som rör ämnet är av intresse.

Tipsar alla nya hojförare med en gammal och cheesy instruktionsfilm.
Skippa "filmatiseringen", se instruktioner/beskrivningar som är guld
Keith Code, Twist of the wrist II.: https://www.youtube.com/watch?v=d_DyKJtrZ6w

Motstyrning bra beskrivit, även vad som inte fungerar.
Jag gör faktiskt ett antal medvetna motstyrningar varje morgon jag drar till jobbet.
Nu sitter det i baknacken, vilket är bra.
Framför allt i högre hastigheter, iom att det krävs mer kraft med högre hastighet.

Fokus, vart din blick är i tex en kurva eller på något på vägen.
(tittar du på på hålet i vägen, kommer du med stor säkerhet köra i hålet).
Jämför med slalom, dit du tittar åker du....oftast.

Viktigaste tipset är dock att betrakta alla andra trafikanter som idioter utan glasögon

*edit: uppdaterde länken
Senast redigerad av quaker 2024-06-17 kl. 14:57.
Citera
2025-06-11, 22:23
Medlem
KvarnenDePlugs avatar
Stort tack till er alla som så generöst delat med er!

Tänkte att det vore vettigt att kika in här igen inför nya säsongen, tar med mig allt ni skrivit. Vill önska fin körning till er alla nu i sommar.
Citera
2025-06-12, 19:37
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
kläder är viktigt
Citera
2025-09-04, 18:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Lär dig aktiv motstyrning så blir allt mycket lättare i kurvor och du klarar undanmanövrar som kan rädda ditt liv.

(Tryck till väster styrhandtag om du ska svänga vänster så lutas hojen automatiskt åt vänster)
Citera
2025-09-09, 08:21
Medlem
PelleJansson42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Undvik bilförare som flippar på mobiler - var observant - ha kul och kör försiktigt!

Ja, var ritkigt försiktig gällande bilister. Så fort dem sätter sig i sin lilla plåtburk så tror dem att de är odödliga. Inget konsikvenstänk över huvudtaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kör lugnt och tänk på att du syns förbannat dåligt i trafiken, rätt vad det är så viker bilen du håller på att köra om ut och påbörjar i sin tur en omkörning av ett fordon framför och klipper dig som en fluga... Samma när du gör vänstersvängar..

Helt rätt. Jag fick ett tips från en snäll gammal dam nere på Öland när jag åkte där med en kompis. Hon sa att ha alltid heljuset på även om du kan få böter. Eftersom många missar dig när du syns så dåligt. Hon blev påkörd bakifrån när hon övningskörde hoj ju för att en bilist var så fruktansvärt korkad och kunde inte se ett bakljus.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in