• 1
  • 2
2025-09-06, 23:35
Medlem
Om jag köper in bensin för 30 öre litern till min bensinstation hur mycket skatt i kronor läggs på denna summa i Sverige?
Citera
2025-09-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjaminn2001
Om jag köper in bensin för 30 öre litern till min bensinstation hur mycket skatt i kronor läggs på denna summa i Sverige?

Säljer du bensin så är största delen av priset inköpspris + olika skatter.
Ungefär samma som cigaretter

Du tjänar cirka 1krona per liter på bensinen som du ska betala underhåll för bensinpumparna och kortköpsavgifter till bankmaffian(kreditkort ännu dyrare) och sen inkomstskatt till staten osv.
Senast redigerad av Blatteman 2025-09-07 kl. 00:23.
Citera
2025-09-07, 00:41
Medlem
Hittar du en leverantör som säljer bensin till dig för 30 öre litern så kommer du garanterat att tjäna pengar trots högt skattetryck. Grattis isåfall.
Citera
2025-09-07, 07:36
Slå till, du kommer nog dock hamna i domstol då det förmodligen är vatten och inte bensin du köper för det priset.
Citera
2025-09-07, 07:42
Medlem
Citat:
https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...t_1208679.html
Citera
2025-09-07, 07:50
Medlem
Citat:
Att ha i åtanke, det är inte bensinen de tjänar pengar på.
Citera
2025-09-07, 08:25
Medlem
Citat:

Om du har en bensinstation så borde du väl veta detta?

Eller ja, min killgissning är att skatten levereras skattad och klar till bensinstationen. Det vore ju lite öppet mål för fusk ifall man överlät skatteinbetalningen på var och varenda liten pump i sverige.

Annars har ju svaret redan postats, men man skall vara medveten att det till skillnad från vad en del tycks tro röra sig om fasta belopp till större delen. Dvs väldigt lite är beroende på bränslepriset, det är bara momsen som är det och då bara den delen av momsen som härrör sig till det obeskattade bränslet.
Citera
2025-09-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att ha i åtanke, det är inte bensinen de tjänar pengar på.

Är det dieseln då eller? Jo, bensinstationer tjänar pengar på bensinen. Om så inte vore fallet skulle obemannade stationer inte existera.
Citera
2025-09-07, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är det dieseln då eller? Jo, bensinstationer tjänar pengar på bensinen. Om så inte vore fallet skulle obemannade stationer inte existera.
Har svårt att se någon vara som har sämre marginal än bilbränsle, men klart - har man stor omsättning och ytterst få personal, alltså automatstation, så kan man göra affärer på det också.
Citera
2025-09-07, 08:44
Medlem
Citat:
Har svårt att se någon vara som har sämre marginal än bilbränsle, men klart - har man stor omsättning och ytterst få personal, alltså automatstation, så kan man göra affärer på det också.

Du kan inget om affärsverksamhet märker jag. När Konkurrensverket studerade drivmedelspriserna kom de fram till att bruttovinsten per liter bensin 2023 låg på 1,42 kronor per liter. Vad marginalen är spelar i sammanhanget mindre roll.
Citera
2025-09-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du kan inget om affärsverksamhet märker jag. När Konkurrensverket studerade drivmedelspriserna kom de fram till att bruttovinsten per liter bensin 2023 låg på 1,42 kronor per liter. Vad marginalen är spelar i sammanhanget mindre roll.
Okej. Lycka till med dina affärer.
Citera
2025-09-07, 08:52
Medlem
Citat:
Okej. Lycka till med dina affärer.

Sjukt hur folk kan sitta på Internet och tro de vet bättre hur man tjänar pengar än Olje-bolagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in