2025-09-03, 00:21
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Snubblade över en ganska intressant sida på SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/kpi-och-kpif-tva-olika-inflationsmatt/

Där dom visar vad som hushåll spenderar sina pengar på. Då kan man tydligt se att under 90-talet så spenderade hushållen en klart större del av sin inkomst på boende jämfört med idag. Jag kan verkligen inte se att det är så höga bostadspriser i Sverige.

För egen del så lånade jag maxbeloppet när jag köpte min lgh, trots det har jag mycket pengar över varje månad. Så att hushåll i Sverige skulle vara så ekonomiskt pressade har jag svårt att se. Personligen har jag aldrig träffat någon som verkligen har svårt att betala för sitt bolån, troligtvis mycket pga det är så höga krav för att få bolån i Sverige.

Boomers i 70-tals villa spenderar inte så mycket idag nej, men den 25-åriga hemomvårdssjuksköterskan i nyköpta ettan på 17.12 kvm för 2.3m betalar desto mer.

Ni bolånetroll är förvisso inte så smarta och förväntningarna är låga men lite tankeförmåga borde det väl finnas någonstans. Du kunde ju trots allt skriva ett fullt begripligt inlägg?
Citera
2025-09-03, 01:10
Medlem
DVikings avatar
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rekordmanga-bostader-till-salu-sa-gor-du-ett-kap

dEt gåR BrA nU

Sen visar inte denna typ av data hur illa det är - snittiden är oändlig eftersom mycket inte blir sålt alls!
Citera
2025-09-03, 05:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vet ju absolut inte vart du bor så det säger mig tyvärr inte mycket.

Dock kan jag säga att de saker du listade är knappast saker man enkelt kan göra själv, du behöver definitivt vara utbildad för det eller ta in/hyra in hjälp för att få dem sakerna ordnade.

Jag kikade själv bara för skojs skull i mitt närområde (Göteborg) och har hittat två objekt som är i extremt stort renoveringsbehov och trots det har de utropspris som ligger över Boolis egna värdering som jämför likvärdiga objekt i området.

Detta är bara en väldigt tråkig historia för jag tror det finns många som är i min sits och gärna hade haft hus men objekten som kommer ut är på tok för dyra jämfört med vad de borde kosta och säljare tror att renovering och rena skador på bostaden inte spelar någon roll...
Jag hoppas priserna går ner till en rimlig nivå någon gång
Boolis värdering är irrelevant då den alltid är för låg på 99 av 100 objekt
Citera
2025-09-03, 06:23
Avslutad
Citat:
Vet ju absolut inte vart du bor så det säger mig tyvärr inte mycket.

Dock kan jag säga att de saker du listade är knappast saker man enkelt kan göra själv, du behöver definitivt vara utbildad för det eller ta in/hyra in hjälp för att få dem sakerna ordnade.

Jag kikade själv bara för skojs skull i mitt närområde (Göteborg) och har hittat två objekt som är i extremt stort renoveringsbehov och trots det har de utropspris som ligger över Boolis egna värdering som jämför likvärdiga objekt i området.

Detta är bara en väldigt tråkig historia för jag tror det finns många som är i min sits och gärna hade haft hus men objekten som kommer ut är på tok för dyra jämfört med vad de borde kosta och säljare tror att renovering och rena skador på bostaden inte spelar någon roll...
Jag hoppas priserna går ner till en rimlig nivå någon gång

Jag gav exempel i tråden för några veckor sen . Två hus i Bromma som var identiska i grunden. Samma läge, samma storlek på tomt. Det enda hade stort renoveringsbehov och det andra var topprenoverat. Diffen var väl 3-3,5msek. Detta var dock små hus, hade det varit 200 kvm hade nog diffen varit större.

Vad är en ”rimlig” nivå? Att bygga ett nytt standardhus från grunden kostar runt 4,5-5msek idag ink allt. Och det förutsätter att du fått tomten gratis.

Den här villan tex har varit till salu sedan hedenhös;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norrfallsviken-kramfors-kommun-vasterlandet-214-21057696

I vissa områden är marken inte bara gratis, dess värde för husbygge är snarare negativ. Dvs bygger du ett hus för 5 msek kanske du bara får 2 för det.

