2025-09-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Om detta r den Alexander Abdallah som skall spela Gustav III, s hade han passat bttre att spela morianen Badin.

Jag gr mig i och fr sig inga illusioner om moderna historiska dramer och tnker inte gra mig besvret att se p skiten, fr jag blir bara besviken. Typexemplet var "Snapphanar" som gick p SVT fr ett antal r sedan, helt ohistoriskt och vrdelst. Historieskildringen var fel, klderna var fel, uniformerna var fel och jag vet inte vad. Det verkar nu som om de historiska personernas etnicitet skall vara fel ocks.
Ja, det har du frsts rtt i! Han hade nog ocks gjort en grym Freddie Mercury tror jag.

Men det r sannerligen dags att sluta upp med 'blackwashing' och annat trams, det blir bara fjantigt. Och jag hller med dig; det blir nog bara pannkaka av detta nd - ingen id att ens frska se det.
Citera
2025-09-01, 13:31
Medlem
Vldigt intressant livsde att gra film av men nr dom slnger in negrer i rollerna (annat n som slavar/tjnare) stnger jag av.
Ser nu en serie om Wilhelm ervraren dr negrer dyker upp lite hr och dr. Totalt historiskt inkorrekt. Jag har inget mot negrer men dom kan ju inte spela i historiska europeiska serier.
Citera
2025-09-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunkeMundt
Tydligen ska en filmatisering gras om Axel von Fersen och hans liv. Filmen kommer visas p streamingjtten Netflix och rollistan finns redan tillgnglig fr gemene man att bevittna.

Klla: https://www.gp.se/kultur-noje/noje-k...f-8380ce5e0cf1

Vad tycker ni? Kommer detta vara en intressant film som belyser en dramatisk period i det politiska landskapet i Sverige?
r valet av skdespelare rtt? Knner p det redan nu att mnga kommer reagera p valet av skdespelare som kommer gestalta Gustav III.... Alexander Abdallah

Vad anser ni?

Kul. Ser fram emot. Hoppas man anstrnger sig fr att gra den historiskt korrekt.
Citera
2025-09-01, 14:02
Medlem
anwe8s avatar
Citat:
Man kan ju alltid hoppas p att detta blir en film fokuserad p att ge en autentisk portrtt av den gustavianska tiden och historiska personerna i frga. Det nrmaste man har till en gestaltning av Axel von Fersen r vl Sofia Coppolas film om Marie Antoinette (mycket anakronism i den filmen).

Han har en minst lika central roll i "Marie-Antoinette reine de France" av Jean Delannoy frn 1956 och i "Marie Antoinette" frn 1938.

https://m.imdb.com/title/tt0048355/
https://m.imdb.com/title/tt0030418/?ref_=tt_mlt_t_1
Senast redigerad av anwe8 2025-09-01 kl. 14:07.
Citera
2025-09-01, 14:33
Medlem
Castingen av Gustav III, blir lite ljlig med en svartmuskig blatte som ska spela en svenskfdd kung som p alla historiska mlningar avportrtteras med bl eller gr gon.
Citera
2025-09-01, 15:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Tydligen ska en filmatisering gras om Axel von Fersen och hans liv. Filmen kommer visas p streamingjtten Netflix och rollistan finns redan tillgnglig fr gemene man att bevittna.
Undrar om detta har ett samband med att det kom en bok nyligen om deras frhllande. "Frbindelsen".

von Fersen var en ganska intressant person. Med i amerikanska frihetskriget, talade med George Washington, umgicks med kungar, drottningar och hgrestndspersoner ver hela Europa. Och levde enkelt nr han var p resor. Ganska kapabel, inte bortklemad.

