2025-08-01, 22:01
Medlem
BHBs avatar
Tack för ett bra inlägg.
Det finns inget i min uppväxt vare sig från låg ålder till hög ålder som skulle säga att "du har ju dessa anlagen" att samla, spara eller bunkra. Ingen har sagt till mig att "den som spar han har"

Det är nästan jag sitter här på ålderns höst och skäms så som jag har hållit på under åren.
Ungefär som nån liten jävel har suttit där på axel och pekat och pockat och sagt att "ta den och den osv". Allt löst skall läggas undan för framtiden.

Lunch / Middag på det lokala matstället. Varför ta med sig en gaffel, sked salt/sockerströare och smyga ner i fickan !
Fattar ta mej fan inte detta. Skäms. Hela tiden i bakgrunden av medvetandet ligger det.
Ja, som tur är det mindre nu för tiden. Använder saltströaren dagligen som jag nöp i mitten av 80-talet och nu och när jag tittar i besticklådan är "80% tjalat stulet nöpet" osv liksom.

Det är hemskt. Kan inte slänga saker vilket jag behöver göra inför stundande flytt framöver.
Kommer att lägga i kassar och köra ner till loppis framöver.

Ja, nu kommer det: Efter några år inom genealogi/släktforskning så pekar det mot resande i släkten.
Men viktigt i detta: Dessa är inte från de mer kända släkterna utan mer avfällingar från dessa genom åren, folk och fä som levt på vägarna utan fast punkt i livet. Lider med dessa. Utstötta men ändå behövda då de hade speciella yrken/färdigheter som vanligt folk inte hade.

Skulle detta kringresande arv sitta i mig och mina närmaste släktingar tro? Har förbannat svårt att släppa detta. Backar vi 200 år så var inte livet så lätt precis om du inte anpassade dig in i systemet.

Diskutera fritt utan negativa komennatarer tack !

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Liksom övriga är jag lite oklar över vart du vill komma med din trådstart. Men kring samlande tänker jag att driften att samla är en viktig del av den mänskliga naturen. Större delen av vår förhistoria var vi jägare/samlare. Eller rättare sagt: Samlare/jägare. För det var samlandet som i de flesta livsmiljöer stod för merparten av det grupperna behövde för sin överlevnad. Jakten på större vilt var mer av en icing of the cake (välbelagt genom studier av varifrån maten i huvudsak kommer hos olika jägar/samlarfolk).

Så vi har alla i oss denna drift mer eller mindre. Men som alla andra mänskliga egenskaper varierar den i styrka från individ till individ. Och till detta kommer förstås sen miljöfaktorn: Vad får du lära dig under din uppväxt? Om du kommer från ett hem där det lades stor vikt vid att skaffa och samla på sig en massa saker är det mer sannolikt att du som vuxen har ett stort intresse för prylar än om dina föräldrar hade ett generellt lågt intresse för prylar.

Det knepiga för den som vill diskutera påverkan av arv kontra miljö är att dessa i verkligheten är inflätade i varandra. Om dina föräldrar har en genetiskt starkare drift att samla så får du kanske både deras starkare "samlargener" och den miljömässiga påverkan av att växa upp i en familj där anskaffandet av saker står högt på agendan och även uttrycks verbalt i värderingar som du mer eller mindre omedvetet plockar upp.

Jag får för mig när jag läser ditt inlägg att du hittat anförvanter från någon särskild grupp som förknippas med en drift att skaffa sig saker, även på olaglig väg. Och nu funderar om du på något vis råkat få särskilt dessa gener.

Det är inte särskilt sannolikt skulle jag säga. Åtminstone vad vi vet nu är det inte särskilt troligt att det skulle finnas stora rent genetiska skillnader mellan olika folkgrupper som manifesterar sig i deras beteende. Där handlar det snarare om kultur/traditioner och - återigen - uppväxtmiljöns påverkan.
Citera
2025-08-23, 12:20
Medlem
PeterNosters avatar
Låter som beskrivningen av kleptomani.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kleptomani

Det är en impulskontrollstörning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impulskontrollst%C3%B6rningar

Citat:
AI-översikt
Det är oklart om kleptomani kan ärvas genetiskt, men en familjehistoria med kleptomani eller andra psykiska tillstånd som ångest eller beroendeproblematik kan öka risken att drabbas. Det finns inga säkra bevis för att kleptomani är en ärftlig sjukdom, även om genetiska faktorer kan spela en roll i dess utveckling.

