• 1
  • 2
2025-09-05, 15:03
Medlem
Kvarteret Gasugnen i Västerås är döpt med tanke på stadens industrier som verkade här för 100 år ca och framåt. Under 80 år sedan förintelsen har ingen har blivit kränkt.

Förrän nu.

Är det inte lite analt att radera vår historia för att någon associerar namn med något annat än vad som var syftet till namnet från början? Ska man glömma Västerås industrihistoria?

SD var enda partiet som röstade nej.

https://www.vlt.se/2025-09-05/kvarte...en-byter-namn/
Senast redigerad av AidanHunt 2025-09-05 kl. 15:27.
Citera
2025-09-05, 15:19
Medlem
Herregud, vem fan bryr sig? "Raderar vår historia" gråter folk hela tiden så fot något ska ändra namn. Läs på om historiska föremål. Var och vartannat har bytt namn genom tiderna. Påverkar absolut ingenting förutom att folk grinar över helt basala saker.

Om "din historia" är så patetiskt litet som ett namn på ett kvarter så är det inte mycket att hänga i granen ändå.

Det här är en ickenyhet gjord för alla nassar att ha ngt att reagera med och börja klaga på.

Säg mig, hur "glömmer" man Västerås industrihistoria genom att byta namn på ett kvarter? Försvinner allt som ligger bakom? Kommer ingen förstå vad som återberättas? Jag visste inte om att detta fanns och kan ge mig på att majoriteten av svenska befolkningen, oavsett ursprung, inte heller visste om det. Om vi om 10 år pratar om [nytt namn] så kommer lika många vara totalt ointresserade förutom eventuellt de som har gamla släktingar som arbetat i orten.

Sluta blåsa upp varenda jävla smula som om "svensks historia suddas ut waaaah!". Det är bara sorgligt.
Citera
2025-09-05, 15:22
Medlem
zombie-nations avatar
Bor det någon i Gasugnen eller är det ett industriområde?

Vete fan om jag ville bo i kvarteret Gasugnen.
Citera
2025-09-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Herregud, vem fan bryr sig? "Raderar vår historia" gråter folk hela tiden så fot något ska ändra namn. Läs på om historiska föremål. Var och vartannat har bytt namn genom tiderna. Påverkar absolut ingenting förutom att folk grinar över helt basala saker.

Om "din historia" är så patetiskt litet som ett namn på ett kvarter så är det inte mycket att hänga i granen ändå.

Det här är en ickenyhet gjord för alla nassar att ha ngt att reagera med och börja klaga på.

Säg mig, hur "glömmer" man Västerås industrihistoria genom att byta namn på ett kvarter? Försvinner allt som ligger bakom? Kommer ingen förstå vad som återberättas? Jag visste inte om att detta fanns och kan ge mig på att majoriteten av svenska befolkningen, oavsett ursprung, inte heller visste om det. Om vi om 10 år pratar om [nytt namn] så kommer lika många vara totalt ointresserade förutom eventuellt de som har gamla släktingar som arbetat i orten.

Sluta blåsa upp varenda jävla smula som om "svensks historia suddas ut waaaah!". Det är bara sorgligt.
Instämmer helt. Personligen tycker jag namnet är rätt roligt, men jag har full förståelse för att de vill byta.
Citera
2025-09-05, 15:29
Medlem
Citat:

Oj vad du tar i trots att du inte bryr dig om ämnet.
Citera
2025-09-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Oj vad du tar i trots att du inte bryr dig om ämnet.

Läskunnighet är ganska viktigt. Säg mig, vad tror du att mitt inlägg "bryr sig om"? Vad handlade det jag skrev om och vari ligger betoningen? För du verkar inte riktigt ha uppfattat det korrekt.
Citera
2025-09-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Bor det någon i Gasugnen eller är det ett industriområde?

Vete fan om jag ville bo i kvarteret Gasugnen.

Nu har jag inte bott i Västerås på många år, men då var det ett industriområde. Tror de bygger bostäder där nu.
Citera
2025-09-05, 15:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Nu har jag inte bott i Västerås på många år, men då var det ett industriområde. Tror de bygger bostäder där nu.

Det kanske är därför de vill byta namn. Om det är allmännyttan som bygger så känns det lite som kommunen ska ha makt att byta namn på kvarteret.
Citera
2025-09-05, 15:50
Medlem
Låt mig gissa att dom som reagerar över namnet "Gasugnen" inte ens är judar? Utan vita medelålders kommuntanter som i brist på annat att göra sitter och bryr sig om sånt här?
Citera
2025-09-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Låt mig gissa att dom som reagerar över namnet "Gasugnen" inte ens är judar? Utan vita medelålders kommuntanter som i brist på annat att göra sitter och bryr sig om sånt här?

Jag gissar detsamma. Namnet har ju inte kränkt någon hittills under de decennier det existerat. Det är först 2025 folk börjar gråta.
Citera
2025-09-05, 16:11
Avstängd
Citat:
Herregud, vem fan bryr sig?
Vänd på det då, är det inte sorgligt att någon jävla snöflinga måste ta upp det på denna nivå? Ärligt talat.
Citera
2025-09-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kanske är därför de vill byta namn. Om det är allmännyttan som bygger så känns det lite som kommunen ska ha makt att byta namn på kvarteret.

Möjligt, jag har inte varit där på många år. Jag har jobbat inom den anrika industrin i staden och dessutom inom turismbranchen i länet så det är nog därför jag reagerar. Vi behöver inte skämmas över historien. Det var fn inget koncentrationsläger här. Det var arbetare. Sen 2025 kommer någon på att det är otäckt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in