2025-09-01, 09:47
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Givetvis kommer det att påverka oss. Men vi måste vara rakryggade och fortsätta. Ryggen på ryzzfittan kommer knäckas först. Nu när den ryzzka eknonmin går på sista andetagen så kan vi inte ge upp.

Det gäller att väst klipper helt med Kina så länge de inte både slutar göra affärer med Ryzzland och börjar skicka militärsupport till Ukraina.

Kina skulle kunna delta ekonomiskt i det europeiska satsningen att säkra Ukraina.
“Kan vi förvänta oss att dessa sanktioner fungerar som tänkt? Riskerar sanktionerna att slå tillbaka på EU? Riskerar vi en ny 1930-talsdepression om Kina eskalerar?”

Ser man på EU:s senaste beslut och diskussioner är det tydligt: de skapar fler problem än de löser. Precis som Sverige tenderar man att fatta politiska beslut på känslor och ideologi, inte på fakta, analys eller verklighetsbaserad riskbedömning. Mega-sanktioner mot länder som Indien eller Kina skulle knappast “straffa Ryssland” effektivt – däremot kan det ge oss handelskrig, högre priser och ekonomisk osäkerhet här hemma.

Och apropå kalkryggars patetiska postande: att stå “rakryggad” mot Ryssland och sprida hat via systemmediernas vinklingar är inte rakryggat, det är naivt. Man kan vara på Ukrainas sida utan att låta känslor och propaganda styra alla beslut.

I korthet: EU verkar mer intresserade av att agera moralpoliser än att analysera konsekvenserna – och det får vi alla betala priset för.
Citera
2025-09-01, 10:49
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det enda ryska jag har sett i affärerna för några år sedan som importerades från Ryssland var lingon.
Bildäck fanns också, michelin tror jag
Citera
2025-09-01, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Åtminstone de motsvarande amerikanska sanktionerna undantar allierade länder

Ja och EU´s lär göra det med. Man kan ju bara fundera på hur till exempel Indien ser på sådant här. USA och EU skaffar sig både fler öppna och fler dolda fiender i världen på detta vis.

I Sverige undviker media att tala om vad Sverige gör. Det var ganska länge sedan jag hörde om det Lettiska fartyget som låg vid Gotland och sålde Rysk olja till fartyg och att gasen i Nynäshamn kom från Ryssland så jag vet faktiskt inte om det pågår fortfarande.

Jag tycker all handel mellan Sverige och Ryssland är positiv men jag tycker det är ett enastånde hyckleri om Sverige kräver av andra (tex Indien) att de skall göra sådant som vi själva inte vill.
Citera
2025-09-01, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Svårt om man inte tar upp kolanvändningen igen.
Självklart går ALLA över på kol, lätt att bygga om gas och oljepannor till koldrift och helt gratis
Citera
2025-09-01, 11:09
Medlem
Galejans avatar
EU…

Man gör sig allt mer överflödiga i världspolitiken för varje sånt här känslostyrt infall. Men visst, kör på med stenhårda bojkotter mot neutrala länder om ni vill. Det lär sluta i fullständigt kaos eftersom allt du som läser ser om du tittar dig runt i rummet där du sitter är tillverkat i Kina. Europa har ingen egen industri och EUs hörnpelare går på knäna ekonomiskt. Hyllorna kommer att gapa tomma i butikerna i hela EU. Men kör på. Full fart in i Tredje Världen.

Jag ger mig fasen på att man ändå tänker köra på med sina ”klimatmål” samtidigt som man begår ekonomiskt självmord genom att döda hela sin import. Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör.
Citera
2025-09-01, 12:09
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Att stoppa eller kraftigt höja priserna på kinesiska varor kommer inte att tas emot väl av EU-medborgarna. Detta riskerar endast att öka motståndet mot Ukrainastödet. Det går bra att skicka pengar till Ukraina sålänge "bara" statens belåning ökar och inte levnadsstandarden i EU påverkas. Men vi är för beroende av Kina idag.
Citera
2025-09-01, 12:15
Medlem
Är det Lindsey Grahams "benknäckarsanktioner" som är på tapeten i Bryssels febriga hönshus?🤡🤡🤡

EU begår ekonomiskt självmord ( sista steget) genom att sanktionera Indien och Kina m.fl.
Stoppa 22% av EUs energiimport som kommer från Ryssland
Stoppa importen av diesel mm från Indien
Strafftullar på all import från Kina (äntligen slipper vi solpaneler och vindsnurror ) 😃
Det är bara att köra på - jag stöttar Bryssel i detta!
Ju fortare EU går under desto bättre. Ingen mening att förlänga plågan.
Citera
2025-09-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Är det Lindsey Grahams "benknäckarsanktioner" som är på tapeten i Bryssels febriga hönshus?🤡🤡🤡

EU begår ekonomiskt självmord ( sista steget) genom att sanktionera Indien och Kina m.fl.
Stoppa 22% av EUs energiimport som kommer från Ryssland
Stoppa importen av diesel mm från Indien
Strafftullar på all import från Kina (äntligen slipper vi solpaneler och vindsnurror ) 😃
Det är bara att köra på - jag stöttar Bryssel i detta!
Ju fortare EU går under desto bättre. Ingen mening att förlänga plågan.

