2025-09-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Att säga till barn och vuxna att de är förbrytare och ska straffas i helvetet verkar ju inte riktigt klokt
Låt oss börja med nummer 1 (ETT):

Vårt medvetande, hur förklaras det:

Kristendomen: Skapat av Gud till hans avbild.

Materialistisk determinism: Slumpats fram ur död materia. Närliggande argumentation som säger att vi inte har fri vilja säger också att det är omöjligt med medvetande ur död deterministisk materia.

Dra några smilies nu, kompis...
Citera
2025-09-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Låt oss börja med nummer 1 (ETT):

Vårt medvetande, hur förklaras det:

Kristendomen: Skapat av Gud till hans avbild.

Materialistisk determinism: Slumpats fram ur död materia. Närliggande argumentation som säger att vi inte har fri vilja säger också att det är omöjligt med medvetande ur död deterministisk materia.

Dra några smilies nu, kompis...

Falsk dikotomi.
Och magi är inte överhuvudtaget en förklaring på någonting. Inte ens om man har världens högsta IQ.
Citera
2025-09-06, 20:50
Medlem
bandspelarens avatar
Jag tycker inte han förklarade så bra. Kan det vara så att hans IQ är överskattad?

Min logik kring detta är. Allt liv kommer från Gud. Redan tidigt i Moseboken säger Gud att om ni äter av den förbjudna frukten kommer ni att dö. Syndens lön är döden. Om man inte är under Guds beskydd och kan äta av livets träd så kommer man att dö, man förgås. Det betyder att man inte existerar mer.

I uppenbarelseboken kan man läsa om den evigt brinnande sjön som förtär all ondska. Det är en beskrivning över hur ondskan utplånas. Helvetet är inte ett ställe där ondskan utplånas utan ett ställe där ondskan lever vidare. Gud vill inte föreviga ondskan utan utplåna den. Därför tror jag inte på ett helvete. Att förgås är för evigt, en evig icke-tillvaro. Det är en bestraffning som består för evigt men det är inte evig bestraffning. Så tror jag. Jag vet inte utan tror.
Citera
2025-09-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Falsk dikotomi.
Och magi är inte överhuvudtaget en förklaring på någonting. Inte ens om man har världens högsta IQ.
Välkommen in till filosofi forumet och redogör för din ståndpunkt:

(FB) Är antagandet av fri vilja mer långsökt än det om materien?

(FB) Förklara medvetande för robotarna på medvetslösa planeten Sputnik-X34

Vi har i alla fall Sam Harris, Alex O'Connor, Richard Dawkins som inte tror på fri vilja. Har du någon rationell ateist som förklarar mer din ståndpunkt så länka där, eller förklara själv.
Citera
2025-09-06, 21:19
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo det är faktiskt jättekonstigt att någon 2025 tror på gudar som predikas om speciellt från religionerna som liknar kristendomen och islam.

Det eftersom de är bevisade att de inte stämmer.

Det är jättekonsrigt för en som indoktrinerats med sekularismen och att det mänskliga intellektet är tillräckligt. Att äta av kunskapens träd var att göra oss självtillräckliga och oberoende Gud. Det är den tolkning av kunskapens träd jag gör, och många gör samma tolkning.

Ateismen i dag är kulturellt betingad på samma sätt som tron var det förr. I dag är det de troende som tänker utanför boxen och går emot indoktrineringen.
Citera
2025-09-06, 21:24
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det är jättekonsrigt för en som indoktrinerats med sekularismen och att det mänskliga intellektet är tillräckligt. Att äta av kunskapens träd var att göra oss självtillräckliga och oberoende Gud. Det är den tolkning av kunskapens träd jag gör, och många gör samma tolkning.

Ateismen i dag är kulturellt betingad på samma sätt som tron var det förr. I dag är det de troende som tänker utanför boxen och går emot indoktrineringen.
Då är du agnostisk eftersom bibeln talar om vad det innebar att äta av den förbjudna frukten och din tolkning går emot Guds ord.

Huruvida något går emot strömmen talar inte för dess sanning eller osanning. Bibeln gör det klart att få kommer hitta vägen. Folk gillar sina synder i denna världen mer än sanningen, tyvärr.
Citera
2025-09-06, 21:28
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Då är du agnostisk eftersom bibeln talar om vad det innebar att äta av den förbjudna frukten och din tolkning går emot Guds ord.

