• 1
  • 2
2025-09-06, 22:10
Medlem
brittastinas avatar
Vem är idioten till pappa?

Flickans mardröm i sovrummet: "Han skulle slå ihjäl mamma"
Berusad och besviken på att hustrun vill skiljas går mannen till verbal attack inför ögonen på de två barnen. "Är du inte ute när jag vaknar, då slår jag ihjäl dig."
– Det var jätteläskigt att pappa blev så arg.

https://www.pt.se/nyheter/pitea/arti...mamma/jo81pk7l
Citera
2025-09-07, 01:56
Medlem
GormDenGamles avatar
Att kalla honom för idiot, tycker jag är fel. Det är sagt i frustration, sorg, besvikenhet, skam, etc. Så inte behövs hans hängas ut för det.
Citera
2025-09-07, 08:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Att kalla honom för idiot, tycker jag är fel. Det är sagt i frustration, sorg, besvikenhet, skam, etc. Så inte behövs hans hängas ut för det.
Fast han är ju en idiot. Vad trodde han resultatet skulle bli? Att hon skulle vilja stanna? Gå kommer hon ju göra i vilket fall som helst så hota med att slå ihjäl henne visar ju bara att man är någon som har svårt att vara stoisk när det verkligen är det som behövs.
Att hota sina barns mamma framför den är ju bara bevis på att hon gör rätt!

Ja det är tragiskt och naturligtvis mycket känslor men en man hade svarat något i stil med ”ok, jag kan hjälpa dig att packa, har du någonstans att sova inatt?”.
Citera
2025-09-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast han är ju en idiot. Vad trodde han resultatet skulle bli? Att hon skulle vilja stanna? Gå kommer hon ju göra i vilket fall som helst så hota med att slå ihjäl henne visar ju bara att man är någon som har svårt att vara stoisk när det verkligen är det som behövs.
Att hota sina barns mamma framför den är ju bara bevis på att hon gör rätt!

Ja det är tragiskt och naturligtvis mycket känslor men en man hade svarat något i stil med ”ok, jag kan hjälpa dig att packa, har du någonstans att sova inatt?”.
Det där fungerar ju om man inte alls bryr sig om sin andra hälft.
När en kvinna släpper bomben så har hon redan för länge sedan i smyg en ny partner, och planerat skilsmässan klart i minsta detalj, inte ofta dom ger någon hint alls av vad som komma skall.
Därav är det säkert mycket skit som sägs i affekt, känslan av att ha blivit förrådd av sin livskamrat är stark, så att tro att det inte ska bli en reaktion är mer konstigt.
Kvinnor kan vara otroligt elaka.
Senast redigerad av peckapecan 2025-09-07 kl. 11:32.
Citera
2025-09-07, 11:39
Medlem
Silltunnas avatar
Låter som att det skulle kunna vara vilken manlig Pitebo som helst!
Citera
2025-09-07, 11:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det där fungerar ju om man inte alls bryr sig om sin andra hälft.
När en kvinna släpper bomben så har hon redan för länge sedan i smyg en ny partner, och planerat skilsmässan klart i minsta detalj, inte ofta dom ger någon hint alls av vad som komma skall.
Därav är det säkert mycket skit som sägs i affekt, känslan av att ha blivit förrådd av sin livskamrat är stark, så att tro att det inte ska bli en reaktion är mer konstigt.
Kvinnor kan vara otroligt elaka.
Och då visar man att man är just en man och ger henne inte det nöjet att se en i sina värsta kläder! Speciellt inte framför sina barn!
Citera
2025-09-07, 12:00
Medlem
Citat:
Och då visar man att man är just en man och ger henne inte det nöjet att se en i sina värsta kläder! Speciellt inte framför sina barn!
Det där fungerar inte i realiteten.
Citera
2025-09-07, 12:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Det där fungerar inte i realiteten.
Det fungerar inte därför att man inte tränat in det stoiska förhållningssättet. Man kan ju liksom inte köpa en hemförsäkring när huset brunnit upp!
Att brusa upp på det där viset med dödshot är ju nästan så att man undrar vem som är kvinnan i förhållandet!
Citera
2025-09-07, 12:13
Medlem
Citat:
Det fungerar inte därför att man inte tränat in det stoiska förhållningssättet. Man kan ju liksom inte köpa en hemförsäkring när huset brunnit upp!
Att brusa upp på det där viset med dödshot är ju nästan så att man undrar vem som är kvinnan i förhållandet!
En oplanerad reaktion är väl inget man kan bemästra.
Citera
2025-09-07, 12:25
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
En oplanerad reaktion är väl inget man kan bemästra.
Naturligtvis kan man inte veta vad någon annan planerar att göra men din egen reaktion bygger på ditt egna förhållningssätt och där kan man absolut försöka förändra sig från hysteriker till mer stoisk!
Eller menar du att vi är helt och hållet slav under våra känslor och att man inte kan förändras?

Jag ifrågasätter inte att någon kan reagera på detta vis men jag menar att man inte behöver det utan kan förändra sig om man verkligen vill men vi verkar ju hamnat i ett läge där alla blir mer kränkta för varje dag!
Citera
2025-09-07, 12:49
Medlem
Citat:
Naturligtvis kan man inte veta vad någon annan planerar att göra men din egen reaktion bygger på ditt egna förhållningssätt och där kan man absolut försöka förändra sig från hysteriker till mer stoisk!
Eller menar du att vi är helt och hållet slav under våra känslor och att man inte kan förändras?

Jag ifrågasätter inte att någon kan reagera på detta vis men jag menar att man inte behöver det utan kan förändra sig om man verkligen vill men vi verkar ju hamnat i ett läge där alla blir mer kränkta för varje dag!
Hur ska man göra det då, genpm repetativ träning?
Citera
2025-09-07, 15:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Hur ska man göra det då, genpm repetativ träning?
Det handlar om filosofi, att förändra sin syn på livet… det tar visserligen tid men är fullt möjligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in