Jag är helt med på detta! Mer sanktioner mot ALLA, kom igen nu EU, bättre kan ni.
Vi måste sanktionera alla Afrikanska länder med, bara för att vi kan. Det signalerar då omvärlden vilken oerhörd makt tant Ursula och de sju dvärgarna där i EU har.

EU har väl redan påbörjat planeringen av det 19e(?) sanktionspaketet mot Ryssland, denna gången så är det KÖRT för Ryzzland. Det känner vi allihopa.

Jag undrar faktiskt när EU sanktionerar Ukraina som då köper en jävla massa diesel från Indien, som kommer direkt från Ryzzk olja, hur VÅGAR Ukraina göra något så dumt som att finansiera RyZzland?!

Vem hade trott att Indien vågar gå emot stora starka USA?! Herregud.
Senast redigerad av St0ny 2025-09-01 kl. 12:25.
Citera
2025-09-01, 13:18
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I dagarna har EU diskuterat tredjelandssanktioner mot de länder som inte är involverade i Ukrainakriget, men som indirekt stödjer Ryssland, t.ex. genom att runda sanktioner (Marcus Oscarsson).

Kan vi förvänta oss att dessa sanktioner fungerar som tänkt?
Riskerar sanktionerna att slå tillbaka på EU?
Riskerar vi en ny 1930-talsdepression om Kina eskalerar?

Det kommer ju gå kalas! Kina, Indien och Brasilien är väl de tre stora. Kommer sluta skitbra för EU. Vi vet ju bättre och är riktiga demokrater och miljökämpar. Vi har ju USA ju, de goda. Det räcker väl eller?
Citera
2025-09-01, 13:34
Medlem
Kommer gå jättebra när vi inte kan få någon olja via Indien eller några produkter via Kina. Lmao. Väst är ett jävlar skämt.

Vi behöver Kina och den ryska oljan som flödar genom Indien men inte varken Kina, Ryssland eller Indien behöver oss.
Citera
2025-09-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som kan hända är att det tippar över i ett "ekonomiskt världskrig". I den meningen att det blir ett test över vem som bestämmer. Indien och Kina är uppenbarligen inte jättesugna på att strypa ryssens export och import.

Kan väst (idag 26% av världens GDP i PPP) tvinga dem om man sätter hårt mot hårt? Inte omöjligt eftersom vi (mest USA) har soft power och ägarstrukturer "in i" icke-väst. Även med Trump är vi mer enade än t ex Indien och Pakistan, eller Indien och Kina. Men om det blir tolkat som ett "we are the master race, do as told" så blir det principiellt, en slags försvarskrig för Kina, Indien och andra.

För Ukraina är bara ett litet pytteland i det stora hela. En minskning i världshandeln dödar fler människor på grund av food security, utebliven sjukvård, etc etc än vad som dör i kriget. Just därför blir det en prestigefråga för icke-västländerna. "Ni vill bestämma över oss, det handlar inte om Ukraina".

Det är svårt att veta vad som kommer att hända. Kanske våra ledare vill ha de-globalisering.
De vill inte ha de-globalisering. De vill att Kina/Indien/Ryssland ska böja knät och börja köpa amerikanska statsobligationer igen, på vis kan man hålla karusellen igång.

Om de-globalisering sker så kommer marginalerna i Väst att kollapsa totalt och vår elit kommer behöva minskas 99% eftersom det helt enkelt inte kommer finnas tillräckligt med resurser.

Vad tror du t.ex. LVMH är värt om man inte kan importera sina väskor från Kina för 10kr och sedan sälja för 50 000kr i Väst? Hur mycket kommer aktien sjunka? Hur många kommer förlora sina sinekurer? Hur många ägare kommer behöva gå från att leva lyxliv i slott till att behöva knega igen?
Citera
2025-09-01, 14:05
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
De vill inte ha de-globalisering. De vill att Kina/Indien/Ryssland ska böja knät och börja köpa amerikanska statsobligationer igen, på vis kan man hålla karusellen igång.

Om de-globalisering sker så kommer marginalerna i Väst att kollapsa totalt och vår elit kommer behöva minskas 99% eftersom det helt enkelt inte kommer finnas tillräckligt med resurser.

Vad tror du t.ex. LVMH är värt om man inte kan importera sina väskor från Kina för 10kr och sedan sälja för 50 000kr i Väst? Hur mycket kommer aktien sjunka? Hur många kommer förlora sina sinekurer? Hur många ägare kommer behöva gå från att leva lyxliv i slott till att behöva knega igen?

Jo jag vet. Men om du sitter som i strateg och bedömer detta som i längden oundvikligt så är de-globalisering the way to go. Dessutom kan LVMH fortfarande göra sin väska för kanske 300 kr och sedan sälja i väst. Trots allt fanns det stora såna industrier i Spanien och t om Italien. Balterna och rumänerna kan säkert också göra billiga väskor och snart kan också svenskarna göra låglönejobb till USA. Tack ska ni ha, era psykopatiska dvärgar i Rosenbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in