2025-09-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det tror jag också, och sedan att han inte borde bo i en förort i en storstad, men det finns förstås droger överallt.

Killen är 20 år och har inte ens en gymnasieexamen, och han kommer inte att få en som det är nu, för han fixar inte att ta sig till skola eller praktik, för då är det sömn och bakrus som gäller istället.

Inte för att jag vet hur det funkar, då jag aldrig rökt eller knaprat piller själv, men han sover bort förmiddagen.

Jag ska försöka att snacka med honom.
Men hur har han råd?
Citera
2025-09-02, 15:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men hur har han råd?

Jag tror som sagt att han säljer, eftersom vi har hittat våg och påsar.

Men, vi har inte hittat några stora mängder, även om han har beställt paket någon gång.

Han köper väl på nätet eller får köpa av andra i gänget.

Kanske att han köper ett hekto som mest då, men jag vet inte riktigt.
Citera
2025-09-02, 16:06
Medlem
bralesss avatar
Du tror en 20-årig pundare inte vet vad Swish är haha
Citera
2025-09-02, 19:52
Medlem
Flouvonnes avatar
"Det börjar med cannabis,,, å slutar i hasch" Eller hur det gamla memet på gubben i nån TV-show gick om nån minns den

Hur som, cannabis är oftast inte farligt i sig, om man inte börjar röka i tidig ålder som individen TS beskriver verkar ha gjort, då kan du skada hjärnan när den håller på att utvecklas. Började själv röka alldeles för ung, tror jag var ca 14 år och rökte väl dagligen från 14 till 17 år ca. Undrar fortfarande ibland hur mitt liv hade sett ut om man inte börjat röka i så tidig ålder.

Den största faran med cannabis handlar inte om drogen i sig, utan om att du för att det är illegalt oftast måste ta kontakt med och umgås med äldre individer som har tillgång till tyngre grejer, då kan det ju fungera som en inkörsport till tyngre droger. Så var det med mig i alla fall, började med cannabis som var min huvuddrog men hann prova LSD, tjack, lite benso, opiater av olika slag (minns inte riktigt vilka men hur som) etc innan gymnasiets rektor ringde hem till mig och mina föräldrar och berättade att de sett många varningstecken på missbruk.

La direkt alla korten på bordet och fick gå och kissa varje eller varannan vecka i 1,5 år för att få fortsätta gå klart skolan. Detta gjorde jag faktiskt och rörde inte droger sen tills jag var över 30 år, och mitt liv sen dess har inte varit det bästa.

Sen ska man inte bortse från den lilla procent (under 1% om jag minns korrekt) som har latent schizofreni/psykisk sjukdom av något slag som kan triggas av drogen.

Aldrig bra att barn/ungdomar börjar knarka för tidigt helt enkelt. Men i den åldern saknar ju de flesta konsekvenstänk och behöver att någon myndighet, föräldrar eller liknande tar en i kragen så att säga.

Har inga bra råd att ge men där får du lite info från någon som var i en liknande sits.
Citera
2025-09-02, 22:03
Medlem
Nej, gå inte på myten om att cannabis är problemfritt.

Det gör människor slöa och oengagerade. Storrökarna skiter totalt i sin hälsa och hur deras liv utvecklas. Det är hemskt att så många sprider desinformation om det motsatta.

Ta ett snack med honom och tipsa honom om NA.
Citera
2025-09-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl så. Den han bor hos har pratat om det ett antal gånger.

Han är på helt fel plats, om man säger så, och han har en misshandelsdom på sig, då han slog någon på ett ungdomshem.

Förmodligen slutar det i en resa till fängelset.

Men ändå, vad kan man säga för att få han att fatta?

Han verkar förvisso inte ha en välfungerande hjärna.

Var en vän och stötta men släpp tanken på att du kan prata honom till rätta. Ingen mer än han själv kan komma till det beslutet. Handlar också om du är schysst mot sig själv och inte känner du har ett ansvar att lösa detta…för det kan du inte. Hoppas det går fint för er båda
Citera
2025-09-03, 01:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Var en vän och stötta men släpp tanken på att du kan prata honom till rätta. Ingen mer än han själv kan komma till det beslutet. Handlar också om du är schysst mot sig själv och inte känner du har ett ansvar att lösa detta…för det kan du inte. Hoppas det går fint för er båda

Mm, nä det är ju det, antingen vill han ta sig ur det, eller så vill han inte. Man kan bara ge några exempel och fråga om vad han har tänkt sig för liv.

