2025-09-06, 12:31
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte förvånad. Sättet jag hört unga hemtjänstare och ändrevårdare (upp till 25) beskriva sin arbetsplats och sina brukare är ganska hänsynslöst, omänskligt. De ser sina brukare som någon slags clowner som ska roa dem. En berättar att de skäller ut dementa. För de är så jobbiga. ? Fullständigt oetiskt mot svaga och utsatta människor.

Klimatet verkar vara oerhört hårt Idag och ingen verkar medveten om att de skrivit på sekretess-avtal.

Sen är det sorgligt att många verkar förespråka högre löner som lösning på problemet med att locka vettigt folk. När det mer troligen hade varit mycket effektivare med bättre villkor för dom anställda istället. Är det enorm stress och kaosigt men ändå relativ medel-lön så lockar man inte särskilt många vettiga. Hade det istället funnits nog med personal och tid att göra allt man ska i ett lagom tempo så hade frågan om att "stå ut" med jobbet i princip eliminerats. Helt plötsligt är inte jobbet en enorm börda där man kommer hem svintrött och förbannad. Det tror iaf jag hade kunnat avsevärt förbättra ryktet och vården för brukare. Lönen hade möjligen även kunnat sänkas ett snäpp för att kompensera för arbetsgivaren.
Citera
2025-09-06, 12:38
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTurbo
Hur i helvete kan användare här inne vara så satans korkade? haha

Det är beräknat att utredningen ska ta en månad, under denna tid tas ALLA ur tjänst. När de inkompetenta cheferna hittat vem / vilka av dem som ska hängas lär det bli nya bud, i sann "svärjeväns-anda" kommer INGA chefer ta på sig något ansvar utan glosögda skylla i från sig.

Ingen som hängs ut efter att ha brutit mot sitt anställningsavtal.
Du förespråkar ju kollektivavtal .
Där står beskrivet dina förmåner men hör och häpna skyldigheter på din arbetsplats.
Att en chef skulle ta över ansvaret för dina brott mot avtalet,låter som en illusion.
Att vara vänster låter ju kul men vara så blåst att man inte vet hur LAS fungerar
och det egenansvar man har visar vem som är korkad här inne.
Så sitt ner!
Citera
2025-09-06, 13:05
Medlem
Om lönerna hade höjts så hade lämplig personal sökt tjänsterna. Det är det hela.
Citera
2025-09-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte förvånad. Sättet jag hört unga hemtjänstare och ändrevårdare (upp till 25) beskriva sin arbetsplats och sina brukare är ganska hänsynslöst, omänskligt. De ser sina brukare som någon slags clowner som ska roa dem. En berättar att de skäller ut dementa. För de är så jobbiga. ? Fullständigt oetiskt mot svaga och utsatta människor.

Klimatet verkar vara oerhört hårt Idag och ingen verkar medveten om att de skrivit på sekretess-avtal.

Det är en annan generation yngre som kommer in i samhället och tar över runtom, där många är curlade hemifrån och är ganska så okänsliga mot andra, samtidigt som det ska inte mycket till innan de själva blir kränkta.
Jag tycker man ser den här nedgången exakt överallt.
I affärerna hälsar många knappt längre på kunderna och kan mycket väl sitta med näsan i mobilen när man borde vara fokuserad på kunderna.
Busschaufförerna kör som jäkla krattor och kan mycket väl trampa gasen i bottnen innan folk har hunnit sätta sig och ett flertal äldre är på gränsen att trilla osv.
Citera
2025-09-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Om lönerna hade höjts så hade lämplig personal sökt tjänsterna. Det är det hela.

Men tror många chefer fortfarande anställt människor som man får betalt för, dom flesta chefer inom vården är vänstertanter och det är ett stort problem då dom inte kan hålla sig ifrån att ösa in oanställbara människor!
Citera
2025-09-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Men tror många chefer fortfarande anställt människor som man får betalt för, dom flesta chefer inom vården är vänstertanter och det är ett stort problem då dom inte kan hålla sig ifrån att ösa in oanställbara människor!

Kommunal verksamhet i hela landet flödar över av aktivister, oftast kvinnor i chefspositioner.
Citera
2025-09-06, 14:14
Medlem
Någon som vet vad dessa 20 anställda är anklagade för?
Är det sexuellt våld och våldtäkt har de förbrukat sin rätt att leva.
Citera
2025-09-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Det är i regel vänstertanter utan begåvning. Inte sällan jobbat upp sig från golvet. De kan sin verksamhet men har låg intellektuell förmåga till att förstå helheter, konsekvenser, och nationalekonomi. Mycket skadligt för Sverige. Dessutom farliga att de i den bemärkelsen alltid ska följa trender. Därför publicerade dom " ta bort mig som vän om du röstade SD". De kan inte tänka eller förutse och problemet är att de tänker mer med fittan än den trasiga hjärnan
Citera
2025-09-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Låter nästan för knäppt för att vara sant. Samtidigt är nattskiftet förmodligen en del av den kommunala socialtjänsten* med extremt mycket frihet att arbeta utan insyn. Tror knappast enhetschefer bryr sig med att jobba natt för att personligen kunna se vad som händer på fältet.

Att en så drastisk åtgärd tagits kan vara för att berörda chefer helt enkelt har så j-vla dålig insyn i sin egen verksamhet att de inte har en aning om vad eller hur som skett, och därför måste dra i nödbromsen för att kunna sätta sig in i hur hela verksamheten är beskaffad.

Hur svårt kan det vara att göra oanmälda stickprovskontroller tills man förvissat sig om att verksamheten fungerar som den ska? Speciellt som Uddevalla verkar ha haft problem tidigare. Min erfarenhet är att en verksamhet som fungerar har en duktig och kompetent chef (och vice versa), vare sig det gäller en rektor eller förskolechef eller annat.

Helt säkert ligger problemet i att det är en röta på chefsnivå inom socialtjänsten (eller ännu högre upp) i Uddevalla kommun!
Senast redigerad av lont 2025-09-06 kl. 14:27.
Citera
2025-09-06, 14:25
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:

Delvis sant. Samtidigt ställs det alldeles för låga krav på personalen inom äldreomsorgen i Sverige. De verkar ta emot vem som helst.
Citera
2025-09-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Delvis sant. Samtidigt ställs det alldeles för låga krav på personalen inom äldreomsorgen i Sverige. De verkar ta emot vem som helst.

Ja, för att ingen vettig människa vill ta de jobben med de lönerna. Det var ju det jag skrev.
Citera
2025-09-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ja, för att ingen vettig människa vill ta de jobben med de lönerna. Det var ju det jag skrev.

OB för att jobba natt är rätt ansenlig. Andra med erfarenhet från vården får gärna rätta mig om jag har fel, men min erfarenhet är att nattjänster rätt ofta är eftertraktade av den anledningen. Dessutom tror jag man får lite fastare arbetstider också, jämfört med vanliga tjänster där man måste splitta mellan dag och kvällsskift.

Man behöver åtminstone inte automatiskt förutsätta att nattskiftet är dumpningsområde för personal som gjort sig omöjlig i andra arbetsgrupper, med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in