Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Problemet med petroleumbaserat är att bromsars gummidetaljer svullnar.

Tätningsringarna svullnar o låser bromsar o damasker ploppar ur med ökat slitage som följd
Jag har aldrig något fet bak på bromsbeläggen, ska man ha det? just för att inte söla ned tex damasken på oket eller andra saker.
Citera
2025-09-08, 13:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Jag har aldrig något fet bak på bromsbeläggen, ska man ha det? just för att inte söla ned tex damasken på oket eller andra saker.

Nej det behöver man inte ha alls - helt onödigt
Citera
2025-09-08, 14:10
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Styrpinnarna har jag svårt att se hur de skulle kunna få kontakt med gummi/aluminium. Jag använder alltid kopparpasta där.

Samma här. Folk är så skitnödiga och tror dom vet allt. På bilverkstäder används även kopparpasta på glidpinnar.
Citera
2025-09-08, 16:22
Medlem
Citat:
Viktigt med silikonfett för oljebaserat förstör både tätningar o damassker i bromsok

Självklart syftar jag på silikonfett för bromsdelar. Man smörjer bara glidpinnarna inte några damasker och tätningar i själva bromsoket.
Senast redigerad av lollish 2025-09-08 kl. 16:28.
Citera
2025-09-08, 16:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Självklart syftar jag på silikonfett för bromsdelar. Man smörjer bara glidpinnarna inte några damasker och tärningar i själva bromsoket.

Tärningar
Citera
2025-09-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Samma här. Folk är så skitnödiga och tror dom vet allt. På bilverkstäder används även kopparpasta på glidpinnar.

En gång för alla, sedan är det ingen seriös verkstad som ens har kopparpasta på hyllan.

1. Angriper gummidetaljer
Glidpinnarna sitter ofta i bussningar eller dammskydd av gummi. Kopparpasta innehåller petroleum-baserade oljor som bryter ner gummit → det sväller, mjuknar eller spricker. Då kärvar glidpinnarna.

2. Fel smörjegenskaper
Kopparpasta är en monteringspasta, inte ett smörjmedel. Den är gjord för att förhindra fastrostning mellan metall–metall (t.ex. hjulbultar, avgassystem), inte för glidande rörelser. På glidpinnar kan den bli torr och "grynig" → bromsarna går trögt.

3. Kan orsaka galvanisk korrosion
Koppar är en ädelmetall. På moderna bilar med mycket aluminium i bromsoket kan koppar orsaka galvaniska strömmar som fräter på oket → ännu mer kärvning.

4. Tål inte rörelser och värme på samma sätt
Vid höga temperaturer kan bindemedlet i kopparpastan brännas bort, kvar blir ett "pulver" av kopparpartiklar som inte smörjer. Det kan göra att pinnarna fastnar helt.
Citera
2025-09-08, 16:29
Medlem
Citat:
Nej det behöver man inte ha alls - helt onödigt
Misstänkte det men man vet aldrig om man missat något hemligt knep

Citat:
Tärningar
Ja tärningar är essentiella för bromsverkan, säg för guds skull inte att du INTE använder det?
Citera
2025-09-08, 18:30
Medlem
ormbitens avatar
Det finns en anledning till att nya bilar inte har kopparpasta eller aluminiumpasta applicerat på bromsbeläggens glidytor i okhållaren från fabrik.

Det fastnar damm och smuts i pastan och resultatet blir att det kärvar betydligt snabbare än om det monteras ihop torrt på sådant sätt som alla biltillverkare gör idag i fabrik.

Det finns ingen seriös bilverkstad som smetar med kopparpasta eller liknande på bromsdelar, hjulnav eller hjulskruvar eller dylikt!

Det ska vara väl rengjort och torrt!

Däremot så är det korrekt med silikonbaserat fett på glidkolvar/glidpinnar.

Kopparpasta kan hända att jag använder när jag monterar ihop skruvförband på ett avgasrör och aluminiumpasta kan hända att jag använder på stålskruv som tex sitter monterade i gjuten aluminium.
Citera
2025-09-08, 18:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det finns en anledning till att nya bilar inte har kopparpasta eller aluminiumpasta applicerat på bromsbeläggens glidytor i okhållaren från fabrik.

Det fastnar damm och smuts i pastan och resultatet blir att det kärvar betydligt snabbare än om det monteras ihop torrt på sådant sätt som alla biltillverkare gör idag i fabrik.

Det finns ingen seriös bilverkstad som smetar med kopparpasta eller liknande på bromsdelar, hjulnav eller hjulskruvar eller dylikt!

Det ska vara väl rengjort och torrt!

Däremot så är det korrekt med silikonbaserat fett på glidkolvar/glidpinnar.

Kopparpasta kan hända att jag använder när jag monterar ihop skruvförband på ett avgasrör och aluminiumpasta kan hända att jag använder på stålskruv som tex sitter monterade i gjuten aluminium.

Alla jävla skruv under bilen skall man annars ha pasta på , dyrt o ta ut fastrostad skit
Citera
2025-09-08, 19:31
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Hej,
Vilken smörjmedel rekommenderas till glidpinne och bromsbeläggens fäste mot bromsok?
Det är väl inte samma medel?

Vet att det inte ska vara kopparpasta/kopparfett men vilka finns att köpa hos biltema eller jula som är närmast mig.

Tack på förhand
Keramisk pasta. Inget annat.
Citera
2025-09-08, 20:20
Medlem
BorgeHs avatar
Använder sedan många år kopparpasta från Biltema på hjulbultarna och ibland på plana metallytor som ligger mot varandra vid hjulet. Det underlättar enormt när man står i mörkret längs en väg och skall byta punkterat däck. Fastrostade eller bultar dragna i däckverkstad är ibland mycket svåra att få loss annars.

När jag byter bromsbelägg använder jag kopparpasta på styrpinnar och muttrar. Ibland även på glidbanor på oket där belägget kan fastna. Men aldrig på beläggens yta eller kolvens damask!
Citera
2025-09-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Använder sedan många år kopparpasta från Biltema på hjulbultarna och ibland på plana metallytor som ligger mot varandra vid hjulet. Det underlättar enormt när man står i mörkret längs en väg och skall byta punkterat däck. Fastrostade eller bultar dragna i däckverkstad är ibland mycket svåra att få loss annars.

När jag byter bromsbelägg använder jag kopparpasta på styrpinnar och muttrar. Ibland även på glidbanor på oket där belägget kan fastna. Men aldrig på beläggens yta eller kolvens damask!

Där beskrev du många saker du helt enkelt gör fel med…
Skruvförband för fälgarna ska i princip aldrig smörjas, om inte tillverkare uttryckligen anger åt det ska smörjas

Kopparpasta på div ställen vid bromsbyte är generellt sett dumt, då det gör det lättare för damm/smuts att klibba fast och skapa följdproblem som att beläggen kan fastna lättare.
Glidpinnar ska absolut inte smörjas med kopparpasta då det inte är avsett för att smörja sådana applikationer med frekventa rörelser med delar i kontakt med varandra.

Att du upplever det som bra och tycker det funkar för dig, är inte detsamma som att det därför skulle vara rätt metod eller produkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in