2025-08-14, 16:54
Medlem
Flyer6s avatar
Har inte varit insatt, men har lexbase inget utgivningsbevis så som krimfup har(?) iom att de ändrat sin sida så? Lexbase kan man ju inte söka öppet på som man kan på krimfup. Vad är det annars som hindrar lexbase?
Citera
2025-08-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.
Okej dessa kommentarer kommer med en baksida. Ingen vill anställa någon med en prick i registret så att vem som helst kan komma åt belastningsregistret med några klick på en hemsida leder antingen till att dessa brottslingar förblir detsamma eller att de tvingas gå på bidrag. Inget av det är speciellt bra för samhället.
Citera
2025-09-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eric1968-07
Här är adresserna till samtliga i företaget:
Liam Stepanyan
Bondegatan 2 lgh 1202
416 65 Göteborg

Brorsan:
Ara Stepanyan
Bondegatan 2 lgh 1202
416 65 Göteborg

Mamman:
Armine Stepanyan
Lodjursstråket 1 lgh 3509
417 51 Göteborg

Här är personen som har utgivningsbevis:
Mattias Gustafsson (ändrade sitt namn från Grigor xxx precis innan dem startade Krimfub)
Adress: Olskroksgatan 20 lgh 1002
416 66 Göteborg

Jag ringde till Kronofogden o kollade upp *Mattias " och han har nästan en miljon kronor i skulder.
Intressant att en sådan person har så mycket skulder på sig. Det luktar målvakt till 100%.

Både Liam och brorsan har också skulder hos Kronofogden.

Sådana personer som dessa ska inte äga ett sådant företag.
Jag kommer med mer information när jag forskar llite mer om dessa skurkar.

Väldigt intressant..
Citera
2025-09-04, 12:58
Medlem
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/eu-domstolen-lexbase-inte-journalistiskt-undantagna/

Citat:
I dag meddelade EU-domstolen sitt förhandsavgörande, avseende Lexbase. Och generaladvokaten skriver i sitt yttrande att Artikel 85.2 i förordning 2016/679 ska tolkas så, "att en verksamhet som består i att, utan någon bearbetning eller redigering, tillhandahålla allmänheten offentliga handlingar i form av fällande domar i brottmål mot ersättning på internet…
Citera
2025-09-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/eu-domstolen-lexbase-inte-journalistiskt-undantagna/

Nu är stora frågan hr mycket bearbetning som kvävs för att kringgå detta. Förmodligen mer än en bild på en kalle anka i slutet.
Rimligtvis så måste journalister få citera. Så det kanske blir en av vägarna.
Citera
2025-09-05, 10:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Okej dessa kommentarer kommer med en baksida. Ingen vill anställa någon med en prick i registret så att vem som helst kan komma åt belastningsregistret med några klick på en hemsida leder antingen till att dessa brottslingar förblir detsamma eller att de tvingas gå på bidrag. Inget av det är speciellt bra för samhället.

Företagen kan alltid begära in utdrag från polisregistret ändå. Om du inte lämnar in det behandlas helt enkelt inte din platsansökan - och det är fullt lagligt i alla branscher, inte bara inom skola-vård-omsorg. Så för detta ändras ingenting.

Det som är skillnaden, är att Lexbase har räddat många kvinnor och barn från att bli misshandlade och sexutnyttjade. Och hade kunnat rädda många fler, om kvinnorna/de ensamma mammorna hade haft vett att kolla upp sina dejter - när möjligheten nu funnits. Jag blir helt förtvivlad när jag hör om ett ihjälmisshandlat barn - och så visar det sig att gärningsmannen redan VAR dömd för våldsbrott, men barnets mor brydde sig inte om att ta reda på det, utan lämnade sin nye karl ensam med sitt barn på en gång...
Citera
2025-09-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Någon som vet om t.e.x Acta publica berörs av det här?

Det är ju inte öppet för vem som helst.

Endast för journalister.
Acta Publica vänder sig till säkerhetsföretag, rekryteringsföretag/bemanningsföretag (öht alla större arbetsgivare), journalister, medier, vänsterextremister och sin kompiskrets.

Acta Publica är vad Verifiera är för Lexbase. Acta Publicas motsvarighet till Lexbase är Be Informed, där kan man precis som Lexbase köpa enstaka upplysningar som privatperson.

Acta Publica äger alltså Be Informed. Verifiera äger Lexbase.

