• 6
  • 7
2025-09-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Verkligen inte. Dom jag ser på stan har oftast enorma sopsäckar. Minns själv att jag kunde få ihop 300kr ungefär av en sådan säck. På den tiden var det 50 öre pant. Nu 1 krona. Snart 2 kr. Klart att inte alla jag ser har den storleken på sina säckar men inte långt ifrån. Bara 700-800kr om dagen hade varit dunder. Motion på det och inget krav på prestation.
Knappt nån som har enorma säckar. Nån enstaka nån gång ibland som antagligen fått säcken från nån som tycker synd om personen.
Citera
2025-09-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Aluminiumburkar har plast på insidan. Här har du en länk som visar hur det ser ut:
https://www.youtube.com/shorts/YhrZcjJp6Kw
Det är precis samma sak med konservburkar att det är ett tunt lager plast mellan metall och livsmedel. Det är inte något problem vid återvinningen då plasten brinner upp.

Att återvinna metall är bra för då slipper man bryta lika mycket malm. Metaller är återvinningsbara i oändlighet till skillnad från pappersfibrer som blir sämre med tiden. Det går dessutom år mindre energi att återvinna metall än att bryta malm.
Citera
2025-09-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är precis samma sak med konservburkar att det är ett tunt lager plast mellan metall och livsmedel. Det är inte något problem vid återvinningen då plasten brinner upp.

Att återvinna metall är bra för då slipper man bryta lika mycket malm. Metaller är återvinningsbara i oändlighet till skillnad från pappersfibrer som blir sämre med tiden. Det går dessutom år mindre energi att återvinna metall än att bryta malm.
Ja, konservburkar ska man undvika att köpa - speciellt om det är syrlig mat i dem.
Citera
2025-09-06, 15:44
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Knappt nån som har enorma säckar. Nån enstaka nån gång ibland som antagligen fått säcken från nån som tycker synd om personen.

Liknar säcken du har om du skickar in kläder på kemtvätt och får tillbaka. En enorm, genomskinlig säck. Mycket större än vanlig svartsäck. Jag pendlar varje dag i en större svensk stad och ser detta regelbundet. Vissa som enbart plockar pant ser defenitivt arbetsföra ut så inte bara snurriga typer direkt.
Citera
2025-09-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ja, konservburkar ska man undvika att köpa - speciellt om det är syrlig mat i dem.
Det är bara personer som har foliehatt som behöver vara rädda för konservburkar. Vi övriga förstår att plast inte är något större problem inom livsmedelsindustrin.
Citera
2025-09-07, 08:04
Medlem
Citat:
Det är samma typ av plast på insidan av alla våtkartonger så jag förutsätter att du aldrig dricker mjölk, äter yoghurt, köper krossade tomater, använder smörgåsmargarin. Alla djupfrysta livsmedel ligger i plastförpackningar, allt godis. Även locket till alla glasburkar innehåller ett tunt lager plast.

Lycka till med att hitta livsmedel som inte är i direktkontakt med ett tunt lager plast.
Senast redigerad av Mynicname 2025-09-07 kl. 08:24.
Citera
2025-09-07, 21:18
Medlem
Citat:
Det är bara personer som har foliehatt som behöver vara rädda för konservburkar. Vi övriga förstår att plast inte är något större problem inom livsmedelsindustrin.
Du talar med största sannolikhet till din egen fördel. Äger antagligen en konservburksfabrik.
Citera
2025-09-07, 21:24
Medlem
Citat:
Det är samma typ av plast på insidan av alla våtkartonger så jag förutsätter att du aldrig dricker mjölk, äter yoghurt, köper krossade tomater, använder smörgåsmargarin. Alla djupfrysta livsmedel ligger i plastförpackningar, allt godis. Även locket till alla glasburkar innehåller ett tunt lager plast.

Lycka till med att hitta livsmedel som inte är i direktkontakt med ett tunt lager plast.
Läste någonstans att våtkartonger är lite mindre dåligt än konservburkar. Minns inte vad det berodde på men så var det.

Jag är fullständigt medveten om plastkatastrofen men jag svarade på en kommentar som undrade om det verkligen är sant att det finns plast i läskburkar. Då blir det en cirkus om att jag kritiserar plast. Ja, det gör jag men det var inte det min kommentar handlade om i första hand. Plast är inte bra men jag är fullständigt medveten om att det är svårt, nästintill omöjligt, att undvika det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in