2025-09-04, 13:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kannibaler och "Hövdingar med stora harem av slavkvinnor" är i regel pojkböcker. Visst det har existerat...men inte på det sätt eller den grad som många små pojkar dreglat efter.
Och är du ens medveten om att många av dagens mediciner, de flesta misstänker jag, är gjorda på substanser, växter ex. som många tidigare kulturer använt sen länge och att många "vita" upptäckt dessa mediciner först via att studera läkekonst från de kulturer de kolonialiserat.

Den där idén att all utveckling, upptäckter, kunskaper etc. etc skulle komma från västvärlden och från enkom vita män är vita pojk- och gubbdrömmar.
Mycket man skriver om i de pojkböcker du läst i ditt flickrum, kommer från verkligheten. Det fanns faktiskt en stam i Afrika med amasoner, kvinnor som krigare och i den stammen sysslade man även med människooffer och byggde ekonomin på slaveri. https://popularhistoria.se/civilisationer/afrika/afrikas-amasoner. Kanske är det kvinnor som leder till sånt?
Samtidigt tror du att alla förr var övertygade marxister och delade deras ideal. Men Marx levde först på 1800-talet och hans idéer fanns inte före det.

Jag har även läst om negerkungen Karl Johan Andersson, som kommer från Sverige. Damarfolkets enväldige härskare och upptäcktsresande. Så när du läste Harlekin och om hästar, läste jag om verkligheten och faktiskt, fantastiska äventyr runt om i världen, när vita män utforskade den.

Även här i Sverige var bihustrur vanliga hos stormän före kristnandet. Månggifte har förekommit överallt. Men som jag sa till Jenny9, det har oftast varit något som förekommit mest hos hövdingar och liknande. Bland Muslimer har slavharem varit mycket vanlig, även bland de mindre bemedlade och är även det än i vissa länder.

Jag är medveten om att många mediciner kommer från naturliga substanser som man extraherat och gjort effektivare, tack vare Upplysningen och vetenskapliga metoder. Men många framställer man kemiskt idag. Men man måste vara medveten om att många botemedel man använde förr, var direkt skadliga och är det ibland även idag. Mycket vita kvinnor i världen som sysslar med det idag och som du föraktar för deras hudfärg och för att de skapar mediciner åt tredje världen, då du är indoktrinerad rasist, vilket ditt eviga tjat om människors hudfärg visar. Du skulle trivts i Nazityskland.

De flesta uppfinningar och upptäcker i dagens värld, kommer från väst och därigenom vita män. Dominansen där är nästan total, man östasiaterna börjar inte vara långt efter. Men inga nya idéer dyker bara upp ur vakuum. Utan all ny kunskap vilar på tidigare känd kunskap. Genom att bilda dig förutsättningslöst och inte bara söka bekräftelser för dina vridna åsikter, skulle du också kunna dra nya slutsatser och utvecklas som människa.
2025-09-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Mycket man skriver om i de pojkböcker du läst i ditt flickrum, kommer från verkligheten. Det fanns faktiskt en stam i Afrika med amasoner, kvinnor som krigare och i den stammen sysslade man även med människooffer och byggde ekonomin på slaveri. https://popularhistoria.se/civilisationer/afrika/afrikas-amasoner. Kanske är det kvinnor som leder till sånt?
Samtidigt tror du att alla förr var övertygade marxister och delade deras ideal. Men Marx levde först på 1800-talet och hans idéer fanns inte före det.

Jag har även läst om negerkungen Karl Johan Andersson, som kommer från Sverige. Damarfolkets enväldige härskare och upptäcktsresande. Så när du läste Harlekin och om hästar, läste jag om verkligheten och faktiskt, fantastiska äventyr runt om i världen, när vita män utforskade den.

Även här i Sverige var bihustrur vanliga hos stormän före kristnandet. Månggifte har förekommit överallt. Men som jag sa till Jenny9, det har oftast varit något som förekommit mest hos hövdingar och liknande. Bland Muslimer har slavharem varit mycket vanlig, även bland de mindre bemedlade och är även det än i vissa länder.

Jag är medveten om att många mediciner kommer från naturliga substanser som man extraherat och gjort effektivare, tack vare Upplysningen och vetenskapliga metoder. Men många framställer man kemiskt idag. Men man måste vara medveten om att många botemedel man använde förr, var direkt skadliga och är det ibland även idag. Mycket vita kvinnor i världen som sysslar med det idag och som du föraktar för deras hudfärg och för att de skapar mediciner åt tredje världen, då du är indoktrinerad rasist, vilket ditt eviga tjat om människors hudfärg visar. Du skulle trivts i Nazityskland.

