2025-07-15, 12:01
Medlem
BHBs avatar
Har tänkt lite över detta att man skulle ärva vissa egenheter av sina föräldrar och tidigare förfäder eller ännu äldre släktingar utan att veta om det. Nu när DNA är på tapeten (eller har varit) som man säger så finns ju vissa funderingar över detta. Själv har jag varit släktforskningsträsket i minst 25 år och då både på den analoga och digitala sidan. De senaste 10 åren med DNA som är ju helt fantastisk om man har kunskapen att analysera resultaten vilket man ibland behöver en lektorsexamen till.

Hade tänkt mig en diskussion i ämnet utan att jag släpper för mycket av mina egna funderingar kring mitt tidigare liv utan att jag fyller på med info om mina funderinga pö om pö så länge ni orkar att hålla på.

Varför vill jag gräva i detta tro? Jo, vi har ju alla våra demoner och ju äldre vi blir desto mer funderar man över arv och så vidare. Det är inte så lätt sätta sig ner med random vän och ta upp sina funderingar utan att bli kallad knäpp eller liknande. Eller så har de man tar upp saker med aldrig haft den funderingen.

Jag är en sk medelålders man, låt oss säga 60+ och lite till för att vara på den säkra sidan.
Som så många andra så har ju livet i barndomen varit kantat av skilsmässa samt adoptivförälder osv. Har inga negativa minnen av adoption och den saken. Allt har flytit bra där.
Har växt upp med motorintresse och många kompisar som de flesta. Skolan avklarad och tidigt ut i arbetslivet utan att läsa vidare efter grundskolan vilket i backspegeln var bara bra.

Från mitten av -70 talet fram till slutet av -80 talet haft olika jobb tills det i början av -90 talet mer landande på i stort och sett samma jobb som jag slutade på för inte så många år sen och sedan avslutade min yrkeskarriär.

Vi blir ju äldre och man sätter sig ner och frågar sig vad som hände liksom och frågan blir: Vad vill jag diskutera tro? Jo, Kan vi ärva våra förfäders leverne idag som de hade för ca: 200 år sen ?

Första avdelningen att avhandla blir varför jag har haft ett behov att samla saker oavsett vad det är bara det är bra att ha? Att lägga på hög och inte använda nånsin. Har svårt att slänga prylar. Kan ju komma till användning framöver. När jag var ung så var ju pengar ett problem nen nu i mogen ålder så är ju det inte det men ändå så fortsätter samlandet vilket jag inte behöver.

Som jag nämnde i början så tänkte jag avslöja mer om mitt DNA ju längre vi kommer i disskutionerna framöver. En del av er har ju förmodligen redan klart för er vad jag har för rötter !

Dessa rötter hade jag ingen aning om för låt oss säga 5 år sen. Av en slump och av en duktig släktforskare fick jag nys om mina tidiga rötter. Jag har så klart gått vidare i detta ch gräver allt djupare i detta. Har alltid känt att jag varit lite annorlunda ang samlandet.

Genom åren har det ju också gått till rena stölder så att säga. Saker som inte syns och kan försvinna lätt. Från företag jag jobbat på och det har hänta att jag lånat saker av kompisar och sen inte lämnat tillbaka. Första minnet är när jag snodde en rulle med 25 öringar av min mormor och gömde den för att senare ha den för att köpa godis. I början av 60-talet var en 25 öring mycket pegar för en 5-6 åring. Stölden uppdagades så klart och jag fick så klart skämmas och gå golgata till gömman.

