2025-09-02, 20:14
Moderator
Parongatans avatar
Flera undrar hur ingen kan ha hört skotten, fast det är många människor i rörelse.

Idag är ljuddämpare mer vanligt på handeldvapen än tidigare. Och då låter skotten såpass lågt att man kan avlossa dem utan att ens bära hörselskydd, även om man avlossar många patroner under exempelvis träning för dynamiskt skytte.

Man hör endast en dov puff som ytterst få skulle reagera på, även om de befann sig i närheten. Har man aldrig skjutit 9-millimeterspistol med ljuddämpare och vet hur skottljudet låter, så gör man knappast en koppling att någon skjuter pistol mitt inne i stan.

Jag har ingen som helst vetskap om den här händelsen. Men jag vill öppna upp för att man kan avrätta människor mitt i ett välfrekventerat bostadsområde med grovkalibriga handeldvapen, utan att någon behöver reagera på skottlossning - om vapnet har en effektiv ljuddämpare.
Citera
2025-09-02, 20:14
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
Kanske kört med någon ljuddämpare

du kollar för mycket på Hollywood filmer
tror du att pistolen blir lika tyst som på filmer?
Citera
2025-09-02, 20:15
Medlem
Förövrigt så är parkeringsgaraget låst och man behöver kort för att ta sig in dit, så jag är tveksam att dessa stollar ens befunnit sig i därinne. Bakom garaget, vid Redbergslids scoutkår är det en ganska undangömd parkering som är passande för snabbare affärsuppgörelser. Återvändsgränd och bara en väg ut med bil. Bra ställe att lura folk till för att sedan skjuta när dom åker därifrån. Tippar på att detta är vad som hänt.
Citera
2025-09-02, 20:16
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Verkar ju ändå vara ett skitställe, är du rädd att din bostadsrätt ska falla i värde eller?

Grejen är att Lunden/Bagaregården är jättemysiga områden. Men fel folk har börjat röra sig här.
Citera
2025-09-02, 20:18
Medlem
Verkar bara hisingsrelaterat enligt gp.
Citera
2025-09-02, 20:18
Medlem
En del som diskuterar områdets karaktär och som ofta på Flashback blir det väldigt onyanserat och säkerhetsnivån likställs med en favela i Brasilien. Varken Lunden eller de närliggande kvarteren är "utsatta områden" i stil med Angered, Bergsjön, Biskop etc och de flesta som bor där är svenskar (eller åtminstone integrerade invandrare).

Det händer uppenbarligen grejer där ibland men jag upplever inte att det överlag är kopplat till de boende. Det är ett område som ligger strax utanför centrum som många rör sig igenom på väg ut till bl a Angered och Bergsjön. Många missbrukare i närheten av Systembolaget nere vid Olskrokstorget och det becknas en del däromkring, men jag tror dom flesta becknarna är från andra stadsdelar.

Det är iaf min uppfattning efter att själv ha bott där under många år fram tills relativt nyligen. Hoppas detta gav en lite klarare och mer nyanserad bild.
Citera
2025-09-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
du kollar för mycket på Hollywood filmer
tror du att pistolen blir lika tyst som på filmer?
Nej absolut inte. Men lite tystare blir det med en silencer. Det kan du kolla på youtube. Klart det inte blir knäpptyst.
Citera
2025-09-02, 20:23
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ett dubbelmord lär väl få sina konsekvenser. Polisen får jobba dubbelpass ett tag framöver.

Det är väl i Göteborg som socialdemokraten Attenius använder staden som pilotprojekt för socialdemokraternas tvångsblandningspolitik inför att införa denna nationellt? Lunden verkar vara ett relativt välställt område, kan BO alternativt GM vara inflyttade tack vare Attenius?

GW sa för något år sen att Göteborgs polisen är bäst i landet att lösa brott, jag tror att de kommer lösa detta.
Citera
2025-09-02, 20:27
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Grejen är att Lunden/Bagaregården är jättemysiga områden. Men fel folk har börjat röra sig här.

Fel folk finns i hela stan. Var mycket skit där på nätterna redan för 25 år sedan. Ska man undvika bös nuförtiden behöver man ta sig bort ifrån områden med välutbyggd kollektivtrafik.
Citera
2025-09-02, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoald
En del som diskuterar områdets karaktär och som ofta på Flashback blir det väldigt onyanserat och säkerhetsnivån likställs med en favela i Brasilien. Varken Lunden eller de närliggande kvarteren är "utsatta områden" i stil med Angered, Bergsjön, Biskop etc och de flesta som bor där är svenskar (eller åtminstone integrerade invandrare).

Det händer uppenbarligen grejer där ibland men jag upplever inte att det överlag är kopplat till de boende. Det är ett område som ligger strax utanför centrum som många rör sig igenom på väg ut till bl a Angered och Bergsjön. Många missbrukare i närheten av Systembolaget nere vid Olskrokstorget och det becknas en del däromkring, men jag tror dom flesta becknarna är från andra stadsdelar.

Det är iaf min uppfattning efter att själv ha bott där under många år fram tills relativt nyligen. Hoppas detta gav en lite klarare och mer nyanserad bild.

Detta stämmer absolut. När jag flyttade till Lunden var det absolut ett av de mer attraktiva områdena i hela Göteborg och är fortfarande till viss grad. Kanske därför det blir sådant ramaskri när folk skjuts till döds utanför den lokala ICAn här, det blir liksom helt fel. Lunden är lugnt, ligger inbäddat bland dyra villor, men börjat se lite mer skumma typer på mina kvällspromenader det senaste som jag inte sett tidigare och haft polisen på min gata några gånger senaste året.

Den dystra sanningen är väl kanske att det inte finns någon trygg del av Göteborg längre..
Citera
2025-09-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
GW sa för något år sen att Göteborgs polisen är bäst i landet att lösa brott, jag tror att de kommer lösa detta.

Mycket möjligt. Jag har ingenting negativt att säga om Göteborgspolisen även om jag bara kommit i kontakt med dem enstaka gånger vid besök i staden. Trevliga och goa gubbar (och tjejer). Betydligt mycket trevligare än småstadspolis. Jag hoppas att de hittar de/de skyldiga snabbt för fällande dom och utvisning. De har säkert kartlagt potentiella mördare redan innan mordet skett. Svårare om mordet är outsourcat till annat icke-lokalt gäng via krypterade chattar men inte omöjligt.
Citera
2025-09-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
113 skjutningar och 34 döda hittills i år. Fyra månader kvar för att spräcka rekordet.
Kan vara värt att nämna att 10 av dessa dödsfallen skedde i samband med skjutningen i Örebro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in