"Det börjar med cannabis,,, å slutar i hasch" Eller hur det gamla memet på gubben i nån TV-show gick om nån minns den
Hur som, cannabis är oftast inte farligt i sig, om man inte börjar röka i tidig ålder som individen TS beskriver verkar ha gjort, då kan du skada hjärnan när den håller på att utvecklas. Började själv röka alldeles för ung, tror jag var ca 14 år och rökte väl dagligen från 14 till 17 år ca. Undrar fortfarande ibland hur mitt liv hade sett ut om man inte börjat röka i så tidig ålder.
Den största faran med cannabis handlar inte om drogen i sig, utan om att du för att det är illegalt oftast måste ta kontakt med och umgås med äldre individer som har tillgång till tyngre grejer, då kan det ju fungera som en inkörsport till tyngre droger. Så var det med mig i alla fall, började med cannabis som var min huvuddrog men hann prova LSD, tjack, lite benso, opiater av olika slag (minns inte riktigt vilka men hur som) etc innan gymnasiets rektor ringde hem till mig och mina föräldrar och berättade att de sett många varningstecken på missbruk.
La direkt alla korten på bordet och fick gå och kissa varje eller varannan vecka i 1,5 år för att få fortsätta gå klart skolan. Detta gjorde jag faktiskt och rörde inte droger sen tills jag var över 30 år, och mitt liv sen dess har inte varit det bästa.
Sen ska man inte bortse från den lilla procent (under 1% om jag minns korrekt) som har latent schizofreni/psykisk sjukdom av något slag som kan triggas av drogen.
Aldrig bra att barn/ungdomar börjar knarka för tidigt helt enkelt. Men i den åldern saknar ju de flesta konsekvenstänk och behöver att någon myndighet, föräldrar eller liknande tar en i kragen så att säga.
Har inga bra råd att ge men där får du lite info från någon som var i en liknande sits.