Hur ska det bli billigare? Markpriserna i storstäderna lär knappast hamna på noll? När det gäller nybyggen smälls de upp relativt fort så det är materialet som kostar pengar.

Här är ett exempel ute i tjotaheti.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vallentuna-kommun-hagalundsvagen-3a-21580411

7,5msek är vad de sannolikt behöver ta för att göra en liten vinst/gå runt.

Vissa drömmer sig tillbaka om hur billigt det var ”förr”.

Jag såg själv ett radhus i originalskick i Sthlmsförort häromåret från tidigt 80-tal. Det hade;

1. Plastmattor i badrummen och supersnikinredning
2. Plastmattor i de flesta övriga rum
3. Oisolerad platta
4. Tak av papp
5. 2-glas fönster i trä med isolerkasetter (standard i dag är alufönster med 3-glas)
6. El-element
7. Mindre tätad fasad
8. De billigaste vitvarorna på marknaden

Bygger man ett sådant radhus idag kommer det nog bli rejält mycket billigare. Trots att många verkar drömma sig tillbaka så skulle ingen acceptera en sådan standard på ett nybygge idag
Citera
2025-09-03, 06:28
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/rekordmanga-bostader-till-salu-sa-gor-du-ett-kap

dEt gåR BrA nU

Sen visar inte denna typ av data hur illa det är - snittiden är oändlig eftersom mycket inte blir sålt alls!

Vad är din poäng? Omsättningstiden är alltid längre för allt (bostad, tv, bil, rolexklocka, grävmaskin, kärnkraftverk etc) under ekonomisk lågkonjunktur jämfört med ekonomisk högkonjunktur.
Citera
2025-09-03, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varifrån har du fått att det skulle vara lokalt just här i kvarteren?

Att bankerna är ovilliga till renoveringslån gäller inte bara här. Eller att de under 40 inte renoverar själva.

Bra att vi är överens om att det går bra att göra saker själv. (Och så lägger jag till för ev autister att det blir svårare om man är handikappad).

Varför skulle man behöva utbildning på det jag nämnde?
Jag är teoretiker utan praktisk utbildning. Det har gått bra ändå. (Sedan lär jag jobba långsammare än en hantverkare. Men jag ser inte att det har någon betydelse).

Nuförtiden skulle jag säga att det är mycket lättare att göra saker själv. Globaliseringen har pressat ned priserna för verktyg och nätet innehåller enorm information för den som vill göra jobbet själv.

Det är väl inget svar. Vet du inte?

Tror du slår något rekord i att vara osakligt och svårt förvirrad här.

---------------------------------
För den som vill få en inblick i en större uplift så kan följande tråd vara av intresse.
https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-fran-69-totalrenovering.462111/
Jag frågade för att jag ville veta för din erfarenhet (bostäder som behöver renoveras säljs med nedsatt pris) är markant avvikande från min erfarenhet där bostäder som behöver renoveras med nytt badrum/kök/tak säljs med nedsättning på avsevärt mycket lägre än vad det skulle kosta att få upp stället till beboeligt skick.
Därför jag bad dig hitta objekt som du tyckte var i sådant skick.

Jag är absolut inte förvirrad, det är snarare du som är det som inte förstår varför någon som är 30 inte vill betala fullpris för ett objekt där du behöver göra om badrum, kök och tak och sedan påstår att det går bra att göra dräneringsarbete själv.

Du har faktiskt svarat på min fråga kring hur folk kan lägga ut renoveringsobjekt till mer eller mindre fullpris så det är jag tacksam för, sedan är jag väldigt ointresserad av att argumentera med dig kring vad man kan eller inte kan göra själv. Tycker du att folk skall kunna göra allt själv utan hjälp så får du gärna göra det.
Citera
2025-09-03, 07:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broks
Snubblade över en ganska intressant sida på SCB:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/kpi-och-kpif-tva-olika-inflationsmatt/

Där dom visar vad som hushåll spenderar sina pengar på. Då kan man tydligt se att under 90-talet så spenderade hushållen en klart större del av sin inkomst på boende jämfört med idag. Jag kan verkligen inte se att det är så höga bostadspriser i Sverige.

