2025-09-01, 13:16
Medlem
Riktigt jävla bra. Är det någon gång man kan få ett jobb och eventuell fortsatt anställning så är det under sommaren. Då ska man inte åka utomlands.
Citera
2025-09-01, 13:18
Medlem
chainmails avatar
Samtliga som uppbär a-kassa och/eller olika bidrag borde låta myndigheterna ta ut uppgifter från banker och kortutgivare för att se om uttag görs utomlands.
Citera
2025-09-01, 13:18
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De har samlat på sig dessa misstänkt fuskande under sommaren och börjar nu utreda när personalen nu är utvilade efter semester.

https://www.sverigesradio.se/artikel...es-ip-adresser

" Arbetsförmedlingen har börjat spåra IP-adresser när arbetssökande loggar in på deras webbplats. Syftet är att kontrollera om personer som får ersättning befinner sig i Sverige, vilket är ett krav för att få A-kassa eller delta i arbetsmarknads program.

Sedan i somras har över 4 000 personer loggat in från utländska IP-nummer. Ingen har ännu kontaktats, men utredningar startar i september.
Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. "

Så gillar du att använda VPN bör du vara beredd på att redovisa detta.

Tillägg: DNs artikel för de som har pren.
https://www.dn.se/sverige/tusentals-...a-ip-adresser/

När jag läste DN-artikeln igår så var den upplåst. I den så stod bland annat detta om VPN:
Citat:
Ett speciellt verktyg har satts in för att hitta VPN-anslutningar och sortera bort dem, så ingen ska hamna bland de utpekade av misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Du vet inte vad som gäller. Du får naturligtvis åka på semester om du är arbetslös/sjukskriven. Men då ska du meddela det och då upphör inkomsten från staten. Kortfattat, den som får arbetslöshetsersättning har ett jobb att skaffa sig ett jobb. På heltid!

Några år efter att Alliansen genomförde Fas 3-satsningen så kom Alliansen och oppositionen överens om att de arbetslösa hade rätt till 20 dagars uppehåll från sina arbetsmarknadsprogram per år. Och då var det ingen tvång att behöva söka arbeten under dessa dagar trots den arbetssökande uppbar ersättning.

Enligt Arbetsförmedlingen idag om till exempel jobb- och utvecklingsgarantin (https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ingsgarantin):
Citat:
Du har ingen möjlighet till semester när du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin, men vi kan i särskilda fall ge dig ledigt i maximalt tre dagar. Det finns även en möjlighet till tillfälligt uppehåll i programmet i högst 20 dagar under en tolvmånadersperiod. Du måste ansöka om ledighet eller tillfälligt uppehåll och få ansökan godkänd av oss innan du ska vara ledig. Under uppehållet behöver du fortsatt vara aktiv i ditt jobbsökande och skicka in din aktivitetsrapport.
Citera
2025-09-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De har samlat på sig dessa misstänkt fuskande under sommaren och börjar nu utreda när personalen nu är utvilade efter semester.

https://www.sverigesradio.se/artikel...es-ip-adresser

" Arbetsförmedlingen har börjat spåra IP-adresser när arbetssökande loggar in på deras webbplats. Syftet är att kontrollera om personer som får ersättning befinner sig i Sverige, vilket är ett krav för att få A-kassa eller delta i arbetsmarknads program.

Sedan i somras har över 4 000 personer loggat in från utländska IP-nummer. Ingen har ännu kontaktats, men utredningar startar i september.
Personer som misstänks loggat in utanför Sverige får möjlighet att förklara sig innan ersättningen eventuellt dras in skriver Dagens Nyheter. "

Så gillar du att använda VPN bör du vara beredd på att redovisa detta.

Tillägg: DNs artikel för de som har pren.
https://www.dn.se/sverige/tusentals-...a-ip-adresser/
Jag förstår inte varför man inte kan ta det steget längre och kräva att man skall dyka upp upp på ett kontor iaf varannan vecka, det är ju inte som att arbetslösa har brist på tid? Helt bisarrt att man ska kunna semestra i ett annat land och logga in från utlandet.
Citera
2025-09-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Samtliga som uppbär a-kassa och/eller olika bidrag borde låta myndigheterna ta ut uppgifter från banker och kortutgivare för att se om uttag görs utomlands.
Ja, eller bara kräva att den arbetslösa besöker ett kontor i Sverige varannan vecka.
Citera
2025-09-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag förstår inte varför man inte kan ta det steget längre och kräva att man skall dyka upp upp på ett kontor iaf varannan vecka, det är ju inte som att arbetslösa har brist på tid? Helt bisarrt att man ska kunna semestra i ett annat land och logga in från utlandet.