Vi tar det så här lång och jag fyller på med mer info i tråden.
Citera
2025-07-15, 12:19
Medlem
Epigenetiken, t ex undersökningar i Tornedalen, visar att farföräldrar kan påverka barnbarn på olika sätt, beroende på tidiga livsförhållanden, alltså inte DNA enbart. Kanske inte 200 år, men ganska lång tid ändå.
Citera
2025-07-15, 13:20
Medlem
grey.eagles avatar
Läste om en historia där genetiska arvet spelar in. Var en läkarfamilj ja till o med ovanför docent nivå.
De fick ett barn och funderade över ett till, men kvinnan hade en besvärlig förlossning så adoptera blev alternativet.
I början var allt bra, men vid en 5,6,7 års ålder uppstod markanta skillnader trots att båda barnen uppfostrats likadant. Kvinnan tog nu ledigt för att på heltid fostra den svårare, det räckte ändå inte det kopplades in psykologer o annat. Vid tonåren skenade det iväg med den adopterade så pass att de inte längre orkade vara överallt. Deras egna gick det väldigt bra för, men den adopterade, ungdomsfängelse och därefter så släppte familjen mer eller mindre kontakten med den adopterade då åldern var inne.
Slutsatsen, även med de bästa förutsättningarna spelar arvet på något sätt in.
Citera
2025-07-15, 16:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det var ett jävla långt inlägg för ingenting. Självklart ärvs beteenden och personligheter. Precis som fysiska attribut.

Hjärnan är en del av kroppen och det själsliga är inte något frikopplat från kroppen.

Visste du ärligt inte detta?
Citera
2025-07-15, 16:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Epigenetiken, t ex undersökningar i Tornedalen, visar att farföräldrar kan påverka barnbarn på olika sätt, beroende på tidiga livsförhållanden, alltså inte DNA enbart. Kanske inte 200 år, men ganska lång tid ändå.

Vad fan babblar du om då?
Citera
2025-07-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan babblar du om då?
Transgenerationell epigenetisk nedärvning.
Citera
2025-07-15, 21:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jo då...
Citera
2025-07-18, 06:24
Medlem
Huntsmans avatar
Min son har aldrig träffat sin morfar, som är död sedan länge. Men han är fysiskt väldigt lik honom & har en vana att sitta & äta med ena foten uppe på stolen han sitter på.
Ingen annan i familjen gör detta, men tydligen gjorde morfar ofta så.

Ett genetiskt minne..?

Mina 0.2 cent....
Citera
2025-07-18, 23:47
Medlem
BHBs avatar
Tråkigt att du tyckte mitt inlägg var för långt. Det var längre från början men jag korta ner det ganska ordentligt. Jag hänger inte så mycket på FB så jag visste inte att man behövde skriva korta inlägg. Provade detta inlägg på min kompis sen några år och han hade inga problem att läsa och ta till sig informationen till sig.
Hur långt skall kommande inlägg var så att du kan känna dig trygg tro ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var ett jävla långt inlägg för ingenting. Självklart ärvs beteenden och personligheter. Precis som fysiska attribut.

Hjärnan är en del av kroppen och det själsliga är inte något frikopplat från kroppen.

Visste du ärligt inte detta?
Citera
2025-07-18, 23:53
Medlem
BHBs avatar
Mycket intressant. Kan se en hel del av mina förfäder på morsidan i mina syskonbarn och hur dom rör sig och uppträder.

Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Min son har aldrig träffat sin morfar, som är död sedan länge. Men han är fysiskt väldigt lik honom & har en vana att sitta & äta med ena foten uppe på stolen han sitter på.
Ingen annan i familjen gör detta, men tydligen gjorde morfar ofta så.

Ett genetiskt minne..?

Mina 0.2 cent....
Citera
2025-07-19, 10:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Ett genetiskt minne..?

Ja och det genetiska minnet kallas DNA. Det styr alla organismers beteende tillsammans med inlärda saker och miljöfaktorer.

Har du verkligen aldrig hört talas om det?
Citera
2025-07-19, 16:32
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped

En bra synpunkt! Vi har de gener vi förds med men sedan påverkar vår miljö, kost och livsstil vilka gener som blir epigenetiskt på- eller avslagna.

Och det förs delvis vidare till nästa generation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in