Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får diskutera den saken vidare med de som påstår detta om uppmärksamhet som argument för att han "gick långt ut på trottoaren".

Och syna SE's uppgifter är ju självklart. Vilket jag också gjort och där funnit det jag tycker blir anmärkningsvärt i det fall han skulle vara GM.
I en stark hypotes ska det inte finnas så här många möjligheter för en person att vara ett vittne.

Landar du i att du inte riktigt vet hur du ska förhålla dig till Engström?
Citera
2025-08-31, 18:07
Medlem
Citat:
Du får diskutera den saken vidare med de som påstår detta om uppmärksamhet som argument för att han "gick långt ut på trottoaren".

Och syna SE's uppgifter är ju självklart. Vilket jag också gjort och där funnit det jag tycker blir anmärkningsvärt i det fall han skulle vara GM.
I en stark hypotes ska det inte finnas så här många möjligheter för en person att vara ett vittne.

Tänkte på en sak..

Kan det finnas uppgifter som KP kan ha gått genom 2020 som inte är offentliga?

Tänker på att polisen kanske frågade Lisbeth ang Engström uppgifter om samtalet ?

Det skulle isåfall vara i samband när man vill ha Engström varandes på brottsplatsen
Citera
2025-08-31, 19:03
Medlem
Citat:
Precis och SE(GM) har turen att detta samtal aldrig kontrollerades. Som jagad statsministermördare så bör man väl ändå förutsätta att alla uppgifter ska kontrolleras?

Jag kan tillstå att SE är den enda som använder uttryck som ex. "behärskad chockad" när han beskriver henne, men det verkar blivit en sanning att det är det enda han säger om henne.
Man glömmer lätt bort att han även påstått att hon springer ut i gatan och stoppar bilar...

Jag tror att jag har en förklaring på varför man inte synade SE story till 100%

Min tolkning är att man faktiskt hör och häpna bokförde SE som inte trovärdig 1986 men lämnade han åt sidan med öknamnet Elefanten !

Vad jag menar är alltså att man troligen tänkte att SE var en jävla gök som sprang I Rapport men lät honom vara trots allt

Det låter galet men inne i Palmerummet kunde man alltså håna SEs bravader men samtidigt säga att han ändå kunde vara mannen uppe på åsen !
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-31 kl. 19:06.
Citera
2025-08-31, 19:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag tror att jag har en förklaring på varför man inte synade SE story till 100%

Min tolkning är att man faktiskt hör och häpna bokförde SE som inte trovärdig 1986 men lämnade han åt sidan med öknamnet Elefanten !

Vad jag menar är alltså att man troligen tänkte att SE var en jävla gök som sprang I Rapport men lät honom vara trots allt

Det låter galet men inne i Palmerummet kunde man alltså håna SEs bravader men samtidigt säga att han ändå kunde vara mannen uppe på åsen !

Ja där har jag i princip samma bild som dig av hur det förhöll sig, men återigen så var det ju knappast något SE som GM visste eller kunde räkna med och där är där "problemet" ligger för min del då jag ska värdera honom som GM.
Citera
2025-08-31, 19:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tänkte på en sak..

Tänker på att polisen kanske frågade Lisbeth ang Engström uppgifter om samtalet ?

Det skulle isåfall vara i samband när man vill ha Engström varandes på brottsplatsen

Möjligt, men problemet som jag ser det är att om det nu skulle vara någon uppgift som stärkte misstankarna så skulle KP givetvis ha haft med det. KP gjorde så gott han kunde med att få upp misstankarna mot SE.
Citera
2025-08-31, 19:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Landar du i att du inte riktigt vet hur du ska förhålla dig till Engström?

Det kan ju bero på att jag varken påstår att han har ett vattentätt alibi eller att han inte kan misstänkas.
Dock ser jag inte att han når upp till skäligen misstänkt ens.
Citera
2025-08-31, 20:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, instämmer. Det borde begränsat hans möjlighet att ljuga och som sagt även något han borde varit medveten om.

Då är vi ändå där att SE, med en mörk rock, vågar chansa på att Lisbeth misstagit hans mörka rock för en mörkblå täckjacka.
Och i denna lögn, så handlar det ju även om en så enkelt kontrollerbar uppgift som ett samtal med Lisbeth.

Citat:
Jag har faktiskt en sak som du borde höja på ögonbrynen ordentligt när det gäller saker som SE påstår !

Nej jag pratar inte om ruschen in i gränden som är helt otrolig i sig själv

Utan om samtalet med Lisbeth som måste ske väldigt tidigt efter mordet !

Men även om han är GM och hittar på dessa två otroligt riskfyllda lögner så kan vi 40år senare ändå tveka på det !

Så om vi pratar om minsta lilla felsteg så är ju dessa två gigantiska

Vad jag menade med Lisbeth samtalet är att andra vittnen beskriver henne olikt Engström

Citat:
Precis och SE(GM) har turen att detta samtal aldrig kontrollerades. Som jagad statsministermördare så bör man väl ändå förutsätta att alla uppgifter ska kontrolleras?