Men det är inte som att drinkare eller rökare är omedvetna om riskerna. Ruset/beroendet trumfar det som man egentligen vet.
Citera
2025-09-03, 09:44
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inte dödligt då eller hur. De överdrivna ordvalet får stå för dig. Men att börja röka cannabis vid 16 kan definitivt vara förstörande. Cannabisens effekt på outvecklade hjärnor är väldokumenterad. Att röka någon enstaka gång är knappast skadligt, men de som gillar effekten stannar ju inte där eller hur. Dagligt rökande innan hjärnan är färdig är, just det, ödeläggande. Att röka i vuxen ålder är en helt annan sak.

Exakt det är mer kopplat till ödeläggande, vilket betyder att det kan förstöra hela livet för en. Heroin kan vara förödande, att köra bil full kan vara förödande, men det inte ett ordval att förknippa med cannabis.
Men jag förstår givetvis vad du försöker säga. Det kan vara mer skadligt att röka när hjärnan inte är helt utvecklad, säger dom.
Citera
2025-09-03, 12:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
Exakt det är mer kopplat till ödeläggande, vilket betyder att det kan förstöra hela livet för en. Heroin kan vara förödande, att köra bil full kan vara förödande, men det inte ett ordval att förknippa med cannabis.
Men jag förstår givetvis vad du försöker säga. Det kan vara mer skadligt att röka när hjärnan inte är helt utvecklad, säger dom.

Det finns forskning som säger att om en person utsätts för THC under ungdomsåren, när hjärnan fortfarande utvecklas, störs den normala mognaden av så kallade pyramidala neuroner. Dessa nervceller är avgörande för att hjärnan ska prestera optimalt vad gäller bland annat beslutsfattande, impulskontroll och emotionell reglering.

I TS fall skulle jag då säga att cannabis definitivt är en bidragande orsak till situationen. Och det var det enda jag ville ha sagt. Jag ser inget fel i att som vuxen använda cannabis i ett rekreativt syfte, jag gör det själv.
Citera
2025-09-03, 13:39
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns forskning som säger att om en person utsätts för THC under ungdomsåren, när hjärnan fortfarande utvecklas, störs den normala mognaden av så kallade pyramidala neuroner. Dessa nervceller är avgörande för att hjärnan ska prestera optimalt vad gäller bland annat beslutsfattande, impulskontroll och emotionell reglering.

I TS fall skulle jag då säga att cannabis definitivt är en bidragande orsak till situationen. Och det var det enda jag ville ha sagt. Jag ser inget fel i att som vuxen använda cannabis i ett rekreativt syfte, jag gör det själv.

Jag har inte läst den forskningen själv men definitivt hört det från flera och tror som du säger att avråda ungdomar från att missbruka och använda dagligt. Men anser även att i förhållande till annat så är skadan nog lägre och något som kan/ska få provas på i ungdomen. Tycker nog även alkohol hör till där, men som vi samtidigt vet kan både alkohol och cannabis resultera i att man vill prova annat.
Jag hör vad du säger och håller med till viss del iaf.
Citera
2025-09-03, 22:00
Medlem
Intressant att du nämner studiekamraterna som lyckades trots drogerna, det är ju en sorts Stockholmssyndrom för vuxna. Men låt oss vara ärliga, hur många av dem var verkligen lyckliga? Och hur mycket energi gick åt att kompensera för alla missade möjligheter och dåliga val?
Citera
2025-09-05, 21:15
Medlem
Låter ju sjuk klyschigt men en förutsättning att kunna hjälpa någon är att vilja fatta problemet. Skadligt bruk av vad som helst är oftast bara den dåliga lösningen. Att förklara för någon att knark minsann är dåligt är ett utmärkt sätt att visa man inte har någon aning. Din kompis försöker fly något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in