2025-07-28, 02:13
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Jag är lite orolig för rabieshundar i Thailand.

När jag var i Phuket 2016 såg jag flockar med hundar som drog runt på strandpromenaden. Inte så jättefräscht. Dock hör man sällan om någon (turist) som blir drabbad av rabies men googlar man så verkar det absolut förekomma rabiessmitta bland befolkningen.

Jag drog runt en del i gränderna tidig gryning i Patong och om man haft riktig otur hade man ju faktiskt kunnat bli biten av en hund. Eller ska man ha extrem otur då? Större risk att drabbas av Hiv då?

Oavsett rabies eller inte så går man inte ut utan att ta med sig säpp.

Bra mot både hundar och ormar eller annat oönskat.

Fungerar dock inte mot fruntimmer..
Citera
2025-09-07, 10:38
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Om du vistas i städer är risken nära på 0, särskilt om du kan hindra dig själv från att gosa eller klappa skabbiga lösdrivande djur.

På landet hade jag dock utan tvekan haft med käpp vid div promenader. Oavsett om man är rädd för rabias eller ej, många gatuhandar rör sig i grupper om kvällarna, kan uppstå mindre bra situationer om man har otur, sedan finns ju giftiga ormar också
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-09-07 kl. 11:08.
Citera
2025-09-07, 21:01
Medlem
Ponera att man skulle bli biten av en hund eller katt. Vad gör man då? Hinner man fixa något vaccin eller liknande efter man blivit biten?
Citera
2025-09-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låt alltid bli de herrelösa hundarna. Aldrig klappa, mata eller gosa med dem. Bara ignorera så ignorerar hundarna dig.

De kan absolut vara aggressiva även om du inte gör något. Förstår inte hur så många länder kan tycka det är okej att ha en massa vildhundar på gatorna fortfarande.
Citera
2025-09-07, 21:28
Medlem
Du måste absolut ta rabiesspruta. De där turistländerna tystar ner fall där turister dött/mördats.
Citera
2025-09-07, 21:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
De kan absolut vara aggressiva även om du inte gör något. Förstår inte hur så många länder kan tycka det är okej att ha en massa vildhundar på gatorna fortfarande.

Verkar de vara aggressiva så reagerar du inte nämnvärt men tar en omväg.
Citera
2025-09-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis6001
Ponera att man skulle bli biten av en hund eller katt. Vad gör man då? Hinner man fixa något vaccin eller liknande efter man blivit biten?
Samma som du skulle göra i Sverige såklart. Uppsök ett sjukhus för kontroll.
Citera
2025-09-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Samma som du skulle göra i Sverige såklart. Uppsök ett sjukhus för kontroll.

Jag menade om skadan redan är skedd. Blir du väl infekterad av Rabies finns det inget botemedel.
Citera
2025-09-07, 22:36
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis6001
Jag menade om skadan redan är skedd. Blir du väl infekterad av Rabies finns det inget botemedel.

Rabies verkar mycket långsamt. Sålänge du tar vaccinet innan det når hjärnan så klarar du dig.
Ta dig genast till sjukhus om du blir biten och ta vaccinet så klarar du dig. Helst innan 2 dygn passerat.

När symptomen uppstår är det dock försent och du är med 100% säkerhet död.
Citera
2025-09-07, 23:12
Medlem
Stoolers avatar
Jag bodde på Phuket i 3 år och hundarna på stranden var aldrig något problem! De såg människor som möjligheter att få mat eller lite omtanke. Värre med flockarna som fanns på övergivna eller obebodda platser. De var väldigt revirbundna och kunde attackera folk som kom nära.
Citera
2025-09-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Verkar de vara aggressiva så reagerar du inte nämnvärt men tar en omväg.

Det är väl inget man vet på förväg, och de kan ju springa efter dig. Inte så enkelt som du får det att låta. Jag tycker vilda hundar på gator kan liknas med att ha vilda björnar på gator, de flesta lämnar dig i fred, men det fortfarande inget som man ska ha på gator. Jag kan inte förstå hur de kan acceptera det.
Citera
2025-09-08, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Om du vistas i städer är risken nära på 0, särskilt om du kan hindra dig själv från att gosa eller klappa skabbiga lösdrivande djur.

På landet hade jag dock utan tvekan haft med käpp vid div promenader. Oavsett om man är rädd för rabias eller ej, många gatuhandar rör sig i grupper om kvällarna, kan uppstå mindre bra situationer om man har otur, sedan finns ju giftiga ormar också

Jaså? Det har varit massa problem med rabieshundar i bland annat Pratamnak i Pattaya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in