Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Snick snack, låter som ni inte borde vara i trafiken om ni måste ha ett intyg för allt 😆

Vi ser i ditt inlägg hur tunga och sakliga argument du har för din åsikt, typ inga alls…
2025-09-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Om man endast kan köra automat så kan man inte köra bil. Dom som tar automatkort är dom som inte kan köra manuell.

Självklart kan man köra bil även om man bara kör automat, eller bara kan köra automat. Oavsett automat eller manuell så är det lik förbannat bilar
2025-09-04, 13:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ingen "vill ha" en begränsning. De är bara inte beredda att betala priset för att slippa den.

Om det hade kostat 10k för automatkort, men 100k för manuellt kort, hade du då förstått varför folk valde bort manuell?

Oavsett vad det handlar om kommer du alltid behöva begränsa dina kunskaper. Ingen kan lära sig allt om något.
Summorna har du bara hittat på, så argumentet blir totalt ointressant.

Men om du är nöjd med en "nästan-körkort" så får du väl ha det.
2025-09-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Summorna har du bara hittat på, så argumentet blir totalt ointressant.
Visst summorna är påhittade. Men hur stor prisskillnad skulle det behöva vara innan du har någon förståelse för att man väljer automat av kostnadsskäl?

En körlektion kostar ca en tusenlapp. Om man inte har fördrar som pröjsar kan körkortet bli en väldigt kännbar utgift. Även 5000 kan vara det som avgör om man har råd eller ej.
Citat:
Men om du är nöjd med en "nästan-körkort" så får du väl ha det.
Jag har manuellt kort.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-09-04 kl. 14:04.
2025-09-04, 14:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Äntligen någon som förstått det. Stor del av världen har uppkörning med automat så kan man lösa saker själv om/när man behöver. Ska man ha speciellt körkort för rattväxel? Osv.

Folk är så fast i att det varit separat kort för automat och tror att motorvägen skulle översvämmas med kärringstopp om det inte var så.

Ingen kommer iväg med en manuell om de inte tar sig tid att lära sig det och det går ypperligt på egen hand utan ett speciellt kort den dagen man tycker sig ha behovet.
Skönt att det finns någon vettig i tråden, de flesta andra tror att det är raketforskning att köra manuellt och de verkar så stolta över att de kan hantera koppling och växelspak att de vill ha ett kort som bevis.
2025-09-04, 14:06
Medlem
Citat:
Skönt att det finns någon vettig i tråden, de flesta andra tror att det är raketforskning att köra manuellt och de verkar så stolta över att de kan hantera koppling och växelspak att de vill ha ett kort som bevis.
Det är inte raketforskning att köra manuell. Det är heller inte raketforskning att köra en tung lastbil. Tycker du vi ska återinföra trafikkortet som ger dig rätt att köra upp i en bil och sedan få köra lastbil, buss och motorcykel?
2025-09-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Såg just att andelen manuella växellådor är nere på 3,6% för nya bilar i Sverige.

Den enda praktiska anledningen till manuell, vad jag kan se är billiga hyrbilar i Spanien, dom kunde kosta ca 500 per vecka. Skulle man ha automat så blev det lyxbilsklassen.

Klart är man bilentusiast så är valet självklart manuell, men för övriga vanliga A till B förare?
Vad är en bilentusiast?
Min bror och jag klassar oss dit och han kör en manuell bil på 250hkr medan min jag inte vet styrkan i har automat. Han tjatar om körglädje i att växla själv när han kör runt i laglig hastighet med familjen medan jag fortfarande har lite inflation med hastigheten.
Finns ingen körglädje att köra bil under livspusslet utan komforten är faktiskt viktigare. Vill jag busköra kan jag ställa in lådan på manuell växling vilket jag bara gör i långa utförsbackar. Sportläget duger ändå gott.
Nä, jag finner inget nöje i att växla manuellt, varken på motorväg eller i stadens köer. I staden föredrar jag till och med att låta bilen gasa och bromsa själv.