Men filmen lr vl mest handla om romantik. Fersen var rtt bra p att f kvinnorna att tro det i alla fall, s att han i sin dagbok kunde skriva "stannade dr", som var kodordet han anvnde fr sdant.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-09-01 kl. 15:33.
Citera
2025-09-01, 15:52
Medlem
WhereIsRussias avatar
sjukaste valet av GIII jag sett! lser man handlingen verkar dom strunta i hans episka liv och istllet gra Coppolas Marie Antoinette av det s Fersen blir vl framstlld som dum i huvet
Citera
2025-09-01, 15:52
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det har du frsts rtt i! Han hade nog ocks gjort en grym Freddie Mercury tror jag.

Men det r sannerligen dags att sluta upp med 'blackwashing' och annat trams, det blir bara fjantigt. Och jag hller med dig; det blir nog bara pannkaka av detta nd - ingen id att ens frska se det.

Ja, jag vet ingenting om Alexander Abdallah, han kanske r en jttebra skdespelare och jag har ingen anledning att nska att det skall g dligt fr honom. Men ser han ut som p den bilden som lades upp i denna trd s r han uppenbart fel som Gustav III.
Citera
2025-09-01, 16:42
Medlem
engammalfisks avatar
Rasismen mot asiater fortgr. fy skms.
Citera
2025-09-01, 17:16
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Men om Alexander Abdallah r bg s passar han ju fr rollen som Gustav 3.
Citera
2025-09-01, 17:17
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
h, spnnande.

En av vra mest intressanta figurer, eller kanske snarare ett intressant livsde, ska gestaltas.
Detta borde vara ltt att gra bra s vi fr hoppas de har satt rtt personer p rtt roll.

Jonas Karlsson hade jag dock helst sett som Gustav III, han har gjort det frr och s djvulens bra!!
Han r en av vra absolut bsta nu levande skdisar. En riktig njutning att se p.
Han lyfter det mesta han r med i.

P tal om Jonas s var Bianca Ingrosso som ung/tonring (fre diverse fillers etc) fruktansvrt (!) lik Jonas Karlsson. Det upptckte jag nr jag sg Jonas just som Gustav III i dramatiseringen om Gustav III:s ktenskap.
Hahaha, vi hade just sett ett gammalt avsnitt av Wahlgrens vrld, dr Bianca fick diverse utbrott etc, nr jag sedan sg dramat med Jonas som Gustav III - och det var s bisarrt. Kopior.

Hoppas netflix lyckas fr hr har dom verkligen chansen om dom har tagit historien p allvar.

Mordet/lynchningen av Axel von Fersen var ngot av det vidrigaste och mest tragiska jag lst om nr det kommer till den svenska historien efter stormaktstiden. Det var s pass sent i vr historia och i vr alltmer civiliserade utveckling att det r obegripligt att det tillts ske. Fruktansvrt.

Hoppas de skiter i allt jvla pk och bara gr en bra jvla dramatisering-med rtt person p rtt plats.
terstr att se. Spnnande. Tack fr tipset!

Mordet r en skamflck i den svenska historien. Att de fega svinen Djurklou och Lovisin inte straffades r helt befngt.
Den enda som uppvisade handlingskraft var Carl Johan Adlercreutz som kunde stvja folkmassorna med kraft efter det bestialiska ddet.

Den svenska vanrans botten sannerligen.
Citera
2025-09-01, 17:21
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Woke-skrp med inkvoterade blattar dr det inte ska vara blattar, nej tack.
Ett mycket strre problem r annars de inkvoterade EU-medborgarna de r inkvoterade p riktigt!

Eftersom europeiska filmbolag r sm sker de pengar i flera lnder fr att f en strre budget, men detta villkoras i regel. Det r tex drfr det dyker upp en dansk lskare i Hammarskjld, en dansk lskare i Den svenska torpeden eller en svensk zigenarunge i danska Bastarden. Fr att inte tala om alla dessa europeiska produktioner som utspelar sig till 95 % p samma plats, men dr en karaktr helt pltsligt ker till Berlin ver helgen och festar s att produktionsbolaget kan ska tyska pengar ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in