2025-09-03, 15:07
Medlem
När man köpt en ny mobil brukar man få välja diverse inställningar under setupen, bl.a. att man kan skicka data till tillverkaren (Samsung, Xiaomi etc.) om hur man använder mobilen för att de säger att detta förbättrar batteritid, stabilitet av appar, de kan åtgärda fel etc. Brukar ni aktivera detta?

Har man köpt en Android brukar även Google fråga om man vill dela med sig av sådant till dem.

Det där med att det skulle förbättra batteritid dock, syftar dom på framtida produkter då eller den man har i handen just nu?

För produkten man redan köpt kan de väl inte optimera på det viset på annat sätt än via standard uppdateringar som alla som köpt produkten får oavsett om de aktiverat att skicka användningsdata eller ej?
Senast redigerad av Harrison1 2025-09-03 kl. 15:12.
Citera
2025-09-03, 15:16
Avslutad
Nej, det gör jag inte
Citera
2025-09-03, 15:28
Medlem
Nej, verkligen inte!
Citera
2025-09-03, 15:35
Medlem
Den sista uppdateringen som släpps brukar dränera batteriet totalt.
Även om du tackar nej så kommer mängder med olika data skickas iväg till okända.
Citera
2025-09-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Nej, det gör jag inte

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, verkligen inte!

Jag avaktiverade det också. Jag är lite paranoid att det samlas in mer information än vad de anger. Är det av samma skäl som ni inte delar infon?

De påstår ju att det bara skickas information om när man öppnar appar i princip etc. och inget som är väldigt personligt.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Den sista uppdateringen som släpps brukar dränera batteriet totalt.
Även om du tackar nej så kommer mängder med olika data skickas iväg till okända.

Hur menar du med sista uppdateringen? Ska man aldrig gå med på att uppdatera något för mobilen så länge som den funkar bra tycker du?
Citera
2025-09-03, 16:06
Medlem
triptykens avatar
Nej.

Alltid alltid alltid roota och installera om telefonen.

Varför ska jag betala för maskinen och sen betala vidare med min information?
Citera
2025-09-03, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej.

Alltid alltid alltid roota och installera om telefonen.

Varför ska jag betala för maskinen och sen betala vidare med min information?
Man rootar väl inte en ny telefon som har garantin kvar.
Citera
2025-09-03, 19:07
Medlem
Raggarspinns avatar
När man köper en android-mobil så är det användaren som är produkten. Oavsett om man väljer att inte dela med sig av information till tillverkaren eller google. Det är inte användaren, det är data och beteendemönster som används för att skapa och sälja tjänster till andra intressenter.
Citera
2025-09-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
När man köper en android-mobil så är det användaren som är produkten. Oavsett om man väljer att inte dela med sig av information till tillverkaren eller google. Det är inte användaren, det är data och beteendemönster som används för att skapa och sälja tjänster till andra intressenter.

När de ger en ett alternativ att inte skicka iväg data, är det då enbart för syns skull för att man ska få ett falskt intryck av integritet?
Citera
2025-09-04, 06:24
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
När de ger en ett alternativ att inte skicka iväg data, är det då enbart för syns skull för att man ska få ett falskt intryck av integritet?
Ungefär så ja!
Att välja inte dela information med Google hindrar inte appar att dela information med Google.
https://support.google.com/android/answer/6078260?hl=sv
Använder du Android utan GMS (aosp) så är förutsättningarna annorlunda och data delas inte med tillverkaren eller Google. Men du kan då heller inte använda vanliga appar som är beroende av GMS.
Citera
2025-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Jag avaktiverade det också. Jag är lite paranoid att det samlas in mer information än vad de anger. Är det av samma skäl som ni inte delar infon?

De påstår ju att det bara skickas information om när man öppnar appar i princip etc. och inget som är väldigt personligt.

Hur menar du med sista uppdateringen? Ska man aldrig gå med på att uppdatera något för mobilen så länge som den funkar bra tycker du?

Sist jag köpte en telefon så tog det en stund att ställa in den så som jag ville ha den. Valde ringsignaler osv.
Efter en tids användande, när jag vant mig vid telefonen så var det dags för en uppdatering. Det första som hände var att min valda ringsignal försvann ur telefonen och ersattes av en annan signal.
Företaget som tillhandahåller uppdateringarna hade bestämt sig för att denna ringsignal ej längre skulle ingå i telefonen. Det gick inte att få tillbaka ringsignalen.

En av de sista uppdateringarna jag gjorde på min gamla telefon segade ner systemet något otroligt. Även batteritiden minskade något kopiöst.

När jag uppdaterade min nya telefon så ändrade man storleken på alla jävla ikoner.
Vissa ikoner byttes även ut o ersattes av ikoner som jag inte alls gillade.

Så nej, uppdateringar är fan bara skit.
Citera
2025-09-04, 16:51
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sist jag köpte en telefon så tog det en stund att ställa in den så som jag ville ha den. Valde ringsignaler osv.
Efter en tids användande, när jag vant mig vid telefonen så var det dags för en uppdatering. Det första som hände var att min valda ringsignal försvann ur telefonen och ersattes av en annan signal.
Företaget som tillhandahåller uppdateringarna hade bestämt sig för att denna ringsignal ej längre skulle ingå i telefonen. Det gick inte att få tillbaka ringsignalen.

En av de sista uppdateringarna jag gjorde på min gamla telefon segade ner systemet något otroligt. Även batteritiden minskade något kopiöst.

När jag uppdaterade min nya telefon så ändrade man storleken på alla jävla ikoner.
Vissa ikoner byttes även ut o ersattes av ikoner som jag inte alls gillade.

Så nej, uppdateringar är fan bara skit.

Det är därför man sparar ner ringsignalerna lokalt i telefonen och kanske även i molnet.

Och man använder en hemskärmsersättare som tex Nova, då får man allting precis som man vill ha det, plus att man kan göra en backup och då går det mycket fortare efter en återställning eller en uppdatering att få tillbaka allting 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in