De menar väl att även om man har ärvt anlaget till kleptomani så måste stimuleras det av andra i familjen.

Det behövs en kleptoman för att en person med kleptomanianlag skall bli kleptoman.
Citera
2025-08-29, 21:34
Medlem
BHBs avatar
Bra spaning.

Det första (kleptomani) stämmer bra in.
Ingen har stimulerat mig till kleptomani ! Det börja ju tidigt som jag tidigare beskrev redan i 5 års-åldern.

//BHB

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Låter som beskrivningen av kleptomani.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kleptomani

Det är en impulskontrollstörning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Impulskontrollst%C3%B6rningar

De menar väl att även om man har ärvt anlaget till kleptomani så måste stimuleras det av andra i familjen.

Det behövs en kleptoman för att en person med kleptomanianlag skall bli kleptoman.
Citera
2025-08-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHB
Vi blir ju äldre och man sätter sig ner och frågar sig vad som hände liksom och frågan blir: Vad vill jag diskutera tro? Jo, Kan vi ärva våra förfäders leverne idag som de hade för ca: 200 år sen ?
Frågan blir smått obegriplig då ordet LEVERNE beskriver en kulturyttring.
Vi ärver inte kulturer via gener - utan via uppfostran och socialt sammanhang.
Frågan är mer etnologis än genetiks således.
som svar - ja vi har i många fall ärvt kulturella seder från våra förfäder som de ägnade sig åt för 200 år sedan. Kräftfiske är en sådan. Att hålla en fest under årets mörkaste respektive ljusaste tid är också ett kulturellt arv.
Citera
2025-09-01, 13:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Bra spaning.

Det första (kleptomani) stämmer bra in.
Ingen har stimulerat mig till kleptomani ! Det börja ju tidigt som jag tidigare beskrev redan i 5 års-åldern.

//BHB

Vad blev reaktionen hos föräldrarna när de upptäckte att du stal?
Citera
2025-09-02, 21:06
Medlem
BHBs avatar
Ingen nu levande människa vet om mitt problem.
Citat:
Vad blev reaktionen hos föräldrarna när de upptäckte att du stal?
Citera
2025-09-09, 16:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ingen nu levande människa vet om mitt problem.

Jodå, din mormor kom på dig men hon är ju sannolikt inte "nu levande". Snyggt ljug.

Citat:
Stölden uppdagades så klart och jag fick så klart skämmas och gå golgata till gömman.
Citera
2025-09-12, 20:43
Medlem
BHBs avatar
Ja, mormor, hon avled i mitten på 80-talet men jag tror inte att hon vb det till min mor faktiskt.
Jag var ju så liten men ändå stor som tog det beslutet tidigt att norpa här och där. Ja, jag får skämmas resten av mitt liv faktiskt.

Citat:
Jodå, din mormor kom på dig men hon är ju sannolikt inte "nu levande". Snyggt ljug.
Senast redigerad av BHB 2025-09-12 kl. 20:46.
Citera
2025-10-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Läste om en historia där genetiska arvet spelar in. Var en läkarfamilj ja till o med ovanför docent nivå.
De fick ett barn och funderade över ett till, men kvinnan hade en besvärlig förlossning så adoptera blev alternativet.
I början var allt bra, men vid en 5,6,7 års ålder uppstod markanta skillnader trots att båda barnen uppfostrats likadant. Kvinnan tog nu ledigt för att på heltid fostra den svårare, det räckte ändå inte det kopplades in psykologer o annat. Vid tonåren skenade det iväg med den adopterade så pass att de inte längre orkade vara överallt. Deras egna gick det väldigt bra för, men den adopterade, ungdomsfängelse och därefter så släppte familjen mer eller mindre kontakten med den adopterade då åldern var inne.
Slutsatsen, även med de bästa förutsättningarna spelar arvet på något sätt in.
Det är inget konstigt med det. Personlighet är starkt genetisk. Fram till ganska nyligen var den rådande teorin att ca hälften av personligheten var genetisk, men nyare studier har visat att det är långt mer än så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in