Att ha ett manuellt körkort kan visserligen vara bra även om anledningen är att det är kul att växla faller. Med ett manuellt körkort kan man alltid köra andras bilar vilket är bra om man jobbar som biltjuv.
2025-09-04, 14:31
Medlem
electricstars avatar
Vi har bara automat i familjen, en elbil och en bensin med cvt låda.. om sonen ska övningsköra privat med manuellt , så får vi köpa en till bil för det. Jag känner en som gjorde så, för att övningsköra med sina döttrar, så inte helt otänkbart.
2025-09-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Då är du äldre än mig...
Jag tog körkort på 80-talet och då fanns det iaf möjlighet att ta enbart automatkort...men jag känner ingen som tog det, förutom vissa som hade enormt svårt med körningen och då är det ju förståeligt.
Valet att ta "bara" Automatkort fanns på 80-talet t.o.m. ??
Nääh? .. de va som djävulen isf. Första gången jag hört talas om det, ever.

Jag tog kortet i början av 90-talet. Jag upplevde det som att man "tog körkort". Punkt liksom.
Utöver B kort fanns det ju sen C- och D kort osv, som alla krävde man hade B först. Och A för båge förstås.
Men enbart B automat redan då ... ?

Kan förstås ha varit att det alternativet fanns, men aldrig uppenbarade sig för en själv i processen, att det gick en förbi liksom. Och jag växte inte upp i nån av Sverige 5 större städer, utan i mellanstor stad i norra hälften av landet. Kan ha varit så att det fanns på vissa- eller större ställen, men inte i mer "glesbygd" så att säga. Mängden automatbilar var inte många på 80-talet.

Yehupp. Här får man höra minsann ..
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-04 kl. 15:41.
2025-09-04, 15:53
Medlem
Citat:
Det kan snudd på jämföras med raketforskning - för en del - om dom ska köra en bil med osynkroniserad växellåda - eller ännu värre - en T-Ford!
Tror inte många med "manuellt" körkort klarar av en tidig VW typ 1 med osynkad låda!
Hur många här kan dubbeltrampa - eller ens vet vad det är?
Köra bil med frihjul, t ex Volvo pv 60 Disponent, upplevde jag som skräckinjagande första gången.
En annan spännande bil var Tjorven, när jag skulle backa med en sådan första gången!
2025-09-04, 16:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Såg just att andelen manuella växellådor är nere på 3,6% för nya bilar i Sverige.

Den enda praktiska anledningen till manuell, vad jag kan se är billiga hyrbilar i Spanien, dom kunde kosta ca 500 per vecka. Skulle man ha automat så blev det lyxbilsklassen.

Klart är man bilentusiast så är valet självklart manuell, men för övriga vanliga A till B förare?

Du bör kanske fundera över vad du vill ha för bil istället för att fråga Flashback.

Det är inte precis som att manuell låda är särskilt svårt. Som ung har man dessutom sällan tillgång till nybilsmarknaden när det är dags att skaffa egen första bil. Så det finns ju klara fördelar än så länge med manuellt kort.

Ge det 10 år så skulle jag säga att det kanske inte riktigt är värt det längre.
2025-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Det kan snudd på jämföras med raketforskning - för en del - om dom ska köra en bil med osynkroniserad växellåda - eller ännu värre - en T-Ford!
Tror inte många med "manuellt" körkort klarar av en tidig VW typ 1 med osynkad låda!
Hur många här kan dubbeltrampa - eller ens vet vad det är?
Köra bil med frihjul, t ex Volvo pv 60 Disponent, upplevde jag som skräckinjagande första gången.
En annan spännande bil var Tjorven, när jag skulle backa med en sådan första gången!
Min andra bil var en PV med osynkad etta. Det hade sina sidor att köra den bilen vid krypkörning/köbildning. Hade man lagt i tvåan och det började gå långsammare igen fick man stanna helt för att få i ettan om den inte orkade på tvåan. Få förstod vad man gjorde när man stannade helt. Detta var ändå för ca 45 år sedan. Inte bara det var annorlunda utan även kopplingen som inte var upphängd utan gick rakt ner i golvet. Således väldigt kort väg att röra sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in