2025-09-07, 11:07
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det gör dom inte.

Du begriper inte att det kostar pengar att driva en verksamhet. Du måste ha personal för försäljning och underhåll. Du måste ha lokaler. I detta fall måste du ha en bensinstation med pumpar och tankar. Troligtvis har du lånat pengar för detta så du måste betala räntor och amortera. Det är detta dina 1.42 kr per liter ska täcka. Det som blir över (om något) blir din nettovinst. Sen kommer skatt på det.
Citera
2025-09-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Detta var alltså bruttovinst OCH gällde OKQ8, Preem och Circle K.

Jag kan lova dig att att bensinmacken inte tjänar 1,4 kr per liter när de säljer bensin. OKQ8, Preem och Circle K kanske tjänar 1,4 kronor per liter men de har ju allt från raffinaderi till macken.

5-10 öre per liter är ungefär vad macken tjänar på drivmedel.

Du kan inte lova jota för du vet inte vad du talar om. Bruttovinsten är inte samma sak som vinst på sista raden. ST1 avkastar cirka 10 procent på eget kapital. Det är vad som betyder något, inte om man kommer dit genom hög marginal på låg volym eller låg marginal på hög volym.
Citera
2025-09-07, 11:09
Medlem
Citat:
Detta var alltså bruttovinst OCH gällde OKQ8, Preem och Circle K.

Jag kan lova dig att att bensinmacken inte tjänar 1,4 kr per liter när de säljer bensin. OKQ8, Preem och Circle K kanske tjänar 1,4 kronor per liter men de har ju allt från raffinaderi till macken.

5-10 öre per liter är ungefär vad macken tjänar på drivmedel.

Nu är jag ingen expert på området utan det här är bara vad jag hört (för länge sedan, så det kan ju ha ändrats med åren). Hela kedjan tjänar cirka 1 kr per liter i sverige. Alltså leverantören och macken.
Förut så fick mackägaren 18 öre per liter på bensin. Och 6 öre per liter på diesel.

Tydligen så skiljde det sig också i vinst om macken själv ägde pumparna. Eller om kedjan stod för pumparna (och underhållet som tydligen var rätt så dyrt).

Det är därför de hela tiden ojjar sig över hur mycket diesel de måste sälja för att tjäna in förlusten på en tjuvtankning.
Citera
2025-09-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Du begriper inte att det kostar pengar att driva en verksamhet. Du måste ha personal för försäljning och underhåll. Du måste ha lokaler. I detta fall måste du ha en bensinstation med pumpar och tankar. Troligtvis har du lånat pengar för detta så du måste betala räntor och amortera. Det är detta dina 1.42 kr per liter ska täcka. Det som blir över (om något) blir din nettovinst. Sen kommer skatt på det.

Jag vet precis vad jag talar om. Marginalen på bensinen är tillräckligt hög för att ST1 skall avkasta 10 procent på det kapital verksamheten binder. En ganska normal räntabilitet för en sådan enkel verksamhet.
Citera
2025-09-07, 11:21
Medlem
Citat:
Du kan inte lova jota för du vet inte vad du talar om. Bruttovinsten är inte samma sak som vinst på sista raden. ST1 avkastar cirka 10 procent på eget kapital. Det är vad som betyder något, inte om man kommer dit genom hög marginal på låg volym eller låg marginal på hög volym.

Det är som att argumentera med ett barn.

Det är bensinstationer vi pratar om.

Om du startar en bensinstation eller driver den via någon form av franchise SÅ TJÄNAR DU INTE 1,40 KR PER LITER BENSIN DU SÄLJER!!!!!!

Då är det 5-10 öre per liter du tjänar.

Om du vill tjäna 1,40 kr per liter så får du bygga ett raffinaderi, bygga oljetankers samt köpa in massa lastbilar som kan leverera bensin och diesel - så som ST1, Statoil, Preem osv.
Citera
2025-09-07, 11:28
Medlem
Citat:
Det är som att argumentera med ett barn.

Det är bensinstationer vi pratar om.

Om du startar en bensinstation eller driver den via någon form av franchise SÅ TJÄNAR DU INTE 1,40 KR PER LITER BENSIN DU SÄLJER!!!!!!

