Citat:
Ursprungligen postat av
Parongatan
Flera undrar hur ingen kan ha hört skotten, fast det är många människor i rörelse.
Idag är ljuddämpare mer vanligt på handeldvapen än tidigare. Och då låter skotten såpass lågt att man kan avlossa dem utan att ens bära hörselskydd, även om man avlossar många patroner under exempelvis träning för dynamiskt skytte.
Man hör endast en dov puff som ytterst få skulle reagera på, även om de befann sig i närheten. Har man aldrig skjutit 9-millimeterspistol med ljuddämpare och vet hur skottljudet låter, så gör man knappast en koppling att någon skjuter pistol mitt inne i stan.
Jag har ingen som helst vetskap om den här händelsen. Men jag vill öppna upp för att man kan avrätta människor mitt i ett välfrekventerat bostadsområde med grovkalibriga handeldvapen, utan att någon behöver reagera på skottlossning - om vapnet har en effektiv ljuddämpare.
Det är dock fortfarande väldigt ovanligt att gängkriminella använder ljuddämpare.
Mest för att det är krångligt att få tag på, och inte är något som gängkriminella prioriterar; att skotten inte ska höras av allmänheten. Man bryr sig inte om det.
Ännu mer så när det är tonåringar som springer runt med vapen och tar på sig att utföra mord.