Jag kan tillstå att SE är den enda som använder uttryck som ex. "behärskad chockad" när han beskriver henne, men det verkar blivit en sanning att det är det enda han säger om henne.
Man glömmer lätt bort att han även påstått att hon springer ut i gatan och stoppar bilar...

Även LL pratar med LP, enligt en uppgift i Kangers bok från 1987. Rimmar inte så bra med SE:s version:

”LL går fram till LP och lägger handen på LP:s axel och frågar: ’Snälla frun, varför sköt han?' Men han får inget svar. LP bara stirrar på honom. L säger senare till mig att han aldrig sett en så skärrad och chockad människa förut.”
Citera
2025-08-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ja där har jag i princip samma bild som dig av hur det förhöll sig, men återigen så var det ju knappast något SE som GM visste eller kunde räkna med och där är där "problemet" ligger för min del då jag ska värdera honom som GM.

Nej, det har du rätt I att SE inte kunde räkna med att dom bara skulle se honom som en gök men låta honom vara !

Men vad hade SE som GM för alternativ om han kände att det troligen är kört ?

Jag finner det relativt logiskt att han måste placera sig på brottsplatsen och mot signalement även påstå förväxling
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-31 kl. 20:35.
Citera
2025-09-01, 09:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Även LL pratar med LP, enligt en uppgift i Kangers bok från 1987. Rimmar inte så bra med SE:s version:

”LL går fram till LP och lägger handen på LP:s axel och frågar: ’Snälla frun, varför sköt han?' Men han får inget svar. LP bara stirrar på honom. L säger senare till mig att han aldrig sett en så skärrad och chockad människa förut.”
Men du känner väl till orsaken till att Engström var den ende som kunde få kontakt och ett snack med LP? Det var det att Engström var en "äldre" herre i 50-årsåldern som LP kände förtroende för och LL var väl bara runt 40? Åtminstone är det sådant som hävdats när AH:s LP-uppgifter värderats mot Engströms. Nåja, i det fallet jämför man 17 mot 52 men i LL:s fall jämför man 42 mot 52, kan den skillnaden verkligen spela så stor roll för LP-förtroendet?
Citera
2025-09-01, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tänkte på en sak..

Hoppet är att polisen har en inspelning på videoband från kameran i entrén till Skandia på Tunnelgatan strax efter mordet.

Den påhittade GM-SE syns säkert gissningsvis tydligt på bilderna med kroppsbyggnad, keps, halsduk med kanelfärgad mellanbit, fladdrande rock, hala sulor, ansikte och rakad hakspets.

KP ville inte visa bilderna på pressträffen eftersom kameran saknade relevanta tillstånd. Beviset var därför olagligt.

Som tur var fick allmänheten se en rekonstruktion av händelsen från Rapport och då syntes kroppsbyggnad, keps, halsduk med kanelfärgad mellanbit, fladdrande rock, hala sulor, ansikte och rakad hakspets väldigt tydligt.

Jag tror man väntar på att väktaren som gjorde den olagliga inspelningen ska avlida och att man sedan går ut med den förmodade filmen på den påhittade GM-SE.
Citera
2025-09-01, 18:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, det har du rätt I att SE inte kunde räkna med att dom bara skulle se honom som en gök men låta honom vara !

Men vad hade SE som GM för alternativ om han kände att det troligen är kört ?

Jag finner det relativt logiskt att han måste placera sig på brottsplatsen och mot signalement även påstå förväxling

Ja, precis med tanke på att vi nu kan läsa oss till vad SE sa och gjorde, så tyder det väl på att han som GM kände sig tvungen att agera.
Signalementen i media, skulle ha gjort att han kände sig misstänkt och därför själv valde att kontakta polisen. Och självfallet handlar det ju då om att skaffa sig ett alibi.

Tittar vi i materialet så är det inte bara med en eller två uppgifter han försöker skaffa sig ett alibi utan med 10-20 uppgifter, om det ens räcker. Lögner av olika grad.
Enkelt kontrollerbara uppgifter om samtal med polis och Lisbeth o.s.v.

Och SE begår inget fatalt misstag i denna kavalkad av uppgifter.
Som jag skrev tidigare. Tänkt om han ljugit om grabbarna Ekman-Almsäter, eller att någon från Grand skulle känt igen SE på bilden i SvD (eller i Rapport-inslaget) o.s.v.
Då skulle vi se en klart starkare hypotes.

Räknade nu från min lista som sträcker sig från väktarsamtalet 20 min efter mordet, samtalet med Bergström dagen efter, första förhöret, SvD och Aftenposten till förhöret den 10/3. Jag har alltså inte med förhören 11/3 eller 25/4 i listan än.
87 uppgifter, dock ej unika. Några saker går såklart igen.
Citera
2025-09-01, 18:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ja även Anna H. som inte hör vad Lisbeth försöker säga mer än att hon uppfattar det som att Lisbeth berättade om vad som inträffat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in