De flesta uppfinningar och upptäcker i dagens värld, kommer från väst och därigenom vita män. Dominansen där är nästan total, man östasiaterna börjar inte vara långt efter. Men inga nya idéer dyker bara upp ur vakuum. Utan all ny kunskap vilar på tidigare känd kunskap. Genom att bilda dig förutsättningslöst och inte bara söka bekräftelser för dina vridna åsikter, skulle du också kunna dra nya slutsatser och utvecklas som människa.

Försöker du hävda att hästar eller kärleksrelationer mellan människor inte existerat?
Men "vita negerkungar..." DET minsann är "verklighet".

Nej upptäcker och uppfinningar har existerat i alla samhällen som nånsin existerat i världen, överallt faktiskt där människor existerat så har du "upptäckter" och div. mer eller mindre tekniska lösningar på de behov och problem som dessa samhällen hade. påståendet att det enkom eller ens "de flesta" skulle vara från vita män från västvärlden är således totalt nonsens....
2025-09-04, 14:24
Avslutad
Citat:
Försöker du hävda att hästar eller kärleksrelationer mellan människor inte existerat?

Nej upptäcker och uppfinningar har existerat i alla samhällen som nånsin existerat i världen, överallt faktiskt där människor existerat så har du "upptäckter" och div. mer eller mindre tekniska lösningar på de behov och problem som dessa samhällen hade. påståendet att det enkom eller ens "de flesta" skulle vara från vita män från västvärlden är således totalt nonsens....

Nu vet vi iallafall var de hämtar sin "kunskap" ifrån. Astrid Lindgrens sagor och Kitty och bröderna Hardy böckerna. Åldringarna här har inte hängt med riktigt och tror väl att kryddorna och kaffet fortfarande importeras från kolonierna, eller förlåt "negerrikena" som de säger.
2025-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nejdå, inte alls. Tvärtom, feminismen har jobbat för kvinnors rättigheter och hälsovård, med mera. Och därmed förbättrat kvinnors chans att föda fram och föda upp sin avkomma.

Detta blir ju dock ganska betydelselöst eftersom feminismen också leder till minskat barnafödande. Och de barn som ändå föds får svåra psykiska trauman av att lämnas bort på s k "förskola" innan de ens fyllt 1 år.

Så nej, feminismen är den överlägset mest familjefientliga ideologin. "Patriarkatet", om man nu kan kalla det för en ideologi, är däremot mycket familjevänligt. Troligtvis det mest familjevänliga systemet.
2025-09-04, 15:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Harmonin mellan könen försvann redan så sakteliga i och med att vi blev mer och mer bofasta. Kvinnan är av naturen/Gud/the Oneness/Alltet skapt som mannens jämlike och vice versa. De här jävla påhitten om att kvinnan ska leva ofri och undergiven mannen går emot alla jävla naturlagar som någonsin funnits. Det var när 'vi' rubbade dessa som det började gå utför och den största "rubbningen" kom i samband med de abrahamitiska religionerna.

När vi levde som jägare var vi ofta så små grupper att alla behövde kunna allt och göra allt. Då var det svårt att inte hysa respekt, för en annans nederlag kunde bli din död.

Jordbrukssamhället kom med en strikt uppdelning mellan könen. Man hade så mycket mat att man kunde fördela uppgifter extremt och på så vis få mer mat. Det gjorde att ganska många kunde acceptera sin roll, men vissa hade nog mer svårt, de fick göra det de kunde. Och människors hjärnor utnyttjades inte till max. De hade redan satt sig i ett slags fängelse där styrkorna hos varje person inte spelade roll. Man skulle redan då vara en kugge.

När jag hör snack om strikta könsroller hör jag ofrihet och att kasta bort folks talanger.

Självklart är män och kvinnor inte lika, men en man och en man är heller inte lika.
2025-09-04, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Detta blir ju dock ganska betydelselöst eftersom feminismen också leder till minskat barnafödande. Och de barn som ändå föds får svåra psykiska trauman av att lämnas bort på s k "förskola" innan de ens fyllt 1 år.

Så nej, feminismen är den överlägset mest familjefientliga ideologin. "Patriarkatet", om man nu kan kalla det för en ideologi, är däremot mycket familjevänligt. Troligtvis det mest familjevänliga systemet.
Barn får generellt inte svåra psykiska trauman av att gå på förskola. Att påstå det är en skymf mot människor som upplevt svåra trauman.
2025-09-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Barn får generellt inte svåra psykiska trauman av att gå på förskola. Att påstå det är en skymf mot människor som upplevt svåra trauman.

