2025-09-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Tidöavtalet står det följande på sida 62
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du sköna av Jussi Björling
Den blomstertid nu kommer av Israel Kolmodin
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Tröstevisa av Benny Andersson
Underbart av Kalle Moraeus och Orsa Spelmän

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.

Tror Jimmie Åkesson själv sa en gång I tiden att de skulle vara en armlängds avstånd ifrån kulturen. Sen hände något 🤔
Citera
2025-09-02, 13:37
Medlem
cerns avatar
Citat:
En svensk kulturkanon ska tas fram. Ett uppdrag ges att tillsätta fristående expertkommittéer i syfte att inom skilda kulturformer ta fram förslag på svensk kulturkanon. Tillsättningen av ledamöter i expertkommittéerna ska utgå från konstnärlig kompetens i respektive fält.
Den danska förlagan utgår från kategorierna arkitektur, böcker, film, grafisk form, musik (klassisk och ny musik) tror jag. Har filat på ett utkast till svensk kulturkanon om jag satt i juryn (har inte längre kontakter på kansiet).

Klassisk musik
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.
Ser väl bra ut och det är ju fint med svenska klassiker och hits men att inte "Visa från Utanmyra" är med här av svenske Jazz legenden Jan Johansson är ju väldigt tummen ner alltså.

Expertkomiteerna alltså. Undrar vilka de är? Stänger de in sig i ett rum eller hur går sådana här expert-rundor till egentligen? Hmm..
Citera
2025-09-02, 13:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Var väl inte så illa. Tvärtom helt OK. Man får tacka för att inte massa islam-skit och somaliska danser kom med på listan. När de superängsliga moderaterna har ett finger med i spelet kan det som bekant bli hur löjeväckande såssigt som helst.

Verken måste ha minst 50 år på nacken och då fanns det inte så många muslimer i Sverige.
Citera
2025-09-02, 13:38
Medlem
Hade det Röd-Gröna tillsatt denna projekt hade Yasin och 1Cuz varit med samt Röda Ögat. Även att Özz Nujen och Timbuktu deltar i presskonferensen.
Citera
2025-09-02, 13:39
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ser väl bra ut och det är ju fint med svenska klassiker och hits men att inte "Visa från Utanmyra" är med här av svenske Jazz legenden Jan Johansson är ju väldigt tummen ner alltså.

Expertkomiteerna alltså. Undrar vilka de är? Stänger de in sig i ett rum eller hur går sådana här expert-rundor till egentligen? Hmm..

Den är med... hela skivan är med.

Jag tycker det är en helt ok lista ju mer jag tittar på den. Ingen är 100 procent nöjd, alla är litet "ja ok då" kring den.
Citera
2025-09-02, 13:39
Medlem
Q6s avatar
Kanske bättre om staten släpper konsten fri och slopar alla bidrag till den.
Citera
2025-09-02, 13:41
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hade det Röd-Gröna tillsatt denna projekt hade Yasin och 1Cuz varit med samt Röda Ögat. Även att Özz Nujen och Timbuktu deltar i presskonferensen.

Men sluta... du sitter och gråtrunkar kring fria fantasier bara så du kan känna dig arg.

Det hade nog sett exakt likadant ut, men det hade vart en längre betänklighet, om dom rödgröna hade vart med på tanken om kulturkanon.

Jag som "rödgrön" tror att detta öppnar rätt hårt, och flera ställen finns det redan en tanke på att göra lokalpatriotiska kulturkanon och det är väl ffs roligt?
Citera
2025-09-02, 13:41
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag vill minnas att "En svensk kulturkalkon" ingick i SDs principprogram och det är skönt att de fick igenom den.

Den kan väl vara bra att slå i huvudet på de som tror att de har rätt att kalla sig "svenskar" antar jag?

Vad är vitsen? Det är ju inte direkt så att SDare på kommunal nivå känner till något av litterära verken förutom Pippi Långstrump. Hur mycket har denna så kallade utredning kostat skattebetalarna? Eller har han som tagit fram kanonen jobbat gratis för en god sak.

