2025-08-31, 16:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Olika undersökningar verkar hänvisa till att bara ca 20% av svenskarna tror på Astrologi. Är inte det här ett jätteproblem egentligen? Det innebär ju att väldigt många människor saknar en vägkarta för sina liv och t ex inte förstår sig på evolutionsprocessen i sina liv.

Folk missar ju också t ex hur man fungerar emotionellt, mentalt, fysiskt, spirituellt och vad man ska utveckla i detta liv. Vidare missar man livets cykler och vilka olika perioder man går igenom i livet samt hur andra människor fungerar.

Diskussionsunderlag:

1. Är inte detta ett stort problem?
2. Hur ska det kunna åtgärdas, t ex mer vetenskapliga studier inom området?
3. Hur kommer det sig att svenskar har så svårt att ta till sig astrologin?
Ja, om det nu skulle råka vara sant är det är ett stort problem att 20% av svenskarna tror på astrologi.
Citera
2025-08-31, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Tror bara på Milton Friedman det är min religon

Varför skulle fler tro på Astrologi? Vad har denna religion att erbjuda?
Hellre tokerier som astrologi än Friedmans asociala teorier.
Citera
2025-08-31, 16:30
Medlem
mikaelss avatar
Fakta är sant oavsett vad man tror. Astrologi är inte fakta, utan en vanföreställning vissa tror på. Om det vore sant skulle man inte behöva tro, eftersom man skulle veta.
Citera
2025-08-31, 16:34
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Astrologi är ju bara en samling floskler, det finns ingen fakta att inhämta där. Inte heller är det någon större mening med tro.

Horoskop tas enligt uppgift fram av självutnämnda astrologer med stöd av "avancerade beräkningar", vilka är dessa beräkningar och vad är det som gör dem så avancerade? Astronomer gör avancerade beräkningar och dessa är tillgängliga för alla intresserade att studera och lära sig om. Astrologerna håller sina för sig, som om det vore svartkonst för bara några få invigda. Vi är i mycket högre grad läskunniga nu än vad vi var när astrologin åter blev populär, så varför avvaktar astrologerna med att delge sin matematik?

Sedan är ju hela idén om att en planet på uppgång i en stjärnbild och en annan planets nedgång i en annan stjärnbild vid tiden för någons födsel skulle ha en livslång effekt på personligheten hos den människan inget som fastställts som sant. Vi har dock klurat ut vad som kan påverka personlighet, men ingen planet ligger bakom det.
Citera
2025-08-31, 16:34
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt på vilket sätt skulle planeters och stjärnors olika lägen kunna GIVETVIS ha STOR PÅVERKAN på människors personlighet och hur skulle de kunna påverka framtiden?

Även om människans psyke påverkas av magiska trollstrålar från Jupiter och från stjärnor så borde dessa strålars exakta positioner drunkna i att jorden hela tiden snurrar och rör sig runt solen. Hur ska en kropp kunna detektera dess stålars små skillnader i positioner när det ju ändras hela tiden ändå? De ändras ju också när man rör på sig.

Men astrologin handlar ju mest om att spå framtiden. Hur kan magiska trollstrålar från himlakroppar berätta vad som kommer att hända i framtiden?

GIVETVIS STOR påverkan
Läs bättre.
Jag skrev inte att stjärnorna uppe på himlen gör något.
Jag pratar om stjärnorna här på jorden.
Elvis.
John Lennon.
Jockmocksjocke.
Donald Trump.
General Patton.
Osv osv.

Dom starkaste lysande stjärnorna är dom i Hollywood tex .
Men där finns massor av stjärnor som inte syns.

Alla är stjärnor i ditt liv.
Du själv. Din mamma.

Och inte bara människor.
Även platser och händelser är stjärnor.

Det handlar om symbolism.
Det måste tolka religion och astrologi och mycket annat som liknelser.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2025-08-31 kl. 16:39.
Citera
2025-08-31, 16:47
Medlem
ursprungligens avatar
Jag är vädur och vädurar tror inte på astrologi har jag läst i en bok om astrologi.