Acta Publica och Verifiera är främst företagstjänster medan Be Informed och Lexbase vänder sig främst till privatpersoner.

Egentligen är det konstigt att alla är så superfokuserade på Lexbase. Acta Publica har mycket längre historik bakåt och omfattar mer än bara domar och de säljer också till privatpersoner via Be Informed. Och Lexbase gallrar åtminstone vissa domar efter en tid medan Verifiera, Acta Publica och Be Informed aldrig gallrar något alls.
Citera
2025-09-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Företagen kan alltid begära in utdrag från polisregistret ändå. Om du inte lämnar in det behandlas helt enkelt inte din platsansökan - och det är fullt lagligt i alla branscher, inte bara inom skola-vård-omsorg. Så för detta ändras ingenting.
Sant men samtidigt så gallras brottsregistret efter en viss tid så människor får en ny chans i livet. Dessutom visar inte ett brottsregisterutdrag från polisen domar där man friats.
Citat:
Det som är skillnaden, är att Lexbase har räddat många kvinnor och barn från att bli misshandlade och sexutnyttjade. Och hade kunnat rädda många fler, om kvinnorna/de ensamma mammorna hade haft vett att kolla upp sina dejter - när möjligheten nu funnits. Jag blir helt förtvivlad när jag hör om ett ihjälmisshandlat barn - och så visar det sig att gärningsmannen redan VAR dömd för våldsbrott, men barnets mor brydde sig inte om att ta reda på det, utan lämnade sin nye karl ensam med sitt barn på en gång...
Vad hindrar kvinnor från att begära att dejten eller nye mannen som ska bo med deras barn (vilken anständig man flyttar ihop med en kvinna som redan har barn haha) visar upp ett utdrag från brottsregistret?
Citera
2025-09-07, 13:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Sant men samtidigt så gallras brottsregistret efter en viss tid så människor får en ny chans i livet. Dessutom visar inte ett brottsregisterutdrag från polisen domar där man friats.
Vad hindrar kvinnor från att begära att dejten eller nye mannen som ska bo med deras barn (vilken anständig man flyttar ihop med en kvinna som redan har barn haha) visar upp ett utdrag från brottsregistret?

Det är en stor sak att göra. Skulle kunna uppfattas väldigt illa. Risken finns att han gör slut (och kvinnan är kääääär...). Så hon vågar inte ställa den frågan. Därför ska detta kunna kollas diskret, utan att den uppkollade får vet att någon kollat.
Citera
2025-09-07, 14:25
Medlem
Citat:
Det är en stor sak att göra. Skulle kunna uppfattas väldigt illa. Risken finns att han gör slut (och kvinnan är kääääär...). Så hon vågar inte ställa den frågan. Därför ska detta kunna kollas diskret, utan att den uppkollade får vet att någon kollat.
Men då ligger ju ansvaret på kvinnan helt och hållet och det är hennes fel om hon inte kan ställa den frågan. Är man i ett förhållande så ska man vara så öppen att man ställer den frågan. Att börja smussla bakom ryggen är ingen bra start.
Citera
2025-09-07, 14:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men då ligger ju ansvaret på kvinnan helt och hållet och det är hennes fel om hon inte kan ställa den frågan. Är man i ett förhållande så ska man vara så öppen att man ställer den frågan. Att börja smussla bakom ryggen är ingen bra start.

Skulle du själv ha begärt ett registerutdrag och lämnat över till din tjej då, i ett oöppnat kuvert, som om hon varit en arbetsgivare... om hon begärt det på en av era första dejter? Jag kan säga att JAG inte skulle ha gjort det, om jag hade träffat en ensamstående pappa som ville ha denna lilla garanti. Jag skulle FÖRSTÅ honom, men det skulle ändå kännas för kränkande, så jag skulle säga "tack för mig!" och gå därifrån.
Citera
2025-09-07, 14:49
Medlem
Citat:
Skulle du själv ha begärt ett registerutdrag och lämnat över till din tjej då, i ett oöppnat kuvert, som om hon varit en arbetsgivare... om hon begärt det på en av era första dejter? Jag kan säga att JAG inte skulle ha gjort det, om jag hade träffat en ensamstående pappa som ville ha denna lilla garanti. Jag skulle FÖRSTÅ honom, men det skulle ändå kännas för kränkande, så jag skulle säga "tack för mig!" och gå därifrån.
Möjligen om hon uppvisade intyg på att hon är ren från könssjukdomar. Vem vill ha herpes liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in