För egen del så lånade jag maxbeloppet när jag köpte min lgh, trots det har jag mycket pengar över varje månad. Så att hushåll i Sverige skulle vara så ekonomiskt pressade har jag svårt att se. Personligen har jag aldrig träffat någon som verkligen har svårt att betala för sitt bolån, troligtvis mycket pga det är så höga krav för att få bolån i Sverige.
Under 60 talet lade hushållen klart lägre andel av sin lön på boende jmf med idag på tal om meningslösa jämförelser och jag undrar vad som skedde efter år 2022, kan det ha något med ränta och lånekostnader att göra.
Citera
2025-09-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag gav exempel i tråden för några veckor sen . Två hus i Bromma som var identiska i grunden. Samma läge, samma storlek på tomt. Det enda hade stort renoveringsbehov och det andra var topprenoverat. Diffen var väl 3-3,5msek. Detta var dock små hus, hade det varit 200 kvm hade nog diffen varit större.

Vad är en ”rimlig” nivå? Att bygga ett nytt standardhus från grunden kostar runt 4,5-5msek idag ink allt. Och det förutsätter att du fått tomten gratis.

Den här villan tex har varit till salu sedan hedenhös;

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norrfallsviken-kramfors-kommun-vasterlandet-214-21057696

I vissa områden är marken inte bara gratis, dess värde för husbygge är snarare negativ. Dvs bygger du ett hus för 5 msek kanske du bara får 2 för det.

Hur ska det bli billigare? Markpriserna i storstäderna lär knappast hamna på noll? När det gäller nybyggen smälls de upp relativt fort så det är materialet som kostar pengar.

Här är ett exempel ute i tjotaheti.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vallentuna-kommun-hagalundsvagen-3a-21580411

7,5msek är vad de sannolikt behöver ta för att göra en liten vinst/gå runt.

Vissa drömmer sig tillbaka om hur billigt det var ”förr”.

Jag såg själv ett radhus i originalskick i Sthlmsförort häromåret från tidigt 80-tal. Det hade;

1. Plastmattor i badrummen och supersnikinredning
2. Plastmattor i de flesta övriga rum
3. Oisolerad platta
4. Tak av papp
5. 2-glas fönster i trä med isolerkasetter (standard i dag är alufönster med 3-glas)
6. El-element
7. Mindre tätad fasad
8. De billigaste vitvarorna på marknaden

Bygger man ett sådant radhus idag kommer det nog bli rejält mycket billigare. Trots att många verkar drömma sig tillbaka så skulle ingen acceptera en sådan standard på ett nybygge idag

Tycker Boolis värdering verkar stämma rätt väl, i de fall jag kikat på den. Stundvis är den för hög, snarare.

Rimlig nivå är samma nivå som motsvarande hus kostar i området.

Ett exempel från Göteborg där det var ett kedjehusområde där ett hus med kraftiga renoveringsbehov låg ute för ~400 000 kr mindre än vad jämförbara objekt sålts för i området. Exakt samma hus, samma byggår men renoveringsbehov som ger ~400 000 kr lägre pris trots att renoveringen hade kostat 1 miljon eller mer (i värsta fall).

De två exemplen är ju relativt nybygge, hur spelar det in tänker du?

Poängen som jag gav från första post i tråden är exakt det du verkar antyda på.
Folk vill stundvis ha nästan fullpris för gamla objekt (som byggdes och köptes relativt billigt) som motsvarar nybyggen idag.
Om det kostar 4,5 miljoner att bygga ett hus idag, varför skall man betala 5 miljoner för ett hus från 80-talet med kasst tak, badrum och kök som behöver bytas?

Det är det som är poängen, att nybyggda hus är dyra är knappast konstigt. Att gamla hus med kraftiga renoveringsbehov är dyra är däremot en smula konstigt
Citera
2025-09-03, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag bor också i gbg-området - och i mitt område går vissa hus för 10 mille och vissa hus (albeit mindre hus - inte ens får bud när de ligger ute för 5-6 mille). Nu är ju dessa hus inte alls att jämföra egentligen då potentiella kundgruppen är så otroligt olika, men men.

