Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag är inte säker på att ett rutinärende gällande avliden vapeninnehavare får A-nummer och inte K-nummer, men jag skulle tro det. Och tror vidare att ett sådant blir kriminalärende i de fall vapen saknas.
Antar man det saknas vapnet. Vad kan då frånvaron av utredningsåtgärder informera om. Polisen kan vidta vissa åtgärder utan att undersökning är öppnad och med dessa som grund besluta om att lägga ner ärendet.
Jag frågade en maskinell intelligens om saken och den menar att ett vapen som inte kan spåras i en sådan för-utredning torde lämnat avtryck i form av registrerade åtgärder. Det vill säga, ett helt försvunnet vapen borde renderat någon dokumentation.
Det är svårt att slå fast något annat än att pistolen förmodligen saknades i dödsboet. Och man kan misstänka att det likaså gällde det gevär som även det fattades i lägenheten.
Ärendet registreras 2009, vilket innebär ett antal månader efter dödsfallet.
Jag har ingen aning om huruvida PU sökt efter pistolen vid denna tid. Jag kan för min del inte se någon anledning till att man skulle ha gjort det.
Nja, man kan nog inte säga att vapnet varit eftersökt av polisen, eftersom man tydligen fann skäl att lägga ned ärendet till synes utan vidare åtgärd.
Om nu finns några djupare begrundanden bakom berättelsen, så är en möjlighet att en revolver som förlorats på ett oskyldigt vis rimligen "borde" ha förlustanmälts. Till skillnad från en som avyttrats på illegalt sätt. Hans historia innebär ett svar på vapenundersökningens uttryckliga ambition att söka beteenden hos innehavare likt att påstå sig ha förlorat ett vapen utan att anmäla det.
Angående LG, så har jag talat med honom endast på 20-talet.
Jag fattar flaska..men försöker mig på liten sammanfattning och ställer i sammanhanget de frågor jag finner relevanta.
Var någonstans kan man se dokumentationen att Hämmerlin tilldelats ett K-nummer?
Det rimliga antagandet till grunden att pistolen tilldelats K nummer är att pistolen här har varit försvunnen,eller att Polisen åtminstone inte kunnat lokalisera pickans fysiska hemvist vid relevant tidpunkt.Eftersökning hos pantbank har inte givit något resultat.Eftersökning bankfack har även detta resulterat negativt.Broder Kurt har inte heller han hittat Hämmerlin i lägenheten enligt vad han uppgivit.
Var någonstans finns Hämmerlin då istället?
Polisen har härmed två alternativ.De kan dels öppna en undersökning gällande försvunnet vapen med K nummer,eller också så behöver de inte göra det.
Hur går detta ihop?
Det borde ju finnas upparbetade normala rutiner för hur ett vapen som tilldelats K nummer skall behandlas.Denna rutin borde självfallet innehålla initierande samt öppnande av undersökning.Annat alternativ förefaller jäkligt märkligt tycker jag.
Vid vilken tidpunkt år 2009 är ärendet registrerat?Det föreligger ju icke försumbar skillnad mellan Januari och December.
Hursomhelst,i skrivande stund vet vi då att Polisen inte kunnat lokalisera Hämmerlin någon gång under år 2009,alltså någon gång mellan fyra till sexton månader efter Christers frånfälle.Polisen har sökt efter pistolen hos pantbank och i bankfack men inte funnit tingesten under år 2008.
Jag ser från min position sålunda inget större utrymme för att Polisen inte skulle inleda sin undersökning här.Pistolen tilldelas K nummer och undersökning initieras därefter.
Jag håller i detta fallet helt med den maskinella intelligensen.Viss dokumentation gällande undersökning av år 2009 försvunnen Hämmerli borde finnas.
Varför finns inte det?
Om man tycker att ytterligare ett vapen ägt av Christer Andersson potentiellt har försvunnit borde ha rendera åtminstone något höjt ögonbryn hos PU,så är man inte oresonlig.Särskilt som omständigheterna efter Christers självmord varit såsom de var,att brodern städade ur lägenheten innan Polisen ens hade vetskap om Christers hädanfärd.Vi vet att PU via Lennart G visat intresse för vad som fanns i lägenheten.Vad som inte fanns där kan också vara av viss vikt kan man ju tycka.
När lades ärendet ned?
Är Hämmerlin inte eftersökt idag?
Återfann Polisen den så borde den kunna spåras via vapenregistret?
Går det att bestämt påstå att ärendet är nedlagt och att det beror på att Polisen återfann vapnet?