Då är det 5-10 öre per liter du tjänar.

Om du vill tjäna 1,40 kr per liter så får du bygga ett raffinaderi, bygga oljetankers samt köpa in massa lastbilar som kan leverera bensin och diesel - så som ST1, Statoil, Preem osv.

"Tjänar" är ett begrepp du måste definiera. Det betyder just nu ingenting. Konkurrensverket har räknat ut att bruttomarginal per liter bensin är 1,42 kronor. Bruttomarginal är ett vedertaget begrepp. Du försöker föra en diskussion där du inte ens vet vad relevanta ord betyder.
Citera
2025-09-07, 11:29
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Jag vet precis vad jag talar om. Marginalen på bensinen är tillräckligt hög för att ST1 skall avkasta 10 procent på det kapital verksamheten binder. En ganska normal räntabilitet för en sådan enkel verksamhet.

Nu är jag inte insatt i St1s finansiella detaljer men utläser ur den senaste årsredovisningen att man har en vinstmarginal på 2-3 procent vilket inte är allt för imponerande. Vilken avkastning du får på eget kapital beror på hur du finansierat dig.

Dessutom är inte St1 representativt för en mack i Sverige eftersom man har ett eget raffinaderi.
Citera
2025-09-07, 11:31
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
"Tjänar" är ett begrepp du måste definiera. Det betyder just nu ingenting. Konkurrensverket har räknat ut att bruttomarginal per liter bensin är 1,42 kronor. Bruttomarginal är ett vedertaget begrepp. Du försöker föra en diskussion där du inte ens vet vad relevanta ord betyder.

Du verkar ju inte heller förstå vad bruttomarginal är för något. 🙄
Citera
2025-09-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Nu är jag inte insatt i St1s finansiella detaljer men utläser ur den senaste årsredovisningen att man har en vinstmarginal på 2-3 procent vilket inte är allt för imponerande. Vilken avkastning du får på eget kapital beror på hur du finansierat dig.

Dessutom är inte St1 representativt för en mack i Sverige eftersom man har ett eget raffinaderi.

Vinstmarginaler är låga i volymaffärer. ICA har en nettovinstmarginal på cirka 2,5 procent. Okunnigt folk tror därmed att verksamheten inte tjänar några pengar.
Citera
2025-09-07, 11:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benjaminn2001
Om jag köper in bensin för 30 öre litern till min bensinstation hur mycket skatt i kronor läggs på denna summa i Sverige?
Ingen verkar förstå vad du frågar. För många år sen kollade jag upp detta, men för Finland. Då var olika fasta avgifter, miljöskatter och annan skit 0,71€/liter. Sen kommer moms ovanpå det, skatt på skatt. Troligtvis är skatterna högre nu.

Då priserna i Sverige är ungefär samma så gäller nog liknande beskattning där också. Alltså minst 8-10kr/liter i skatt på ditt inköpspris på 30öre.
Citera
2025-09-07, 11:56
Medlem
Kanske denna länk kan kasta ett ljus över frågeställningen i första inlägget?
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/styrmedel/bensinskatt_1208679.html

Edit: Sen kan man ju fråga sig om 30 öre per liter i inköp bara var ett exempel, eller om du verkligen kan köpa för det priset. Rimligtvis så borde ju inte en liter bensin vara billigare än vad en liter råolja kostar att köpa från producent. Brentoljan kostar just nu 65 USD per fat. Enligt Gemini AI så blir då literpriset 0,41 usd per liter, cirka 3,80kr per liter.
Senast redigerad av Fredrik 2025-09-07 kl. 12:01.
Citera
2025-09-07, 11:59
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Vinstmarginaler är låga i volymaffärer. ICA har en nettovinstmarginal på cirka 2,5 procent. Okunnigt folk tror därmed att verksamheten inte tjänar några pengar.

För din information hade ICA-gruppen 4,4% vinstmarginal 2024. 20% avkastning på insatt kapital. 🙂

De flesta ICA-butiker har en bruttomarginal på cirka 20% jämfört med de knappt 10% du refererar till för bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in