Problemen är som den gode ekbo säger att bankerna i nuläget inte tillåter att du lånar upp på fastigheten för att göra förbättrande renoveringar - vilket var ganska standard förr då du direkt kunde räkna hem kostnaden. Nuförtiden är bankerna lite mer restriktiva då dom - likt du - tycker att det börjar bli lite dyrt och kanske inte ser att deras pant räcker till i det värsta scenariot.

Men på tal om det - fick precis en ny värdering på villan på booli. Gick upp typ 200 k på en månad så nu är jag ute på blocket och ska skaffa båt inför nästa säsong. Hoppas bara dom återanställer handläggarna för båtlån snart ...
Men om bankerna inte tillåter belåning för att renovera hur kan då prisnedsättningen vara lägre?
Det borde ju bli mer nedsättning i de fallet eftersom det är svårare att renovera huset, inte tvärtom.

Det är dock bra att veta ifall jag beslutar att buda på något objekt. Tycker alla priser är på tok för dyra så inget har lockat direkt men alltid bra att ha med sig att renovering kommer bli dyrare än tänkt för det måste finansieras själv.
Citera
2025-09-03, 08:41
Avslutad
Citat:
Tycker Boolis värdering verkar stämma rätt väl, i de fall jag kikat på den. Stundvis är den för hög, snarare.

Rimlig nivå är samma nivå som motsvarande hus kostar i området.

Ett exempel från Göteborg där det var ett kedjehusområde där ett hus med kraftiga renoveringsbehov låg ute för ~400 000 kr mindre än vad jämförbara objekt sålts för i området. Exakt samma hus, samma byggår men renoveringsbehov som ger ~400 000 kr lägre pris trots att renoveringen hade kostat 1 miljon eller mer (i värsta fall).

De två exemplen är ju relativt nybygge, hur spelar det in tänker du?

Poängen som jag gav från första post i tråden är exakt det du verkar antyda på.
Folk vill stundvis ha nästan fullpris för gamla objekt (som byggdes och köptes relativt billigt) som motsvarar nybyggen idag.
Om det kostar 4,5 miljoner att bygga ett hus idag, varför skall man betala 5 miljoner för ett hus från 80-talet med kasst tak, badrum och kök som behöver bytas?

Det är det som är poängen, att nybyggda hus är dyra är knappast konstigt. Att gamla hus med kraftiga renoveringsbehov är dyra är däremot en smula konstigt

Det sista beror på vart det ligger. Köper du ett hus i Danderyd eller Lidingö så är 75% av värdet tomten och 25% huset. Om fastigheten kostar 10msek är alltså huset värt 2,5m.

Hela premissen är inget jag alls känner igen.

Denna kåk har nu bud på 13 msek. 175 kvm 1000 kvm tomt.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ensta-taby-kommun-backvagen-8-21591397

Här är ett renoveringsobjekt några 100 meter bort i samma storlek. 8,2 msek

https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-ensta-taby-kommun-skoldvagen-8-21361477

Ett annat renoveringsobjekt för 9,5msek

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-ensta-taby-kommun-salgvagen-52-21532227

Hur är det inte en markant diff?

Om dessa renoveringsobjekt var topprenoverade hade de gått för 11-12
Citera
2025-09-03, 08:53
Avslutad
Citat:
Men om bankerna inte tillåter belåning för att renovera hur kan då prisnedsättningen vara lägre?
Det borde ju bli mer nedsättning i de fallet eftersom det är svårare att renovera huset, inte tvärtom.

Det är dock bra att veta ifall jag beslutar att buda på något objekt. Tycker alla priser är på tok för dyra så inget har lockat direkt men alltid bra att ha med sig att renovering kommer bli dyrare än tänkt för det måste finansieras själv.

På tok för dyra i relation till vad? det är ju bevisligen i linje med vad folk är beredda att betala.
Citera
2025-09-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

En reflektion jag gjorde ang huset med lite större (ej akuta) renoverings och moderniseringsbehov här där jag bor, var att byggnaden (när man drar av markpriset) blev väldigt billigt. Oskäligt billigt skulle jag säga.

Men det är väl så att nyproduktionen är ganska billig relativt när hantverkare skall in och göra jobb.

Vi kanske går mot en situation där man börjar riva hus och bygga nytt, eftersom renoveringar blir för dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in