Vad är det du inte förstår? Förstår du hur mycket resurser och hyra det skulle krävas?
Tänk människa innan du skriver något.
Nästan en halv miljon människor som ska "dyka upp" på ett par kontor.
Där pratar vi om slöseri med tid och resurser.

Stå i kö en hel dag för att säga "hej, jag är här".
Det här är bättre för svensk ekonomi tycker du än att de söker jobb
Vad hindrar de från att resa iväg efter att de sagt "hej"? Inget.
Citera
2025-09-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Detta är väl bara bra att dom ska göra ? Det är ju självklart man ska befinna sig i sverige om man får ersättning och inget annat
Ja. De som drar på semester, kanske med en rikare partner, skall inte komma undan att kassa in skattepengar för att det är tråkigt att jobba.
De som köper barnporr, knark, IP-TV etc får väl bara stänga av den när de låtsassöker jobb på platsbanken en gång i veckan. Så svårt är det väl inte.
Det finns nog enorma summor att dra in till samhället från fuskare.
Citera
2025-09-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Riktigt jävla bra. Är det någon gång man kan få ett jobb och eventuell fortsatt anställning så är det under sommaren. Då ska man inte åka utomlands.

Dummaste jag har hört.
I princip varenda stort bolag har rekryteringsstop under sommaren.
Citera
2025-09-01, 13:35
Medlem
snowbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowbell
Jag anser att det är den sökande som skall uppfylla kraven för arbetslöshetsersättning som ska ha bevisbördan.
Om ett krav är att man ska befinna sig i Sverige, så måste jag kunna bevisa att jag gjort det för tiden jag ansöker om a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Okej, och det du säger är kanske rimligt.
Men för guds skull borde väl detta framgå i så fall?

Inte ska man få indraget bidrag och bli polisanmäld för att man råkar sakna bevis man inte ens var ursprungligen ombedd att ha..?
Det låter helt sjukt.
Till min vetskap är det väl enbart jobb-bekräftelser som den sökanden ska spara?

Det är annars som att påstå att du är skyldig till alla svenska brott som går att bli skyldig till, om du inte kan bevisa dig oskyldig.
Nu har jag inte gått på a-kassa eller varit i åtgärd, så jag vet inte hur det fungerar. Men, precis som jag skrev, så måste ju sökande uppfylla villkoren?? Och givetvis ska villkoren vara tydliga, och ursprungliga.
Om villkoren under resans gång förändras, så måste ju information skickas ut till berörda.
Sen får du lugna ner dig lite, angående att jag kan bli skyldig till alla brott i Sverige

Vad jag menar med att uppfylla villkoren, är ju att man håller sig i den zon/det land man har tillåtelse till, man ska inte sitta i Thailand och "semestra" på skattebetalarnas bekostnad, om inte vilkoren tillåter det.
Citera
2025-09-01, 13:38
Medlem
kalkryggars avatar
Är det inte ganska enkelt att komma runt detta genom att ställa in sin VPN på en svensk IP-adress när man loggar in.

Samt att väldigt många som sitter i Sverige och använder VPN kan loggas som att de sitter utomlands. Kan detta vara att slänga pengar i sjön att jaga folk på det här sättet.

Skulle det vara mer effektivt att ha personliga möten (kan även vara i grupper givetvis) med den arbetssökanden så hen fick arbeta för sin möjlighet att få jobb. Kunde räcka med 5 möten i veckan. Skulle passa perfekt då det är fem arbetsdagar i veckan.

Så skulle man kanske också kunna säga att man gör ett seriöst arbete för att stävja arbetslösheten.
Citera
2025-09-01, 13:43
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fan också. Å jag som har sommarhuset i norge

Du får sälja av det huset, eller bestämma vart du ska bo. Du har uppenbarligen en del uppbundna kapital som du kan förverka istället för att låta skattebetalarna finansiera dina dubbla boenden.
Citera
2025-09-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Dummaste jag har hört.
I princip varenda stort bolag har rekryteringsstop under sommaren.
Snacka inte skit. Alla äldreboende, indistrier, större livsmedelbutiker anställer vikarier på sommaren. Visar man framfötterna där så får man oftast stanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in