Nu kan man ju inte byta stjärntecken hur son helst, men det vore lite intressant om man vore född i ett stjärntecken som är lite mer öppensinnat och nyfiket.
Citera
2025-08-31, 17:21
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Skulle säga det ett problem att någon öht tror på det. 20 % låter skrämmande mycket men antar det inte stämmer dock. Kanske 1 % tror på det.
Omöjligt att 20 % genuint tror på astrologi. Vi är ett ganska modernt folk som under lång tid valt bort liknande trams.

Majoriteten har nog betydligt mer tilltro till astronomi å andra sidan. Ett sundhetstecken, får man säga.
Citera
2025-08-31, 17:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Givetvis påverkar det ens liv väldigt mycket vilken tid på året man är född.
Det borde alla begripa.

Det känns inte orimligt, har samma upplevelse/känsla. Att det däremot skulle påverka om Saturnus eller månen hade en särskild position när man föddes eller vilken tid på dygnet det var är såklart bara trams.
Citera
2025-08-31, 17:28
Medlem
fittfrossas avatar
Jag tycker det är bra att dom människorna är så vokala med sin tro, får man frågan "åhh vilken stjärntecken är du?" så vet man ju direkt att det är ett iq befriat pucko man har att göra med, dom sållar liksom ut sig åt en.

Det tragiska är dock att det är främst kvinnor som sysslar med det här skräpet, skulle man skratta åt dom och be dom växna upp så blir dom griniga, så man måste nästan puttinutta runt deras idiotiska vanföreställningar för att det inte ska bli dålig stämning.
Citera
2025-08-31, 17:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Omöjligt att 20 % genuint tror på astrologi. Vi är ett ganska modernt folk som under lång tid valt bort liknande trams.

Majoriteten har nog betydligt mer tilltro till astronomi å andra sidan. Ett sundhetstecken, får man säga.

Finns många som är lite ”Svensson-andliga” och tror på valda delar. I dejtingsammanhang är det många som blir mer nyfikna när de hör att jag är Skorpion eftersom skorpioner inom astrologin anses ha stark och känslomässig sexualitet.

”Jag är fisk, fiskar har jättebra sex med skorpioner”.
Citera
2025-08-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Finns det något annat än dina känslor som tyder på att astrologi faktiskt påverkar något?

Självklart har jag många års studier inom området bakom mig också. Är väl mer intressant hur folk som vet så lite om astrologi avfärdar det så enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Så det handlar om att du ska få känna dig märkvärdig och speciell som sett ljuset och "har högre intuitiv kunskap" än alla andra enkla och dumma människor.

Du har inte ens orkat läsa på det minsta om hur saker fungerar. Du är i själva verket lat, inte öppen för kunskap, egotrippad och hämmad. Så långt ifrån hög nivå och god kunskap man kan komma faktiskt!

Njaa kanske inom just det här området, du är säkert mer "intuitiv" på en massa annat som jag kan noll om.

Självklart är jag väl påläst inom detta område sedan många år tillbaka och vet genom praktisk tillämpning att det funkar mycket väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Tror bara på Milton Friedman det är min religon

Varför skulle fler tro på Astrologi? Vad har denna religion att erbjuda?

En livskompass är vad astrologi erbjuder och bättre förståelse för det egna jaget.
Citera
2025-08-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfrossa
Jag tycker det är bra att dom människorna är så vokala med sin tro, får man frågan "åhh vilken stjärntecken är du?" så vet man ju direkt att det är ett iq befriat pucko man har att göra med, dom sållar liksom ut sig åt en.

Det tragiska är dock att det är främst kvinnor som sysslar med det här skräpet, skulle man skratta åt dom och be dom växna upp så blir dom griniga, så man måste nästan puttinutta runt deras idiotiska vanföreställningar för att det inte ska bli dålig stämning.

Samma här men åt andra hållet, då lär man sig fort vilka som är inskränkta, stängda och tråkiga personer som man helst skippar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in