Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Vet ju absolut inte vart du bor så det säger mig tyvärr inte mycket.
Dock kan jag säga att de saker du listade är knappast saker man enkelt kan göra själv, du behöver definitivt vara utbildad för det eller ta in/hyra in hjälp för att få dem sakerna ordnade.
Jag kikade själv bara för skojs skull i mitt närområde (Göteborg) och har hittat två objekt som är i extremt stort renoveringsbehov och trots det har de utropspris som ligger över Boolis egna värdering som jämför likvärdiga objekt i området.
Detta är bara en väldigt tråkig historia för jag tror det finns många som är i min sits och gärna hade haft hus men objekten som kommer ut är på tok för dyra jämfört med vad de borde kosta och säljare tror att renovering och rena skador på bostaden inte spelar någon roll...
Jag hoppas priserna går ner till en rimlig nivå någon gång
Jag gav exempel i tråden för några veckor sen . Två hus i Bromma som var identiska i grunden. Samma läge, samma storlek på tomt. Det enda hade stort renoveringsbehov och det andra var topprenoverat. Diffen var väl 3-3,5msek. Detta var dock små hus, hade det varit 200 kvm hade nog diffen varit större.
Vad är en ”rimlig” nivå? Att bygga ett nytt standardhus från grunden kostar runt 4,5-5msek idag ink allt. Och det förutsätter att du fått tomten gratis.
Den här villan tex har varit till salu sedan hedenhös;
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-norrfallsviken-kramfors-kommun-vasterlandet-214-21057696
I vissa områden är marken inte bara gratis, dess värde för husbygge är snarare negativ. Dvs bygger du ett hus för 5 msek kanske du bara får 2 för det.
Hur ska det bli billigare? Markpriserna i storstäderna lär knappast hamna på noll? När det gäller nybyggen smälls de upp relativt fort så det är materialet som kostar pengar.
Här är ett exempel ute i tjotaheti.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vallentuna-kommun-hagalundsvagen-3a-21580411
7,5msek är vad de sannolikt behöver ta för att göra en liten vinst/gå runt.
Vissa drömmer sig tillbaka om hur billigt det var ”förr”.
Jag såg själv ett radhus i originalskick i Sthlmsförort häromåret från tidigt 80-tal. Det hade;
1. Plastmattor i badrummen och supersnikinredning
2. Plastmattor i de flesta övriga rum
3. Oisolerad platta
4. Tak av papp
5. 2-glas fönster i trä med isolerkasetter (standard i dag är alufönster med 3-glas)
6. El-element
7. Mindre tätad fasad
8. De billigaste vitvarorna på marknaden
Bygger man ett sådant radhus idag kommer det nog bli rejält mycket billigare. Trots att många verkar drömma sig tillbaka så skulle ingen acceptera en sådan standard på ett nybygge idag