Jo det får dem visst det. Ett barn på 6 månader upplever svårt trauma av att bli bortlämnat till främmande människor. Att förneka det är en skymf mot alla dessa barn.
2025-09-04, 18:06
Medlem
Citat:
Jo det får dem visst det. Ett barn på 6 månader upplever svårt trauma av att bli bortlämnat till främmande människor. Att förneka det är en skymf mot alla dessa barn.
Man kan tidigast lämna barn på förskolan när de är tolv månader. Vanligast är nog när de är 1,5 år då föräldrapenningen är slut för de flesta.
2025-09-04, 19:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nu vet vi iallafall var de hämtar sin "kunskap" ifrån. Astrid Lindgrens sagor och Kitty och bröderna Hardy böckerna. Åldringarna här har inte hängt med riktigt och tror väl att kryddorna och kaffet fortfarande importeras från kolonierna, eller förlåt "negerrikena" som de säger.
Har du ens läste en enda vettig bok i ditt liv?

Citat:
Nej jag försöker inte hävda det. Kan du inte läsa.

Vita negerkungar är verkligen verklighet. Astrid Lindgren har tagit ur verkligheten. Det är du som är totalt obildad som de flesta kvinnor här. När Namadafolket, gjorde räder mot Damarfolket valde de Karl Johan till kung och han ledde anfallet mot Mamadafolket som i sin tur leddes av Christian Afrikaaner.(Holländare eller belgare gissa jag). En annan vit negerkung kanske? i slaget som kallas "The Anderson battle" blev han skjuten fem gånger, bland annat i benet och kunde inte gå ordentligt sen, så de avsatte honom, då de inte kunde ha en krympling som kung. Slaget vann man.
Här har du en kort resumé. https://sv.wikipedia.org/wiki/Charles_Andersson.

Däremot refererar jag till boken "Svenska upptäckare!", som jag faktiskt har i min bokhylla. Sidan 141 till 160 handlar om honom. Däremot är det mesta jag läst biblioteksböcker. Men just i det här fallet är det inte så.

Det har även gått en dokumentär på TV om honom och negrerna där har rest minnesmärken av honom och får läsa om honom i skolan. Han har även skrivit ett stort antal naturvetenskaplig böcker utifrån sina upptäckter.

Men ni som obildade vänsterfånar vet förstås bättre.

Citat:
Nej så är det inte idag. De länder som tagit till sig Upplysningens idéer är de som skapat mest. Det gäller även länder som Kina, Sydkorea och Japan. Kina var även ledande förre Upplysningen. Judarna i Israel, lämnar in fler patent än hela arabvärlden och förmodligen även Afrika. Om jag skulle räkna upp allt man uppfunnit i väst och alla naturvetenskapliga upptäcker, så skulle jag få hålla på hur länge som helst. Alla maskiner du har runt dig, är uppfunna i väst och i stort sett allt i dem, som gör dem möjliga. Du är så obildad att det faktiskt är svårt att förstå.

Har ni ens läst nått vettigt i hela i era liv?

Men om vi tar tråden, så behöver ni inte oroa er. Ingen man hatar er för eran intelligens. Så var lugna.
Senast redigerad av EnCarte 2025-09-04 kl. 19:11.
2025-09-04, 20:31
Avslutad
Citat:

Feminismen leder inte till att män och kvinnor skaffar färre barn. Bättre levnadsstandard, hyperkapitalismen, fler valmöjligheter, högre priser, osv osv osv gör så att män och kvinnor skaffar färre barn.

Man får inte lämna barn som är under 1 år på förskolan.

Varför tycker du patriarkatet är det mest familjevänliga systemet?
Senast redigerad av Jenny9 2025-09-04 kl. 20:35.
2025-09-04, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När vi levde som jägare var vi ofta så små grupper att alla behövde kunna allt och göra allt. Då var det svårt att inte hysa respekt, för en annans nederlag kunde bli din död.

Jordbrukssamhället kom med en strikt uppdelning mellan könen. Man hade så mycket mat att man kunde fördela uppgifter extremt och på så vis få mer mat. Det gjorde att ganska många kunde acceptera sin roll, men vissa hade nog mer svårt, de fick göra det de kunde. Och människors hjärnor utnyttjades inte till max. De hade redan satt sig i ett slags fängelse där styrkorna hos varje person inte spelade roll. Man skulle redan då vara en kugge.

När jag hör snack om strikta könsroller hör jag ofrihet och att kasta bort folks talanger.

Självklart är män och kvinnor inte lika, men en man och en man är heller inte lika.

Håller 100% med om detta ☝️

Försöker förklara detta för idioterna var och varannan gång jag är aktiv här men det är som att slå huvudet i väggen.
2025-09-04, 21:19
Medlem
Citat:
Feminismen leder inte till att män och kvinnor skaffar färre barn. Bättre levnadsstandard, hyperkapitalismen, fler valmöjligheter, högre priser, osv osv osv gör så att män och kvinnor skaffar färre barn.

Man får inte lämna barn som är under 1 år på förskolan.

Jag börjar mer och mer förstå varför just Joe88 har det jobbigt med intelligenta kvinnor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in