Citat:
Ursprungligen postat av
Hoald
En del som diskuterar områdets karaktär och som ofta på Flashback blir det väldigt onyanserat och säkerhetsnivån likställs med en favela i Brasilien. Varken Lunden eller de närliggande kvarteren är "utsatta områden" i stil med Angered, Bergsjön, Biskop etc och de flesta som bor där är svenskar (eller åtminstone integrerade invandrare).
Det händer uppenbarligen grejer där ibland men jag upplever inte att det överlag är kopplat till de boende. Det är ett område som ligger strax utanför centrum som många rör sig igenom på väg ut till bl a Angered och Bergsjön. Många missbrukare i närheten av Systembolaget nere vid Olskrokstorget och det becknas en del däromkring, men jag tror dom flesta becknarna är från andra stadsdelar.
Det är iaf min uppfattning efter att själv ha bott där under många år fram tills relativt nyligen. Hoppas detta gav en lite klarare och mer nyanserad bild.
Detta stämmer absolut. När jag flyttade till Lunden var det absolut ett av de mer attraktiva områdena i hela Göteborg och är fortfarande till viss grad. Kanske därför det blir sådant ramaskri när folk skjuts till döds utanför den lokala ICAn här, det blir liksom helt fel. Lunden är lugnt, ligger inbäddat bland dyra villor, men börjat se lite mer skumma typer på mina kvällspromenader det senaste som jag inte sett tidigare och haft polisen på min gata några gånger senaste året.
Den dystra sanningen är väl kanske att det inte finns någon trygg del av Göteborg längre..