2025-08-31, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Men det betyder inte att ungen inte ska ha nåt straff, tycker jag.
Hade ungen varit en god människa hade han golat ner anstiftaren till polisen.

Då kan du inte hålla anstiftaren ansvarig för att han anlitat någon som inte är mogen att ta fulla ansvaret för sina handlingar. Det är helt enkelt ologiskt att kräva bägge.
Citera
2025-08-31, 15:13
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Då kan du inte hålla anstiftaren ansvarig för att han anlitat någon som inte är mogen att ta fulla ansvaret för sina handlingar. Det är helt enkelt ologiskt att kräva bägge.

Egentligen menade jag i första hand en 14-årig gangster som handlat på eget bevåg.
För alla 14-åringar är ju inte anlitade.

Så vad tycker du?
Vad göra om det sker som i min trådstart?
Citera
2025-08-31, 15:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Låser in, och ser dom som förlorade.
Dom kommer ändå aldrig att bli nyttiga samhällsmedborgare.
Citera
2025-08-31, 16:05
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Låser in, och ser dom som förlorade.
Dom kommer ändå aldrig att bli nyttiga samhällsmedborgare.

För min del låter det helt okej.
RIKTIG livstid för det där jag beskrev i trådstarten.
Men svenskarna är för blödiga för det.
Svenskarna tycker synd om de brutala tonåringarna.
Citera
2025-08-31, 16:14
Medlem
Föräldrar ansvarar för sina barn tills de fyller 18. Om de har varit så dåliga på uppfostran att deras barn kan mörda, så bör de också få skulden för det som har hänt.
Citera
2025-08-31, 16:16
Medlem
Ett problem är att barn begår småbrott och det händer ingenting annat än en fika med läraren eller något. Alltså de upplever inte någon nackdel utan bara fördelar även när de blir tagna på bar gärning, vilket vi ju lugnt kan anta ändå är ett undantag.

I praktiken så kan barn begå rätt så många brott utan någon konsekvens alls annat än att de kommit över något som de ville ha och det kan ta flera år om ens någonsin innan någon reagerar.

Sen så plötsligt dyker de upp som en kall mördare vid 13-15 års ålder och begår avrättning utan någon spärr alls.

Så någonstans här har man missat något väldigt viktigt tycker jag.
Citera
2025-08-31, 16:20
Medlem
Föräldrarna måste bli mer inblandade, ta konsekvenserna av sitt barns beteende. Nog enda vägen.
Citera
2025-08-31, 16:24
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Föräldrar ansvarar för sina barn tills de fyller 18. Om de har varit så dåliga på uppfostran att deras barn kan mörda, så bör de också få skulden för det som har hänt.

Väldigt bra poäng. Såna föräldrar finns, nämligen, och så sjuka i huvudet att det står på sin horunges sida, till och med.
Ja, fängelse eller obligatorisk psykvård för föräldrarna vore bra.
Citera
2025-08-31, 16:26
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Föräldrarna måste bli mer inblandade, ta konsekvenserna av sitt barns beteende. Nog enda vägen.

Speciellt såna föräldrar som är okej med sitt barns brottslighet.
Citera
2025-08-31, 16:30
Medlem
Citat:
Frågan är främst ställd till sossar, vänsterpartister, miljöpartister och centerpartister.
Men alla får ju svara.

Jag har föreslagit hårdare tag flera gånger och då har de ovannämnda kommit och försvarat de hänsynslösa unga gangstrarna.

Ni, rödgröna främst, ge gärna konkreta exempel på hur man ska göra när en 14-åring torskat efter att ha skjutit en hederlig knegare i benet plus stampat och sparkat sönder käken, tänderna, näsan, ena ögat och spräckt ena tinningen på honom samt kallat knegaren för massa fula och förnedrande ord.

Jag personligen tycker fortfarande att fittungen borde få 10 år på ett CECOT-liknande ställe.

Få höra nu, hur ska man göra?
Tycker ni verkligen att nuvarande metoder är de rätta?
Eller har även ni rödgröna insett att nåt nytt behövs ?

Och skriv gärna hur ni tycker att offret ska tänka.
Jag gjorde en tråd om det, ja, och flera vänsterpartister tyckte att offret inte ska ta det så hårt och att offret ska förlåta, glömma och gå vidare.
Dessa alternativ finns:

Mjuka åtgärder: mer bidrag och stöd från samhället, fritidsgårdar, skapa konst, sport, kärlek, satsa på skolan och på infrastruktur, bjuda på kaffe och fika till unga kriminella som är under 15 vid SIS-hem

Hårda årgärder: mer kameror, mer ordningsvakter och poliser, lärare som markerar

Väldigt hårda åtgärder: sänka så du kan bli straffad i domstol från och med 12 års ålder, ungdomsfängelser, arbetsläger för barn, skicka till El Salvador, utvisa hela familjer, övervakning av unga, avlyssning av deras mobiler utan brottsmisstanke, fotboja på unga som rör sig i gängmiljöer (inte nödvändigtvis misstänkta ens)

Detta är vad du har att välja på
Citera
2025-08-31, 16:30
Medlem
Citat:
Speciellt såna föräldrar som är okej med sitt barns brottslighet.
Ja klart så, nu tycker nog många det inte är så farligt,
Citera
2025-08-31, 16:32
Medlem
Det är väldigt få 14-åringar som begår grova brott från en klar himmel. Det här handlar om individer som man redan i 9-11 års åldern har kunnat förutspå hur det kommer att gå för. Istället för att vänta på att det går åt helvete för dem så vore det allra smartaste för alla inblandade att ta signalerna på allvar och sätta in fungerande åtgärder tidigt istället för att som idag invänta brotten, hoppas på att brottsoffren återhämta sig och kanske lägga mycket pengar på att låsa in dem utan förhoppning om att de kommer att förändra sina liv.

De som tror att hårdare straff löser problemen har inte fattat någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in