Citat:
Mycket man skriver om i de pojkböcker du läst i ditt flickrum, kommer från verkligheten. Det fanns faktiskt en stam i Afrika med amasoner, kvinnor som krigare och i den stammen sysslade man även med människooffer och byggde ekonomin på slaveri. https://popularhistoria.se/civilisationer/afrika/afrikas-amasoner. Kanske är det kvinnor som leder till sånt?
Kannibaler och "Hövdingar med stora harem av slavkvinnor" är i regel pojkböcker. Visst det har existerat...men inte på det sätt eller den grad som många små pojkar dreglat efter.
Och är du ens medveten om att många av dagens mediciner, de flesta misstänker jag, är gjorda på substanser, växter ex. som många tidigare kulturer använt sen länge och att många "vita" upptäckt dessa mediciner först via att studera läkekonst från de kulturer de kolonialiserat.
Den där idén att all utveckling, upptäckter, kunskaper etc. etc skulle komma från västvärlden och från enkom vita män är vita pojk- och gubbdrömmar.
Och är du ens medveten om att många av dagens mediciner, de flesta misstänker jag, är gjorda på substanser, växter ex. som många tidigare kulturer använt sen länge och att många "vita" upptäckt dessa mediciner först via att studera läkekonst från de kulturer de kolonialiserat.
Den där idén att all utveckling, upptäckter, kunskaper etc. etc skulle komma från västvärlden och från enkom vita män är vita pojk- och gubbdrömmar.
Samtidigt tror du att alla förr var övertygade marxister och delade deras ideal. Men Marx levde först på 1800-talet och hans idéer fanns inte före det.
Jag har även läst om negerkungen Karl Johan Andersson, som kommer från Sverige. Damarfolkets enväldige härskare och upptäcktsresande. Så när du läste Harlekin och om hästar, läste jag om verkligheten och faktiskt, fantastiska äventyr runt om i världen, när vita män utforskade den.
Även här i Sverige var bihustrur vanliga hos stormän före kristnandet. Månggifte har förekommit överallt. Men som jag sa till Jenny9, det har oftast varit något som förekommit mest hos hövdingar och liknande. Bland Muslimer har slavharem varit mycket vanlig, även bland de mindre bemedlade och är även det än i vissa länder.
Jag är medveten om att många mediciner kommer från naturliga substanser som man extraherat och gjort effektivare, tack vare Upplysningen och vetenskapliga metoder. Men många framställer man kemiskt idag. Men man måste vara medveten om att många botemedel man använde förr, var direkt skadliga och är det ibland även idag. Mycket vita kvinnor i världen som sysslar med det idag och som du föraktar för deras hudfärg och för att de skapar mediciner åt tredje världen, då du är indoktrinerad rasist, vilket ditt eviga tjat om människors hudfärg visar. Du skulle trivts i Nazityskland.
De flesta uppfinningar och upptäcker i dagens värld, kommer från väst och därigenom vita män. Dominansen där är nästan total, man östasiaterna börjar inte vara långt efter. Men inga nya idéer dyker bara upp ur vakuum. Utan all ny kunskap vilar på tidigare känd kunskap. Genom att bilda dig förutsättningslöst och inte bara söka bekräftelser för dina vridna åsikter, skulle du också kunna dra nya slutsatser och utvecklas som människa.