Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Jag tror att man delar upp missionerandet dels efter gator/adresser där man knackar dörr, men också efter eniro/ratsit och liknande där man tar kontakt brevledes eller via telefon.
Och mönstret verkar vara att locka människor till sajten, inte till den lokala församlingen/församlingarna.
Det stämmer, hela jorden är uppdelad i små distrikt, där målet är att gå igenom varje distrikt en gång om år.
Det är ju större chans att nån först vågar sig till hemsidan, än till närmaste Rikets Sal, men det är inget som är sagt att man ska göra så.
Jag satt hemma å väntade på besök, men när ingen kom gick jag in på hemsidan och bad om ett besök.
Det var för drygt 20 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amberfly
Jag tror inte att alla vittnen är stöpta i samma form. Både på nätet och i verkliga livet så har jag stött på vittnen som är ganska olika varandra.
Det är just breven som brukar följa en mall där främst bibelcitat och förnamn ändras. Och handstilen varierar. Det betyder inte att jag tror att samtliga vittnen är likadana. Eller att breven alltid följer samma mall.
Har hört talas om att de får olika distrikt för missionerande. Men osäker på hur det går till, och hur distrikten delas in i olika områden.
Jag trodde man hade slutat med dörrknackning efter pandemin. Åtminstone här i Sverige. Har mest hört talas om brev och telefonsamtal sedan dess, och jag har inte fått något hembesök på länge.
Deras möten är öppna för allmänheten men jag tror inte det är vanligt att utomstående dyker upp. Man kan boka bibelkurs på hemsidan, men jag vet inte om de hålls i rikets sal eller hemma hos någon. Sedan går det att boka besök, så kommer man få träffa ett vittne som bor i närheten. Låter som om man får hembesök då. Men det är de alternativen som finns om man inte bara vill besöka hemsidan.
Kan eventuellt vara ett vittne som är godkänd för att hålla i bibelkurs eller göra hembesök? Osäker på om de skickar vem som helst.
Jag har hand om distrikten i vår församling.
Vi har dem digitalt numer och vi har ca 400 i vår församling.
Det är inte helt ovanligt att det dyker upp nytt folk på mötena.
När man ber om ett besök på hemsidan, som jag gjorde, så brukar någon av heltidsförkunnarna ta hand om det.
En av dem försökte få mig att börja studera, men det ville jag inte, så jag fick litteratur och läste mycket själv under flera år, men sen var det en kompis till mig, som visade sig vara ett vittne, som tog mod till sig och lyckades övertala mig att börja studera och det var verkligen en aha upplevelse.
Studera väljer man att göra på en tid och plats som passar en själv.
Jag valde Fredag kväll, för då blev det en dag mindre att festa på.
Att studera med nån kan vilket vittne som helst göra.