Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Har du inte begått något brott alltså? Har du någonsin ljugit? Har du någonsin stulit? Har du någonsin förbannat någon? Har du någonsin tittat på en annan mans kvinna med lusta?
Alla de här sakerna går emot Guds lag och Gud är helig. Som tur är så är Gud också oändlig kärlek och förlåtelse och erbjuder oss nåd i Kristus.
Men du begår ju också brott:
"I’d Really Rather You Didn’t challenge science – it’s there to explain how things work, not to deny my existence"
Från Pastafarin.
Hur sonar du för det och ber om förlåtelse?
Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Jesu egna ord:
"Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du ska inte mörda, och Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot’ till sin broder är skyldig inför Rådet, och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna"
"Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna." Matteus 5
Guds standard är perfektion och det finns endast en perfekt människa och det är Jesus. Alltså måste vi ta emot honom som Herre och bli rättfärdiga genom hans rättfärdighet, inte våran egen.
Alla har vi syndat emot Gud och hela mänskligheten är fördömd sedan syndafallet.
De flesta stora religionerna innan Kristus var överrens om att döden innebar helvetet/dödsriket (grekerna kallade det Hades, judarna kallade det Sheol, Egyptierna talade om underjorden/dödsriket, aztekerna kallade det Mictlan osv.
Jag tror inte att det är Jesus egna ord. Jag tror du försöker lura mig. Du måste ge mig någon trovärdig anledning till att tro att det är "Jesus egna ord". Annars blir det bara löjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Den kristna läran om Helvetet/Hades går alltså inte emot vad de andra hedniska religionerna alltid talat om.
Men det finns andra religioner som det går emot. Exempelvis Pastafarin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Även om det finns många "gudar" att välja mellan så finns det bara en sann skapargud som älskar dig och dog för dig på korset.
Hur vet du det och kan förklara det på ett trovärdigt sätt? Det låter som att du hittar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paulusbrevet
Valet är ditt, nåden finns där men du måste söka den och du behöver "krypa till korset" och bekänna dina synder och be om nåd och förlåtelse. Det är inte Gud som måste komma till dig, du är bara människa.
Men om gud inte ska komma till mig så måste jag veta hur jag ska komma till gud. Det finns ingen som angivet någon trovärdig väg att nå honom på. Så jag finner inte honom. Som sagt så finns det miljontals gudar så det blir praktiskt omöjligt att aktivt försöka vända mig till miljontals gudar. Det förstår du va?