• 1
  • 2
2025-07-26, 16:30
Medlem
Jag är lite orolig för rabieshundar i Thailand.

När jag var i Phuket 2016 såg jag flockar med hundar som drog runt på strandpromenaden. Inte så jättefräscht. Dock hör man sällan om någon (turist) som blir drabbad av rabies men googlar man så verkar det absolut förekomma rabiessmitta bland befolkningen.

Jag drog runt en del i gränderna tidig gryning i Patong och om man haft riktig otur hade man ju faktiskt kunnat bli biten av en hund. Eller ska man ha extrem otur då? Större risk att drabbas av Hiv då?
Citera
2025-07-26, 16:33
Medlem
Du kan ju ta en rabiesspruta innan du åker dit, problemet löst!
Citera
2025-07-26, 16:45
Medlem
kalkryggars avatar
Låt alltid bli de herrelösa hundarna. Aldrig klappa, mata eller gosa med dem. Bara ignorera så ignorerar hundarna dig.
Citera
2025-07-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du kan ju ta en rabiesspruta innan du åker dit, problemet löst!

Brukar du göra det?
Citera
2025-07-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Lyckost!

Nja, det vet jag inte men blev biten av en katt här i Sverige och fick ta en rabiesspruta!
Citera
2025-07-26, 17:25
Medlem
sebastian66s avatar
Med tanke på att det finns många lös sprängande ut i hundar i Thailand och hela Asien så är risken väldigt liten att man blir biten.
Vad är det som får dig till att tro att du skulle kunna råka ut för att bli biten av en hund.
Kan det vara möjligt att du är ute på landet så har du större möjligheter.
Jag har bott ute på landet i Asien 7 år men inte i Thailand som har sjukt mycket lös sprängande hundar.
Jag har aldrig blivit biten av en överhuvudtaget. Jag tror att Risken är minimal att man kommer att bli biten av en hund.
Man behöver liksom inte blanda sig med hundar överhuvudtaget.
Citera
2025-07-26, 17:26
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Äsch inget att oroa sig för. Gå fram och sätt dig ner vid dom, bli deras vän, ge dom godis och mat.
Citera
2025-07-26, 17:35
Medlem
År 2020 rapporterades 209 fall av rabies hos hundar i Thailand. Verkar vara en siffra som gått ner från högre nivåer längre bak i tiden.

För att få en uppfattning om hur vanligt det är. Rabies och även andra sjukdomar är inte att leka med. Även apor och katter kan överföra rabies.

Saken är väl den att möter man en rabiessjuk hund, katt eller apa så är de inte som andra hundar, katter och apor utan kan alltså vara aggressiva.

Om man oroar sig så är bästa rekommendationen att vaccinera sig före resan samt givetvis vara medveten om hur man gör ifall man nu skulle råka bli biten.

https://thailandinfo.nu/rabies-thailand/

Överlag så är djurlivet i Thailand på en annan nivå av farlighet än vad vi är vana vid i Sverige. Man ska därför inte göra som i Sverige och ta en skogspromenad eller gå ut i vildmarken utan att ha rätt klädsel på sig och i vissa fall även vara beväpnad så att man kan försvara sig mot vilddjur. Det är också viktigt att vara mer observant och se sig för var man sätter fötterna.
Citera
2025-07-26, 17:39
Medlem
Biggedys avatar
Jag bor i Thailand några månader per år och jag har alltid en pinne med mig när jag går/cyklar på vissa vägar.

Även en tazer, mest för att skrämmas. På dagarna är det ofta så varmt att dom bara sover, det är på nätterna dom kommer till liv.
Citera
2025-07-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag bor i Thailand några månader per år och jag har alltid en pinne med mig när jag går/cyklar på vissa vägar.

Även en tazer, mest för att skrämmas. På dagarna är det ofta så varmt att dom bara sover, det är på nätterna dom kommer till liv.

Bor du på landet?
Citera
2025-07-26, 17:47
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Bor du på landet?

Nja, inte på landet. I närheten av Rayong men det finns "landsvägar" för att ta sig till olika ställen som jag brukar promenera till eller cykla.
Citera
2025-07-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Med tanke på att det finns många lös sprängande ut i hundar i Thailand och hela Asien så är risken väldigt liten att man blir biten.
Vad är det som får dig till att tro att du skulle kunna råka ut för att bli biten av en hund.
Kan det vara möjligt att du är ute på landet så har du större möjligheter.
Jag har bott ute på landet i Asien 7 år men inte i Thailand som har sjukt mycket lös sprängande hundar.
Jag har aldrig blivit biten av en överhuvudtaget. Jag tror att Risken är minimal att man kommer att bli biten av en hund.
Man behöver liksom inte blanda sig med hundar överhuvudtaget.

Vet ej. Bara en stark oro som kommit över mig på sistone.

Har själv rest en del (Thailand, som republiken, Indonesien, Turkiet osv) men det var några år sedan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in