SD går för viktiga frågor verkligen, se till så byar får ha cruisingar och försöka ta fram någon sorts lista som man ska gilla om man är svensk.
Citera
2025-09-02, 13:43
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det stämmer att vi gick med i EU 1995, men Europakonventionen gick vi med i redan på femtiotalet. Se prop. 1951:165.

Den blev inte lag i Sverige förrän 1995. Väldigt, väldigt, väldigt enkelt för dig att kolla upp den saken.
Citera
2025-09-02, 13:45
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är Sverjevännernas livsuppgift att i alla möjliga sammanhang älta allt de hatar med Sverige. De har inte tid med att lyfta fram något positivt.

Så hur har Katitzi och Till kåtan och hemmet påverkat just ditt svenska kulturliv? Förutom att uppenbarligen ha gjort dig oförmögen att stava till Sverige?
Citera
2025-09-02, 13:48
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:

Arkitektur
Kirunas kyrka av Gustaf Wickman
Stockholms stadshus av Ragnar Östberg
Skrapan i Västerås av Boris Culjat
Svampen i Örebro av Sune Lindström
Kulturhuset i Järna av Erik Asmussen
Danvikshem i Stockholm av Aron Johansson

Litteratur
Mina drömmars stad av Patrick Fogelström
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf
Kallocain av Karin Boye
Utvandrarna av Vilhem Moberg
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Sune och Mamma mysko av Sören Olsson Anders Jacobsson
Karlsson på taket av Astrid Lindgren
Tomten av Viktor Rydberg

Film
Fanny och Alexander av Ingmar Bergman
Tomten är far till alla barnen av Kjell Sundvall
Fucking Åmål av Lukas Moodysson
Kalle Stropp och Grodan boll på svindlande äventyr av Jan Gissberg
Sommaren med Monica av Ingmar Bergman
Jönssonligan på Mallorca av Mikael Ekman
Äppelkriget av Hasse Alfredsson och Tage Danielsson

Lekar
Kubb
Gladiatorboll
Dunk
Bokia

Design
Berså av Stig Lindberg/Gustavsberg
Blixtlåset av Elias Howe
Stringhyllan av String
Keramiktomte av Lisa Larsson

Tavlor
Trask av Ulla Wiggen
Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström

Klassisk musik
Ack Värmeland du skön
Water music av Händel
Horgalåten av trad.

Populärmusik
Far jag kan inte få upp min kokosnöt av Povel Ramel
Guldet blev till sand av Peter Jöback
Tänd ett ljus av Triad
Shoreline av Broder Daniel
Kräm av Kent
Heartbreak hotel av Yohio
Euphoria av Loreen
Ring ring av Abba

Scenkonst
Fröken Julie av August Strindberg
Kristina från Duvemåla av Björn Andersson och Benny Ulvus

Vad tycker ni om kulturkanon för att jämna ut kulturellt kapital i skolan? Eller är det dåligt att staten lägger sig i kulturen? Vad tycker du för verk ska vara med på listan? (obs ingen listtråd)
Diskutera nedan.
Kanske behövs några stycken Kulturkanon(er) från olika aktörer o över tid får någon el ett par bli de mest använda. Statens kulturkanon eller (S)tatens ..ja d'vete fan?
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2025-09-02 kl. 13:51.
Citera
2025-09-02, 13:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Vad är vitsen? Det är ju inte direkt så att SDare på kommunal nivå känner till något av litterära verken förutom Pippi Långstrump. Hur mycket har denna så kallade utredning kostat skattebetalarna? Eller har han som tagit fram kanonen jobbat gratis för en god sak.

SD går för viktiga frågor verkligen, se till så byar får ha cruisingar och försöka ta fram någon sorts lista som man ska gilla om man är svensk.

Alla svenskar gillar väl alla punkter i denna kanon? Annars får man väl inte kalla sig svensk?

Det är lite märkligt att så många punkter som är kritiska mot äktenskapet fick plats på en lista beställd av SD. Är inte de mer "traditionella"?

Edit:
- "Det går an" av Carl Jonas Love Almqvist.
- "Giftas 1-2" av Strindberg.
- ”Lejonets unge” på Sundsvalls teater av Frida Stéenhoff.
- ”Äktenskapsfrågan I–II” ur ”Husfrid” av Sonja Åkesson.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-09-02 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in