Huruvida något går emot strömmen talar inte för dess sanning eller osanning. Bibeln gör det klart att få kommer hitta vägen. Folk gillar sina synder i denna världen mer än sanningen, tyvärr.
Vad innebär det av äta av den förbjudna frukten?
Citera
2025-09-06, 21:31
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Vad innebär det av äta av den förbjudna frukten?
Rebella mot Gud.
Citera
2025-09-06, 21:35
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Rebella mot Gud.
Det gör vi väl genom att tro oss vara självtillräckliga?
Citera
2025-09-06, 21:38
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Det gör vi väl genom att tro oss vara självtillräckliga?
Dom gick emot Guds ord genom att göra det dom inte fick angående frukten (synden kom härmed in). Att känna sig självtillräcklig är nog mer exakt en annan separat synd fast inget av dessa är vidare viktigt så länge man inser att dom gick emot Guds vilja och syndade.

Mer viktigt för dig,
Din tolkning av helvetet är dessutom fel, det upphör inte. Det är en obiblisk åsikt.
Citera
2025-09-06, 21:51
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Dom gick emot Guds ord genom att göra det dom inte fick angående frukten (synden kom härmed in). Att känna sig självtillräcklig är nog mer exakt en annan separat synd fast inget av dessa är vidare viktigt så länge man inser att dom gick emot Guds vilja och syndade.

Mer viktigt för dig,
Din tolkning av helvetet är dessutom fel, det upphör inte. Det är en obiblisk åsikt.

Det finns tre huvudsakliga huvudsakliga uppfattningar om den förbjudna frukten.
1. Det är ett lydnadstest.
2. Det är ett test för vår förmåga at stå emot en frestelse.
3. Det handlar om frigörelse och en önskan att bli som Gud.
Bibeln är inte på nåt sätt klar med vad det handlar om. Det sägs väl i Moseböckerna typ "mänskorna har blivit som oss" , med anspelning på att mänskorna fått kunskapen om gott och ont. Det är vad det handlar om. Vi ville bli som Gud. Det handlar inte om att vi bara ville äta av just den frukten för dess smak. Vi ville få de egenskaper den gav. Vi ville bli som Gud, oberoende och självtillräckliga.

Jag hör vad du säger men du övertygar mig inte.
Citera
2025-09-06, 22:06
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
-
Gud säger i bibeln att det var satan som frestade Eva att äta frukten
Citat:
3 Men ormen var listigare än alla[a] markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av alla träd i lustgården?” 2 Kvinnan svarade ormen: ”Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på trädet mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, för då kommer ni att dö.” 4 Då sade ormen till kvinnan: ”Ni ska visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas, och ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.”

6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom det gav förstånd, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. 7 Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv[b] och gjorde sig höftskynken.

8 Vid kvällsbrisen hörde de Herren Gud vandra i lustgården. Och mannen och hans hustru gömde sig för Herren Guds ansikte bland lustgårdens träd. 9 Men Herren Gud kallade på mannen och sade till honom: ”Var är du?” 10 Han svarade: ”Jag hörde ljudet av dig[c] i lustgården och blev rädd eftersom jag är naken. Därför gömde jag mig.” 11 Då sade han: ”Vem har berättat för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?” 12 Mannen svarade: ”Kvinnan som du satte vid min sida, hon gav mig av trädet och jag åt.” 13 Då sade Herren Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Kvinnan svarade: ”Ormen förledde mig och jag åt.”

Syndafallets följder
Vi kan läsa att kvinnan blev frestad på olika sätt av satan och att Gud frågar "om ätit av trädet han förbjöd?"
Det är allt man behöver förstå angående detta. Vidare djupare diskussioner om ämnet kan vara intressant för vissa men helt meningslöst när det kommer till omvändelse med tro och att bli pånyttfödd.

Du bryr dig inte om att du ändrar på vad bibeln säger? Okej noterat.
Matthew 25:41 ESV / 1,878 helpful votes Helpful Not Helpful
“Then he will say to those on his left, ‘Depart from me, you cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels.
Matthew 25:46 ESV / 1,773 helpful votes
And these will go away into eternal punishment, but the righteous into eternal life.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in